Gå til innhold

Spørsmål om PTDS


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En bekjent har vært utsatt for noe fælt og har diagnosen posttraumatisk stress. Jeg har hørt at man bør være forsiktig og hensynsfull med berøring og klemmer da dette kan være triggere for mennesker med ptsd og at man gjerne skal spørre før man gir de en klem. Det har jeg gjort og hun sa da ja og klemte meg, virket som hun var ok med det. Det jeg lurer på er om man bør spørre hver gang før man gir klem? Eller er det nok å spørre første gangen? 

Anonymkode: 1734c...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Hvem har sagt det til deg? Hva som trigger en med PTSD kommer helt an på hva som har forårsaket traumene.

 

Anonymkode: d0e82...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Hvem har sagt det til deg? Hva som trigger en med PTSD kommer helt an på hva som har forårsaket traumene.

 

Anonymkode: d0e82...5ac

Ja, skjønner at det ikke nødvendigvis er de samme tingene som trigger alle. Men generelt sett er det vanlig å være mer på vakt, skvetten og reagere mer på berøring og derfor bør man ha det i bakhodet og være litt mer forsiktig og se an personens kroppsspråk før man klemmer, klapper på ryggen osv og jeg har lest flere steder at man bør spørre først før man klemmer. Det burde man egentlig kanskje gjøre til alle mennesker før man klemmer dem? 

Anonymkode: 1734c...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, skjønner at det ikke nødvendigvis er de samme tingene som trigger alle. Men generelt sett er det vanlig å være mer på vakt, skvetten og reagere mer på berøring og derfor bør man ha det i bakhodet og være litt mer forsiktig og se an personens kroppsspråk før man klemmer, klapper på ryggen osv og jeg har lest flere steder at man bør spørre først før man klemmer. Det burde man egentlig kanskje gjøre til alle mennesker før man klemmer dem? 

Anonymkode: 1734c...1c4

Jeg jobber med flere mennesker med PTSD, og flere av dem spør om de kan klemme meg, noe som selvfølgelig er helt i orden. Jeg tar ikke initiativet selv.

Anonymkode: 95bef...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, skjønner at det ikke nødvendigvis er de samme tingene som trigger alle. Men generelt sett er det vanlig å være mer på vakt, skvetten og reagere mer på berøring og derfor bør man ha det i bakhodet og være litt mer forsiktig og se an personens kroppsspråk før man klemmer, klapper på ryggen osv og jeg har lest flere steder at man bør spørre først før man klemmer. Det burde man egentlig kanskje gjøre til alle mennesker før man klemmer dem? 

Anonymkode: 1734c...1c4

Ja, det bør man nok :P

Alle med PTSD er forskjellige, jeg ville egentlig snakket litt mer med vedkommende og stilt forsiktige spørsmål, så vet du hvor du har vedkommende. At du er forsiktig, plutselig, kan virke avvisende.

Anonymkode: d0e82...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ptsd og får panikk om noen står nærmere meg enn en meter. Men min ptsd kommer av berøring

Anonymkode: 250c9...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ptsd er så forskjellig fra person til person. Er du usikker så snakk til venninda di, spør om det går fint å gi en klem o.l😌

 

Anonymkode: 51fcd...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kptsd, og jeg tåler dårlig å bli klemt og tatt på, jeg liker å ha litt rom rundt meg. Men det er meg, jeg ville snakket med henne og hørt, det er forskjellig hva som trigger.

Anonymkode: 289d0...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er åpen om at hun har ptsd er det vel bare å spørre henne? Si du vil henne alt godt, og gjerne hjelper der du kan, og er redd for å gjøre noe feil. Så vil du nok få svar tenker jeg.

Datteren til en venninne har ptsd, men hennes triggere går på helt andre ting enn berøring, ikke noe problem å klemme henne.

Anonymkode: afce5...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PTSD, og kan fint klemme på mine aller nærmeste. Men føler ubehag av at andre skal klemme meg, ta på meg og stå for nære. Men jeg får ikke panikk anfall av at noen gir meg en klem.

Det er så stor forskjell på oss med PTSD, og hva som trigger oss.

Anonymkode: f6d56...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...