Gå til innhold

Legevakt igjen eller vente?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker siden jeg nærmest måtte mase meg til hjelp i går. Legen på vakt mente tannlegen var best å svare på dette og her vi bor har vi ikke tannlegevakt i helgene. 

 

Jeg fikk antibiotikakur av lege i går. 

Jeg har mistet en fylling i en tann for fire uker siden. Har time til tannlege til uken da jeg har vært bortreist i lang tid. For en uke siden merket jeg at jeg fikk vondt i tannkjøttet over tannen. Så ringte tannlegen som mente at det gikk greit å vente. Men har utviklet en kul over tannen som på en måte har spredd seg til innsiden av kinnet. Gjør veldig vondt. Har tatt to dager med antibiotika. Men hevlsen er tre ganger så stor i dag og jeg har fått feber. 

 Jeg vurderer å ringe legevakten igjen da det gjør ekstremt vondt. 

Noen som vet hva dette kan være?

Anonymkode: bc4e7...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betennelse i tannkjøttet. Legen kan ikke gjøre så mye, så ville ringt tannlegen i morgen. Hadde noe av det samme for en måned siden og falt meg ikke inn å snakke med legevakt. Ventet til over helgen før jeg kontaktet tannlegen

Anonymkode: 6c61c...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt usikker siden jeg nærmest måtte mase meg til hjelp i går. Legen på vakt mente tannlegen var best å svare på dette og her vi bor har vi ikke tannlegevakt i helgene. 

 

Jeg fikk antibiotikakur av lege i går. 

Jeg har mistet en fylling i en tann for fire uker siden. Har time til tannlege til uken da jeg har vært bortreist i lang tid. For en uke siden merket jeg at jeg fikk vondt i tannkjøttet over tannen. Så ringte tannlegen som mente at det gikk greit å vente. Men har utviklet en kul over tannen som på en måte har spredd seg til innsiden av kinnet. Gjør veldig vondt. Har tatt to dager med antibiotika. Men hevlsen er tre ganger så stor i dag og jeg har fått feber. 

 Jeg vurderer å ringe legevakten igjen da det gjør ekstremt vondt. 

Noen som vet hva dette kan være?

Anonymkode: bc4e7...8d9

Jeg ville uansett ringt legevakten fordi du har feber. De kan si om de kan hjelpe eller ikke😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt usikker siden jeg nærmest måtte mase meg til hjelp i går. Legen på vakt mente tannlegen var best å svare på dette og her vi bor har vi ikke tannlegevakt i helgene. 

 

Jeg fikk antibiotikakur av lege i går. 

Jeg har mistet en fylling i en tann for fire uker siden. Har time til tannlege til uken da jeg har vært bortreist i lang tid. For en uke siden merket jeg at jeg fikk vondt i tannkjøttet over tannen. Så ringte tannlegen som mente at det gikk greit å vente. Men har utviklet en kul over tannen som på en måte har spredd seg til innsiden av kinnet. Gjør veldig vondt. Har tatt to dager med antibiotika. Men hevlsen er tre ganger så stor i dag og jeg har fått feber. 

 Jeg vurderer å ringe legevakten igjen da det gjør ekstremt vondt. 

Noen som vet hva dette kan være?

Anonymkode: bc4e7...8d9

Jeg ville ringt legevakt. Når det forverres mens fu går på antibiotika, har du antakelig en type som ikke virker og må få en annen.

Anonymkode: 18f9b...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt betennelse selv i tannkjøttet. Og hadde verken hevelse i ansiktet, feber en en klump i tannkjøttet over tannen.

Gjør ekstremt vondt. 

 

Hi

Anonymkode: bc4e7...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ring. Det er faktisk aldri grunn til å IKKE ringe. Hvis det er ingenting å være bekymra for, så får du vite det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på legevakt og synes absolutt du skal ringe å konferere med sykepleier. Pga feberen

Anonymkode: 6d38b...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette at du har en rotbetennelse, med en påfølgende abcess. Ta Ibux+Paracet, dersom du tåler disse medisinene, og ta kontakt med tannlegen i morgen. Lykke til :)

Endret: Om feberen høy og medisiner ikke hjelper, hadde jeg ringt legevakt. Men du får nok ikke annen hjelp enn sterkere medisiner før du kommer deg til tannlegen.. 

Link til bilde av hva jeg sikter til: https://www.google.com/search?q=tann+abscess&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=ivmn&sxsrf=ACYBGNQyw5y-WyfFzwoZ1XYsTQqSXwOlIQ:1575841135544&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiK3uzYgafmAhVKAxAIHcHEAA0Q_AUoAXoECA4QAQ&biw=412&bih=718&dpr=2.63#imgrc=G-gYgKRu3Gt6bM

 

Endret av MarshOfDecay
La til ekstra informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt betennelse i både tannkjøttet og roten av en tann flere ganger, og aldri opplevd det du beskriver. Kun smerter, ikke hevelser, kul eller feber. 

Jeg ville nok ringt legevakten dersom det er så ille som du beskriver. Masse lykke til og god bedring!

Anonymkode: b7d4a...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber på legevakt og synes absolutt du skal ringe å konferere med sykepleier. Pga feberen

Anonymkode: 6d38b...ec7

Enig! Når det forverres og man får feber mens man går på antibiotika, da er det tilbake til lege!

Anonymkode: 598f9...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Fikk beskjed om å ringe tannlege når de åpnet. Får feber ned på 37.5 med paracet. Nå har hevelsen spredd seg. Man kan se det fra haka og opp til øyet at jeg er hoven. Byllen i munnen er også større. 

Nei har ikke tannlegevakt her jeg bor. Nå venter jeg bare på at klokken skal bli 8 så jeg får ringt. Blir netflix på meg i natt. 

 

Hi

Anonymkode: bc4e7...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med deg i dag, Hi?

Jeg har hatt en annen infeksjon i ansiktet, der krevde legevakten at jeg kom inn på natten, fordi hevelsen bredte seg forholdsvis raskt (men ikke så raskt som hos deg...). De sa at det var ekstra viktig å få tatt infeksjoner i hodet tidlig.

Håper du har fått hjelp i dag! Bor du i nord?

Anonymkode: 598f9...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for omtanken. Det går bra. Kom meg til tannlegen tidlig på morgenen. Der tok de og sprakk byllen og sugde ut en del puss. Fikk antibiotika, en sterk kur. 

Var tilbake nå etter noen dager og de startet med å rense tannen og stappet den med medisin.  fikk beskjed om at det fortsatt var mye betennelse igjen. Har spredd seg til innsiden av kinnet så er fortsatt hoven. Men feber og ubehag er borte. 

Følges godt opp 

Hi

Anonymkode: bc4e7...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei takk for omtanken. Det går bra. Kom meg til tannlegen tidlig på morgenen. Der tok de og sprakk byllen og sugde ut en del puss. Fikk antibiotika, en sterk kur. 

Var tilbake nå etter noen dager og de startet med å rense tannen og stappet den med medisin.  fikk beskjed om at det fortsatt var mye betennelse igjen. Har spredd seg til innsiden av kinnet så er fortsatt hoven. Men feber og ubehag er borte. 

Følges godt opp 

Hi

Anonymkode: bc4e7...8d9

Godt å høre at det går bedre med deg, HI, og at du får en god oppfølging! :)

Litt av en sjau du er gjennom.

God bedring videre :)

Anonymkode: 598f9...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...