Gå til innhold

Dette med arv og gaver


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sett at en forelder kommer over en ganske grei sum penger. Denne forelderen velger så å sette inn til

Barn 1: en god sum nedbetaling på huset, en god sum på sparekonto til barnebarn, og en god sum til barnet selv

Barn 2: under halvparten av kun summen som er overført til barn 1, sett bort i fra hus og barnebarn.

Nå er barn 2 enig i at dette er riktig, og barn 1 hjelper betydelig mye til og stiller opp hele tiden mens barn 2 ikke er tilstedeværende. Om denne foreldere  nå går bort, kan det barnet som fikk skjevfordelt kreve noe av søskenet sitt? Eller er dette foreldrenes valg å disponere disse pengene som de vil så lenge de er  i livet og ved sine fulle fem?

Anonymkode: 2aba5...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Penger de fordeler mens de lever blir kun regnet som forskudd på arv dersom dette er skriftliggjort mens de lever.

Anonymkode: 36d48...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene kan selv bestemme over sine midler mens de lever. Unntaket er hvis gaven anses som en dødsdisposisjon (typisk gis bort på dødsleiet). Det bør opprettes et gavebrev hvor det klart går frem hvordan foreldrene har ment å gjøre det, ellers kan søskenet i ettertid hevde at det ikke var en gave men et lån.

Hvis det er snakk om arv etter foreldrenes død (eller dødsdisposisjon), må man forholde seg til pliktdelsreglene. 

Anonymkode: 2c6e7...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet er at vi selv disponerer over midlene våre mens vi lever.

Ønsker foreldrene at dette skal være forskudd på arv så må de tydeliggjøre dette. Er det en gave, slik det høres ut, så er det helt lovlig. Noe annet er at det kan skape splid mellom søsknene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du/mannen er barn 1, og reddfor å bli krevd penger av senere.

 

man har lov å gi gaver til de man ønsker, vel opp til en gitt størrelse. Men jeg kan ikke skjønne at foreldre ønsker å gjøre så stor forskjell på barna sine. Da ville jeg heller gitt likt, og prøvd å bygge opp relasjonen til barn 2. Som foreldre er det aller mest deres ansvar overfor egne barn.

Anonymkode: 7ee48...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med du/mannen er barn 1, og reddfor å bli krevd penger av senere.

 

man har lov å gi gaver til de man ønsker, vel opp til en gitt størrelse. Men jeg kan ikke skjønne at foreldre ønsker å gjøre så stor forskjell på barna sine. Da ville jeg heller gitt likt, og prøvd å bygge opp relasjonen til barn 2. Som foreldre er det aller mest deres ansvar overfor egne barn.

Anonymkode: 7ee48...850

Det er ikke alltid som du beskriver her altså.

F.eks har mannen min en ufør bror som bor 10 min gangen unna deres foreldre, han gjør veldig mye for dem. Kjører de til lege, handler for dem osv osv som mannen min som har full jobb og bor et par timers kjøring unna ikke har mulighet i det hele tatt til å gjøre. 

Selvfølgelig blir det litt skjevfordeling, sønnen som bor nærme og hjelper de mye i hverdagen får mye mer av dem. Han får noen klær, de betaler bensinen hans, de betaler en og annen regning for han osv osv. Det er HELT greit, mannen min har nå bedt de betale for en ny bil til broren hans, som han ikke har råd til selv, men som han jo ville brukt til å hjelpe sine foreldre i hverdagen. 

Ikke noe dårlig blod, ikke noe dårlig forhold, bare omstendigheter som gjør at den uføre broren kan hjelpe mye mer enn min mann kan, og selvfølgelig også fortjener en påskjønnelse for. De gamle hadde ikke kunnet bo hjemme om det ikke var for han.

Anonymkode: fb760...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken verden lever folk i som tror de kan etterprøve foreldrenes valg de tok for mange år siden??? 😳

Skal man gjøre opp regnskap over hva man har fått i oppveksten og regne dette inn i arv liksom?

Anonymkode: decb3...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Regner med du/mannen er barn 1, og reddfor å bli krevd penger av senere.

 

man har lov å gi gaver til de man ønsker, vel opp til en gitt størrelse. Men jeg kan ikke skjønne at foreldre ønsker å gjøre så stor forskjell på barna sine. Da ville jeg heller gitt likt, og prøvd å bygge opp relasjonen til barn 2. Som foreldre er det aller mest deres ansvar overfor egne barn.

Anonymkode: 7ee48...850

Det kan være mange gode grunner til å gi ulikt. Min mann har flyttet langt vekk fra sine foreldre. Broren bor rett ved og hjelper dem mye mer i hverdagen enn vi gjør. Det er helt greit at han får mer enn min mann. 

Anonymkode: b87b8...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er barn nummer 1 :) og som sagt over her hjelper vi veldig mye til da foreldrene det er snakk om er ufør. Vi handler, kommer med middag, henter post, hjelper til med snømåking osv. Flere ganger i uka. Barn nummer 2 hjelper aldri til med noe som helst. Det er ikke noe ondt blod mellom oss pga dette, vi har akseptert dette og velger å hjelpe så mye til. Skal sies at mitt søsken er klar over denne fordelingen og har sagt at det er helt ok. Jeg bare lurte på om det lå noe regelverk bak dette eller om min forelder fullt lovlig kan skjevfordele som det er gjort.

HI

Anonymkode: 2aba5...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...