Gå til innhold

Reagerer dere på om barna deres får


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, på ingen måte. Tenker ikke på pris, det viktigste for barna er å få gave de kan pakke opp - Kan like gjerne være (pent) brukt fra Finn, eller hjemmelaget ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker ikke pris, men om søsteren min plutselig hadde gitt sønnen min noe som så ut som det kom fra kalendergavestativet på Europris til 20 kroner, uten noen forklaring, så hadde jeg nok stusset. Hun har god råd og gir vanligvis flotte gaver, så jeg hadde lurt på om hun hadde mistet jobben uten å si noe eller begynt å surre. 😛

Anonymkode: db6ad...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg ikke. Men vi er ganske åpen i vår familie så hos oss er det vanlig å gi besjed hvis det er noe man endrer på.

For eksempel var det et år nav hadde rotet bort permisjonssøknaden min (4 ganger) slik at jeg gikk uten inntekt i nesten 5 mnd. Fikk låne penger til nødvendige regninger av sosialen. Dette samtidig som min samboer var innlagt på sykehuset med kun 66% lønn. Jeg ga beskjed til resten av familien hvordan det sto til og at gavene ble billigere og færre det året og at da forventet jeg heller ikke noe mer tilbake. Det endte med at mamma og pappa sponset gaver til alle barna i familien og så betalte jeg dem tilbake da jeg fikk etterbetalt.Vi ble også sponset all julemat og julekos. Veldig hyggelig gjort! 

Anonymkode: ae32a...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Er i en situasjon der jeg ikke har inntekt en stund fremover og har hatt 200 kr som grense på alle tantebarn. Ene paret med tantebarn får akebrett til en hundre lapp hver, noe dem ønsket seg. Også ett brettspill kjøpt på salg til 80 kr som dem felles.Så altså blir det ikke gaver til mer enn 140kr stk i år.. 

 

Anonymkode: 498d9...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spesielt å ha forventninger når det gjelder gaver i det hele tatt.

Man bør ikke forvente å få gaver en gang, og derfor heller ikke ha forventning til pris. Hva i all verden liksom?!

Barna mine har en tante (mannen min sin søster), men jeg har ingen søsken. Hun kjøper som regel gaver til dem, men om jeg skal tippe er kanskje verdien 70kr eller noe. Hun har råd til mer men vi kjøper det barna våre trenger, og alt av gaver fra andre er jo bonus og ikke noe man skal forvente seg.

Barna våre får ikke mange julegaver, men blir veldig glad for det de får heldigvis :)

Anonymkode: ce9ee...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Er i en situasjon der jeg ikke har inntekt en stund fremover og har hatt 200 kr som grense på alle tantebarn. Ene paret med tantebarn får akebrett til en hundre lapp hver, noe dem ønsket seg. Også ett brettspill kjøpt på salg til 80 kr som dem felles.Så altså blir det ikke gaver til mer enn 140kr stk i år.. 

 

Anonymkode: 498d9...47f

er ikke det helt kurante gaver da? og 200 kr pr tantebarn er absolutt innafor uavhengig av økonomi. Jeg vil heller at barna mine får noe de ønsker seg enn at de får store gaver bare for at giver føler de må kjøpe dyrt.

Anonymkode: 22512...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting at det er så mye fokus på hva gaver koster. Verdien i en gave ligger i at noen har tenkt på deg og tatt seg bryet, ikke hvor mange kroner de har lagt i gaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster reagerte på en gave jeg ga til hennes ene barn. Det var for mye fikk jeg beskjed om. Det som var så utrolig gøy var at gaven kostet meg rett over 10kr. Ramlet over ett ekstremt tilbud, så jeg hamstret. Tror det var verktøy og noe som lignet planker (det lignet på isopor/plast, men kunne kastes i matavfallet sp var vel laget av noe mais eller noe) gikk ut av lekebutikken med to digre poser og ti kr fattigere. Gaven falt og smak og passet perfekt, men min søster trodde denne var mye dyrere enn hva vi ga hverandres unger. Det hadde den sikker vært om jeg hadde kjøpt den til normal pris. Hun lo ganske mye når jeg sa prisen for gaven. 

Anonymkode: 2ef46...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kr er da mer enn nok, og de gavene som du skisserer er da fine :) Den mest fancy gaven her i fjor til 6 åringen var slik lavalampe til 150 kr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Er i en situasjon der jeg ikke har inntekt en stund fremover og har hatt 200 kr som grense på alle tantebarn. Ene paret med tantebarn får akebrett til en hundre lapp hver, noe dem ønsket seg. Også ett brettspill kjøpt på salg til 80 kr som dem felles.Så altså blir det ikke gaver til mer enn 140kr stk i år.. 

 

Anonymkode: 498d9...47f

Det er fine gaver. :) Med mindre foreldrene er usedvanlig kravstore ville jeg ikke bekymret meg. (Og det bør jo i tilfelle være deres eget problem.)

Anonymkode: db6ad...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det feil om to av barna får gaver til 95 kr i år mens eldste tantebarn får sminke til dermed litt dyrere. Snakk om 40 kr dyrere gave? Litt usikker på om det blir veldig forskjell. Har jo som sagt 200 kr som grense, men må jo ikke være oppe i 200 kr.. 

Anonymkode: 498d9...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sitt og regne på kronene hvem som får hva, Hi, det trenger ikke være likt.

Jeg har ikke reagert. Eneste jeg reagerte på var en onkel av meg da jeg var barn. Hvert eneste år kjøpte han det samme til alle onkelbarna. Hvert eneste år takket jeg pent for gaven, selv om jeg hvert eneste år var tidlig ute med å fortelle ham at han ikke trengte å kjøpe xx til meg i år, fordi jeg ikke likte det (spiselig - og jeg var ikke et kresent barn ellers). Jeg spurte pent om jeg heller kunne få en liten marsipangris, en som kostet mye mindre enn det han kjøpte ellers, for jeg var så glad i marsipangriser, men fikk det ikke av noen andre. Likevel, hvert eneste år fikk jeg samme som han alltid hadde kjøpt - måtte være likt, vet du...

Anonymkode: 0d2ab...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er nok litt ødelagt i tankegangen fra oppveksten. Men betrygger meg på det og prøver å la det være ok at det blir slik og det er greit😊

Anonymkode: 498d9...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde digget å få akebrett i julegave, og vet om flere barn i familie og omgangskrets som har ønsket seg det (ikke sånne fancy heller, 79kr på Clas Ohlson), så det må da absolutt være helt supert.

Jeg er nok som deg, Hi, fått prentet inn fra tidlig av dette med kostnader på gavene, men for et par år siden var jeg så dritt lei. Så jeg utfordret meg selv til å finne noe til 150kr til tantebarna. Jeg brukte mye mer tid enn jeg tidligere hadde gjort, og tenkte mye mer over hva jeg kjøpte. Og vet du, gavene ble mye bedre tatt imot enn de ellers ble. Jeg hadde nok brukt mer tid på å høre etter hva de faktisk ønsket seg gjennom året før jeg handlet.

 

Det er noe i den «det er tanken som teller».

Anonymkode: 108b9...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...