Gå til innhold

første klasse og lesing


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har en gutt som begynte på skolen i høst. Han hadde egen forkunnskaper, de lærte ikke bokstavene i barnehagen. Jeg lærte ham eller ikke før skolestart, fordi jeg selv kunne lese og skrive da jeg begynte på skolen, og ble sendt ned i kroken i klasserommet det første halvåret når klassen skulle lære å lese.

Tidlig i november ringte lærer og sa at han hang etter. Han var tatt ut av klassen og satt med klasselærer. På møte med skolen ble vi spurt om dysleksi og lesevansker. Jeg forklarte at gutten hadde kommet til skolen uten forkunnskaper, og siden de skal lære store og små bokstaver, bokstavlyd og bokstavnanv på en gang, så trodde jeg han hadde falt av lasset, og ikke hadde hatt nok tid til øving.

Skolen har koblet inn logoped.

Gutten er veldig flink til å prate og forklare, og har aldri tenkt på at han skulle trenge logoped.

Jeg har spurt om det ikke handler om tid, og at det virker rart at det er en forventning fra skolens side, at alle elever skal kunne lese før jul.

Lærer sier at alle elevene nå kan hele alfabetet, og de fleste leser...

Vet ikke hva jeg skal tro.

Noen erfaringer

Anonymkode: 342f4...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg var hva som er vanlig så har min første klassing lært å lese ja, ikke fort,  men de har lært hele alfabetet nå i høst. Men barn er jo forskjellige da. Hørtes ut med tiltak så fort.

Anonymkode: 983da...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er generelt et vanskelig språk å lære seg, og særlig når det kommer til lesing. Vi er verdensmestere i å lage ord ekstra kompliserte, ente de begynner med "kj", "hv" eller "sj". Dobbeltkonsonanter og bøyning er vanskelig å håndtere for små barn. Jeg ville ikke uroet meg for mye på dette tidspunktet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Braiden Portman skrev:

Norsk er generelt et vanskelig språk å lære seg, og særlig når det kommer til lesing. Vi er verdensmestere i å lage ord ekstra kompliserte, ente de begynner med "kj", "hv" eller "sj". Dobbeltkonsonanter og bøyning er vanskelig å håndtere for små barn. Jeg ville ikke uroet meg for mye på dette tidspunktet.

 

Pissprat.

Anonymkode: 538c9...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har bare gått fire måneder på skolen og de forventer at han skal kunne både små og store bokstaver. Jeg synes de har alt for høye krav og for mye press for de små. Det er foreldrene som bestemmer om det skal søkes logoped og om de skal ha spesialundervisning. Hvis det hadde vært mitt barn, hadde jeg gitt beskjed om at jeg synes det er for tidlig og at de skal vente.

Anonymkode: 17e46...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...