Gå til innhold

Jeg trenger H J E L P - barnet mitt utøver selvskading


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kort fattet så har oppdaget at barnet (ungdommen) har begynt med selvskading med skalpell, barberblad og tapetkniv på armene. Han tror at jeg ikke vet, men har øynene inntakt. Har også fjernet alt av sakser, fjernet kniver m.m

Men hva gjør jeg?? Han venter forresten på time til DPS.

Ønsker meg råd og hjelp så jeg kan få hjulpet han best mulig :)

Anonymkode: 48323...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Det var vondt! Jeg ville kontaktet helsesykepleier og skolepsykologen på skolen hans med én gang, så kan han få hjelp mens han venter på DPS. Jeg føler med deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amandine skrev:

 Det var vondt! Jeg ville kontaktet helsesykepleier og skolepsykologen på skolen hans med én gang, så kan han få hjelp mens han venter på DPS. Jeg føler med deg. Lykke til!

Vet han er i kontakt med skolen og fått snakket litt der. Siden han er over 18 så er det ikke mye jeg kan få gjort og har faktisk ringt fastlegen nå på morgenen og venter på svar fra henne. Vet han har time der i dag.

Føler meg så maktesløs når slik skjer med barnet mitt :( Noe er det som plager han og kan egentlig ikke finne en åpenbar grunn som jeg burde vite om. Men det kan være så mangt!

Takk ❤️ 

Anonymkode: 48323...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet han er i kontakt med skolen og fått snakket litt der. Siden han er over 18 så er det ikke mye jeg kan få gjort og har faktisk ringt fastlegen nå på morgenen og venter på svar fra henne. Vet han har time der i dag.

Føler meg så maktesløs når slik skjer med barnet mitt :( Noe er det som plager han og kan egentlig ikke finne en åpenbar grunn som jeg burde vite om. Men det kan være så mangt!

Takk ❤️ 

Anonymkode: 48323...805

Der peker du på det hjerteråe i at barn blir store. Det er så fryktelig vanskelig og skummelt å stå på sidelinjen når det stormer. De er per definisjon store, men likevel små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt:

Jeg vet at du skader deg selv,  men jeg kommer ikke til å fjerne kniver og liknende. Vi skal finne en måte du kan få ut det vonde uten at du ødelegger kroppen din. Jeg stoler på deg.

 

Man kan selvskade seg med ALT. En knekt penn, glasskår, kvass spiker fra veggen..

Anonymkode: 16adf...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville sagt:

Jeg vet at du skader deg selv,  men jeg kommer ikke til å fjerne kniver og liknende. Vi skal finne en måte du kan få ut det vonde uten at du ødelegger kroppen din. Jeg stoler på deg.

 

Man kan selvskade seg med ALT. En knekt penn, glasskår, kvass spiker fra veggen..

Anonymkode: 16adf...798

Åhh tusen takk for et godt svar ❤️ 

Anonymkode: 48323...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville sagt:

Jeg vet at du skader deg selv,  men jeg kommer ikke til å fjerne kniver og liknende. Vi skal finne en måte du kan få ut det vonde uten at du ødelegger kroppen din. Jeg stoler på deg.

 

Man kan selvskade seg med ALT. En knekt penn, glasskår, kvass spiker fra veggen..

Anonymkode: 16adf...798

Ville kanskje byttet ut «jeg stoler på deg», til «jeg elsker deg». For i «jeg stoler på deg» ligger en forventning til at ungdommen skal stoppe selvskadingen umiddelbart. Og det kommer neppe til å skje, så da blir det bare en ekstra stein til byrden som han allerede bærer på.  
 

Tenker jeg ...

Anonymkode: 3c041...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet han er i kontakt med skolen og fått snakket litt der. Siden han er over 18 så er det ikke mye jeg kan få gjort og har faktisk ringt fastlegen nå på morgenen og venter på svar fra henne. Vet han har time der i dag.

Føler meg så maktesløs når slik skjer med barnet mitt :( Noe er det som plager han og kan egentlig ikke finne en åpenbar grunn som jeg burde vite om. Men det kan være så mangt!

Takk ❤️ 

Anonymkode: 48323...805

Når det gjelder dette med plaging så er det ikke sikkert det er en spesifikk ting. Jeg ble mye mobbet på barneskolen, taklet det greit da, men i ung voksen alder ble det for mye tanker for meg og selvskading var det som gjorde at jeg fikk utløp. Foreldre mine var også bestemt på å finne årsaken til problemet og løse det, men siden det ikke var noe som kunne løses ble det for mye fokus på "problemet", og for lite fokus på å ta vare på meg. Så det å ha mest fokus på sønnen er viktig.

Det med skjuling av kniver er ikke alltid til hjelp, som personen over her sier, det er mye man kan skade seg på som virker helt uopplagt for andre.

Her finner du mange gode tips: https://www.psykologforeningen.no/foreningen/aktuelt/aktuelt/aa-vaere-paaroerende-til-en-med-psykisk-lidelse

Samt du kan høre med landsforening for pårørende innen psykisk helse: http://www.lpp.no/

Anonymkode: caf4f...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...