Gå til innhold

2-åringer altså....noen råd å få?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Følgende scenario. Hun spiste en pølse og lompe kl 16.30. Etter det har hun sneket til seg litt kakedeig da jeg har bakt. Sier nei til alt vi tilbyr til kvelds, vil ikke ha noe. Går på bader og av og påkledning samt tannpuss er en kamp. 
Så i seng med vannflaske. Umiddelbart hyling når jeg går ut, skriker at hun er sulten. Klatrer for1.gang ut av sorinkelsenga, roper at hun er sulten, tilbyr brødskive men hun nekter å si hva hun skal ha på. Hun legges deretter på nytt, vi har sikkert 10 ganger lempa henne tilbake i senga mens hun hyler at hun er sulten. Nå er det stille, skal sjekke inn nå. Noen synspunkter på dette? Jeg mener hun Ksn ta slike konsekvenser når hun er 2 år....eller?🙈

Anonymkode: 75a51...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig vanlig! Hun prøver å styre og bestemme. Gi klar beskjed at det er NÅ hun får kveldsmat, ikke etterpå når hun er i seng. Roper hun at hun er sulten etter at hun er i seng, så tar du henne ikke opp, men tilbyr heller litt drikke. Er hun virkelig sulten, så spiser hun ved matbordet når hun får tilbudt mat. 

Anonymkode: 27baa...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg tenker også men er en stund siden vi har hatt så små og hun her kom til oss i høst(fosterbarn) så ble litt kasta inn i det😊Hun sover nå😊

Anonymkode: 75a51...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det jeg tenker også men er en stund siden vi har hatt så små og hun her kom til oss i høst(fosterbarn) så ble litt kasta inn i det😊Hun sover nå😊

Anonymkode: 75a51...63b

Da tenker jeg at det viktigeste er å trygge og ikke så viktig å være konsekvent ennå. 

Hun har kanskje ikke hatt særlig struktur i livet sitt før, og da er det jo ikke så rart at hun tester ut grenser nå. 

Kjærlighet, trygghet og grenser etterhvert er nok det som må til nå. 

Ellers så tenker jeg på generelt grunnlag at en toåring ikke er moden nok til å skjønne at om man ikke spiser når man blir tilbudt mat så blir det ikke mat før i morgen. 

Anonymkode: e55e3...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke hatt mye struktur nei, det er sant. Når det er sagt så er hun trygg og at hun tester grenser er et positivt tegn. Hun kjenner oss godt fra før da, er i familien. Men det gjør situasjonen ekstra usikker for meg, men tror nok jeg går for samme oppdragelse som mine biologiske. Lett at ting sklir ut også. Beklager evt skrivefeil etc, sprukket skjerm😊

Anonymkode: 75a51...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar til småttinger som hevdet de var sultne etter leggetid var: "Så fint, da blir det deilig med frokost i morgen". Fungerte fint.

Hvis du tror at barnet virkelig er sultent ville jeg gitt ferdigsmurt brødskive (med noe du vet hun liker) og sagt at det var det som var maten, uten andre muligheter.

Er ellers enig med at et barn som akkurat har flyttet til dere gjerne kan få litt løsere rammer enn andre som tester grenser.

Anonymkode: ec1f0...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minste min er sånn at hun alltid er sulten etter at hun har badet. Uansett om hun går fra middagsbordet kl 18 og er ferdig å bade 18.30 så mååååå hun ha kveldsmat, er så suuulten. Jeg lar henne da få en brødskive, men da må hun sette seg og spise den uten å tulle. Hvis hun tuller rundt og ikke spiser så er hun ikke sulten, da vil hun bare være lenger oppe eller styre og bestemme og det får hun ikke lov til. Da er jeg streng og rydder av og hun må legge seg. 

Anonymkode: 5cb3f...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...