Gå til innhold

Da dro min 14 åring gråtende til skolen-vitiligo😞


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og jeg sitter her og får så vondt av henne. 
Vi hadde time hos hudlege som konstaterte at de hvite flekkene hun har hatt i huden en stund er vitiligo. Ja vi er begge klar over at det ikke er noe farlig, men allikevel for en 14 åring som er opptatt av utseende så ble dette en tøff beskjed. 
Noen her med erfaring med vitiligo som har noen råd. 
Jeg skal selvfølgelig foran henne vise støtte og ufarliggjøre det, men nå når jeg er alene så er jeg bekymret for hvordan hun vil takle dette, hvor stor del av kroppen vil bli angrepet og hvor fort det går.

Anonymkode: b66c4...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min venninne har det. Hun har ganske lys hud så den ser bare ut som en svak pigmentflekk på vinteren. På sommeren er hun mer «flekkete» hun soler seg aldri men tar litt spraytan. Hun har i ansiktet og på armene. Hun fikk beskjed at tilstanden forverres/blir mer synlig ved soling. Ansiktet eksponerer hun aldri for sol omtrent men armene bryr hun seg ikke om er flekkete. 

Klart det er tøft med en gang, men dette er lett å «skjule» om hun ønsker det altså. Selvsagt skal hun ikke trenge å skjule det, men om hun ønsker er det mye dere kan gjøre. 

Det er tøft å være «annerledes» som ungdom. Hun er fin slik hun er, og dette kommer hun til å takle bare sjokket legger seg. Om hun opplever å bli dømt ut fra dette så er ikke det folk hun trenger i livet sitt uansett. 

Verden har gått mye fremover når det kommer til aksept, spesielt hos unge. Min datter har et skjult handikap, vi har vært helt åpne siden barnehagen. Hele hennes klasse står i ryggen hennes om noen utenforstående plukker på handikapet hennes. Vi opplevde det en gang på leirskole. En som ikke kjente henne mobbet henne en gang, den eleven lærte fort at slikt gjør man ikke. Hele klassen sto bak henne og det ble med én episode. 

La det synke inn og jeg anbefaler å være åpne. 

Anonymkode: 9f03c...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min venninne har det. Hun har ganske lys hud så den ser bare ut som en svak pigmentflekk på vinteren. På sommeren er hun mer «flekkete» hun soler seg aldri men tar litt spraytan. Hun har i ansiktet og på armene. Hun fikk beskjed at tilstanden forverres/blir mer synlig ved soling. Ansiktet eksponerer hun aldri for sol omtrent men armene bryr hun seg ikke om er flekkete. 

Klart det er tøft med en gang, men dette er lett å «skjule» om hun ønsker det altså. Selvsagt skal hun ikke trenge å skjule det, men om hun ønsker er det mye dere kan gjøre. 

Det er tøft å være «annerledes» som ungdom. Hun er fin slik hun er, og dette kommer hun til å takle bare sjokket legger seg. Om hun opplever å bli dømt ut fra dette så er ikke det folk hun trenger i livet sitt uansett. 

Verden har gått mye fremover når det kommer til aksept, spesielt hos unge. Min datter har et skjult handikap, vi har vært helt åpne siden barnehagen. Hele hennes klasse står i ryggen hennes om noen utenforstående plukker på handikapet hennes. Vi opplevde det en gang på leirskole. En som ikke kjente henne mobbet henne en gang, den eleven lærte fort at slikt gjør man ikke. Hele klassen sto bak henne og det ble med én episode. 

La det synke inn og jeg anbefaler å være åpne. 

Anonymkode: 9f03c...8f3

Takk for fine ord. Håper hun tar dette greit etterhvert for ingenting er verre enn å se at barna går rundt og er lei seg for noe. Håper det holder seg stabilt ihvertfall til vi er over de verste ungdomsårene. Hadde gitt alt for å ta dette selv enn at hun skulle få det. 

Anonymkode: b66c4...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok verst for henne selv, særlig om hun har gode venner fra før.

Jeg har selv en 18-åring med traktbryst og jeg skjønner godt at det ikke er lett å være annerledes enn de andre, men min erfaring er at venner ikke bryr seg, og har man venner tåler man noen kommentarer fra andre også.

Det er en kjent fotomodell som har vitiligo, og hun baner vei for de som også har denne hudsykdommen, hun er tøff og et flott forbilde synes jeg. Hun heter Winnie Harlow, bare sjekk henne her

https://www.google.com/search?biw=1366&bih=657&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNQHzn8925oJixvCC_VwqhFGKS4wIA%3A1575887365886&sa=1&ei=BSLuXYDcNY7RrgSrxoDwCw&q=winnie+harlow&oq=winniw+hal&gs_l=img.1.0.0i10i24.51093.57641..59695...1.0..2.94.2043.30......0....1..gws-wiz-img.....10..0i8i30j35i39j35i362i39j0j0i67j0i10.6v1dJMmWJDg

Gi datteren din tid, dette er ikke verdens undergang selv om det føles sånn når man står midt i puberteten og det viktigste av alt er å se ut som alle andre. Men trygg henne, og fortell henne at det er ikke bare negativt å skille seg ut, det kan faktisk være litt tøft.

Anonymkode: b4ff2...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...