Gå til innhold

Dere som har peiling på utredning av barn/ diagnoser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn er på utredning ved habilitering og de skal ta kognitive tester på ham. Første testen gikk dårlig opplever jeg. Han fikk ikke vist så mye som jeg mener han kan og han ble etterhvert veldig ukonsentrert og jeg følte at set ble mye gjetting. Har ingen håp at han gjør det bedre neste gang. I

vi har i tilegg fylt et omfattende skjema som går på den daglige fungeringen og han mestrer mye der.

Lurer på om de kan fastsette en utv.hemming diagnose kun ut ifra de testene de tar, eller må da den daglige fungeringen også være dårlig.

Anonymkode: a7b62...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det settes neppe en PU-diagnose dersom man er usikker. Det er forresten sjelden at barn viser sitt fulle potensiale i en testsituasjon, de har problemer med å konsentrere seg, de kan være usikre med fremmede og de forstår ikke poenget med en utredning. Deres beskrivelse av daglig fungering er selvfølgelig relevant, det samme er barnehage/skole sin beskrivelse. 

Anonymkode: 44ef1...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det settes neppe en PU-diagnose dersom man er usikker. Det er forresten sjelden at barn viser sitt fulle potensiale i en testsituasjon, de har problemer med å konsentrere seg, de kan være usikre med fremmede og de forstår ikke poenget med en utredning. Deres beskrivelse av daglig fungering er selvfølgelig relevant, det samme er barnehage/skole sin beskrivelse. 

Anonymkode: 44ef1...9ed

Men har forstått det slik at det ut ifra de testene beregnes hvor man ligger ifht iq og at dette har en stor påvirkning ifht en evt pu diagnose. Vet du noe om dette?

Anonymkode: a7b62...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, testene måler kognitiv kapasitet, altså IQ. Skåren på en test indikerer altså om barnet faller inn under en PU-diagnose. En skåre under 70 vil tilsvare en PU-diagnose. Skårer barnet et sted i nærheten av dette, vil hypotesen om PU forsterkes. Nå vet jeg jo ingenting om hvor gammelt barnet ditt er, eller hvor svakt det har svart på oppgavene, men det skal en del til å få et så svakt resultat. 

Anonymkode: 44ef1...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, testene måler kognitiv kapasitet, altså IQ. Skåren på en test indikerer altså om barnet faller inn under en PU-diagnose. En skåre under 70 vil tilsvare en PU-diagnose. Skårer barnet et sted i nærheten av dette, vil hypotesen om PU forsterkes. Nå vet jeg jo ingenting om hvor gammelt barnet ditt er, eller hvor svakt det har svart på oppgavene, men det skal en del til å få et så svakt resultat. 

Anonymkode: 44ef1...9ed

Så da tas ikke den daglige fungeringen i betraktning. Tenker hvis den er bra og testene vise under 70. Mange spm her som du ser🤪
Barnet er fem år og jeg føler at noe var vanskelig og noe ble ren gjetting. Så ble han ukonsentrert og bare gjettet ting og da ble testingen avslutter etter 45 min. Var egentlig satt av 1,5 time. 

Anonymkode: a7b62...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hender jo ganske ofte at foreldre overvurderer den daglige fungeringen. Det er vel en grunn til at barnet er til utredning på barnehabiliteringen? Ikke fordi han fungerer helt upåfallende? Det er ikke slik at et svakt resultat på en WPPSI (antar det er det barnet er testet med) automatisk gir PU-diagnose, som jeg skrev i det første svaret mitt, er skåren og beskrivelse av barnets fungering, testerens observasjoner og informasjon fra anamnese med i helhetsbildet når vurderingen gjøres. Det er veldig vanlig at man må dele opp testing i to når barnet er så lite. 

Anonymkode: 44ef1...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det hender jo ganske ofte at foreldre overvurderer den daglige fungeringen. Det er vel en grunn til at barnet er til utredning på barnehabiliteringen? Ikke fordi han fungerer helt upåfallende? Det er ikke slik at et svakt resultat på en WPPSI (antar det er det barnet er testet med) automatisk gir PU-diagnose, som jeg skrev i det første svaret mitt, er skåren og beskrivelse av barnets fungering, testerens observasjoner og informasjon fra anamnese med i helhetsbildet når vurderingen gjøres. Det er veldig vanlig at man må dele opp testing i to når barnet er så lite. 

Anonymkode: 44ef1...9ed

Takk for at du tar deg tid til å svare. Ja selvfølgelig er det en grunn til henvisning og det blir godt å få et helhetlig bilde. Vi har virkelig vært nøye når vi har svart på spørsmålene og godt flere rundet for å være sikre på at vi svarer riktig. Barnehagen skal selvfølgelig svare også. 

Anonymkode: a7b62...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som anses som normalt for førskolebarn er nokså vidt, det skal altså en del til for å vurdere et testresultat som svakt for en 5-åring. Dessuten er det jo også «voldsomt» å sette en PU-diagnose for et barn, så man skal føle seg temmelig sikker før diagnosen settes. Samtidig har jeg testet ungdomsskoleelever som har skåret under 70, og som ikke har noen diagnose. De har vært testet flere ganger før, med like svakt resultat, og foreldrene har fått beskjed om «forsinket psykomotorisk utvikling». Det synes jeg er like feil som å stille en diagnose når man er i tvil, det er ingen forsinkelse når avstanden mellom barnet og de jevnaldrende blir større og større etter hvert som årene går. 

Anonymkode: 44ef1...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare gi deg en god klem HI. Skal gjennom det samme selv med mitt barn snart og jeg vet hvordan du har det. Selv har jeg søvnløse netter og ett hav av bekymringer. Jeg skal krysse fingrene for deg og gutten din :)

Anonymkode: 80c56...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville bare gi deg en god klem HI. Skal gjennom det samme selv med mitt barn snart og jeg vet hvordan du har det. Selv har jeg søvnløse netter og ett hav av bekymringer. Jeg skal krysse fingrene for deg og gutten din :)

Anonymkode: 80c56...435

Tusen takk. Ja det er en ganske så tøff tid for oss begge. Jeg sover godt heldigvis, men dagene er fylt av bekymringer, er en mørk sky over oss. Håper det blir bedre når vi får en konklusjon og noen svar for nå går man bare rundt og analyserer og ofte tolker ting i verste mening.

Sender en klem tilbake og håper at barna våre får en god fremtid hvor de er lykkelige uansett om det er en diagnose eller ikke.

Anonymkode: a7b62...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men har forstått det slik at det ut ifra de testene beregnes hvor man ligger ifht iq og at dette har en stor påvirkning ifht en evt pu diagnose. Vet du noe om dette?

Anonymkode: a7b62...518

Testen vurderes aldri alene. Hvis den som tok testen fikk inntrykk av at barnet ikke fikk vist sitt fulle potensiale, slik at det er en risiko for at resultatet ble dårligere enn det kunne ha vært, så tas det hensyn til det. Det hender at resultat av utredning blir inkonklusivt, og da gjentas den eventuelt når barnet blir eldre. 

Anonymkode: 84835...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Testen vurderes aldri alene. Hvis den som tok testen fikk inntrykk av at barnet ikke fikk vist sitt fulle potensiale, slik at det er en risiko for at resultatet ble dårligere enn det kunne ha vært, så tas det hensyn til det. Det hender at resultat av utredning blir inkonklusivt, og da gjentas den eventuelt når barnet blir eldre. 

Anonymkode: 84835...d89

Takk for at du tar deg tid til å svare. Setter stor pris på det🙏

Anonymkode: a7b62...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...