Gå til innhold

GPS klokke til eldre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener at jeg har lest om et armbåndsur som også er alarm som vil gi beskjed til eks pårørende om den blir utsatt for støt (som i at den eldre faller og ikke får trykket på alarmknappen), men jeg klarer ikke å finne det noe sted. 

Noen som vet hva jeg mener, eller ev er bedre på å Google enn meg?

Min gamle mor på 80 år er sprek og bor alene i en stor enebolig. Skrekken er at hun faller i trappen eller får slag om natten og blir liggende lenge før vi oppdager det. En vanlig Apple watch dekker ikke helt behovet mtp alarm ved ulykker. 

Anonymkode: 0f06f...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at jeg har lest om et armbåndsur som også er alarm som vil gi beskjed til eks pårørende om den blir utsatt for støt (som i at den eldre faller og ikke får trykket på alarmknappen), men jeg klarer ikke å finne det noe sted. 

Noen som vet hva jeg mener, eller ev er bedre på å Google enn meg?

Min gamle mor på 80 år er sprek og bor alene i en stor enebolig. Skrekken er at hun faller i trappen eller får slag om natten og blir liggende lenge før vi oppdager det. En vanlig Apple watch dekker ikke helt behovet mtp alarm ved ulykker. 

Anonymkode: 0f06f...661

Trygghetsalarm med GPS høres ut som tingen her. Sjekk med kommunen hva de kan tilby.

Anonymkode: e612f...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trygghetsalarm med GPS høres ut som tingen her. Sjekk med kommunen hva de kan tilby.

Anonymkode: e612f...bd2

Det vil hun ikke ha, det hun trenger er en klokke som varsler oss pårørende og ikke hjemmetjenesten. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde bare gitt henne en mobil så hun kan ringe om noe skjer.

Anonymkode: 6bfbc...7c3

Hun har mobil og er flink å ha den med seg, men ofte når uhellet er ute så er det jo typisk at den er utenfor rekkevidde. Det jeg leste om var en klokke til å ha på seg hele tiden. 

Hi

Anonymkode: 0f06f...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde bare gitt henne en mobil så hun kan ringe om noe skjer.

Anonymkode: 6bfbc...7c3

Og hvor enkelt tror du det er?  Og hvem er det som tar med seg mobilen får å gå på do eller ut på kjøkkenet å hente en kopp kaffe? (Bortsett fra husets tenåringer) For ikke å snakke om når man ligger der og har slått hodet eller brukket armen? Dessuten har hun vel mobiltelefon fra før av vil jeg anta. Alle 80-åringer jeg kjenner har det i alle fall.

 

Anonymkode: 180c6...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde bare gitt henne en mobil så hun kan ringe om noe skjer.

Anonymkode: 6bfbc...7c3

Det er mange eldre som ikke kan bruke mobil. 

Her ville jeg tatt kontakt med kommunen og bedt om er besøk av dem slik at de kan vurdere div hjelpemidler som kan være til hjelp og trygghet både hjemme og ute. Da kan man velge hvem som skal "ha kontrollen", familie, kommunen, eller dele på det. Det er opp til bruker å avgjøre, i samråd med familie og kommune.

Anonymkode: 0fd8e...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun trenger en trygghetsalarm. Det vil jeg anbefale både for deres skyld og for hennes. Den skal jo ikke utløses i tide og utide, men ved for eksempel et fall er det mye bedre at det kommer helsepersonell som faktisk er på jobb susende enn at pårørende som er på jobb/trening/i dusjen/har drukket et glass vin kommer. Det er også en trygghet for dere pårørende, det er en belastning å skulle være tilgjengelig alltid. 

Anonymkode: 552bc...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygghetsalarm kan også kobles sånn at den først går til pårørende, dersom det er ønskelig. 

Anonymkode: 180c6...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det vil hun ikke ha, det hun trenger er en klokke som varsler oss pårørende og ikke hjemmetjenesten. 

Kommunen jeg bor i praktiserer trygghetsalarm på to måter. Enten går alarm til kommunens sentral, eller så går den til pårørende. GPS delen av alarmen går alltid til pårørende. 

Kan da ikke være så vanskelig å kontakte den som er helsekontakt (alle over 80 skal ha en slik) og høre hva de kan tilby. 

Anonymkode: e612f...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygghetsalarmene vår kommune tilbyr er slike som henger rundt halsen, og det er ikke det vi ønsker. 

Vi ønsker en type klokke som jeg vet finnes, men ikke finner akkurat den jeg mener. 

Det er ingen andre som har hørt om dette, altså? 

Og det er ingen belastning for oss å være tilgjengelige 24/7. Hun er ikke typen som vil misbruke dette, så vi har bestemt oss for å holde dette utenom kommunen, for nå. 

Hi

Anonymkode: 0f06f...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trygghetsalarmene vår kommune tilbyr er slike som henger rundt halsen, og det er ikke det vi ønsker. 

Vi ønsker en type klokke som jeg vet finnes, men ikke finner akkurat den jeg mener. 

Det er ingen andre som har hørt om dette, altså? 

Og det er ingen belastning for oss å være tilgjengelige 24/7. Hun er ikke typen som vil misbruke dette, så vi har bestemt oss for å holde dette utenom kommunen, for nå. 

Hi

Anonymkode: 0f06f...661

Da vil jeg si dere gjør henne og dere selv en bjørnetjeneste. Det finnes trygghetsalarmer du fester rundt håndleddet, i tillegg til egne fallalarmer som utløses ved fall. Det er selvfølgelig opp til henne selv å bestemme, men det er liten tvil om at en regulær trygghetsalarm/ fallalarm vil være sikrere. Hva når dere er indisponert? På ferie? Sover tungt? Tro meg, eldre faller og skader seg gjerne om natten i forbindelse med toalettbesøk, for eksempel. Hvordan ville du følt det om du ikke våknet? Jeg jobber i nattjenesten i en stor by, du aner ikke hvor vanskelig det kan være å få tak i pårørende når uhellet er ute. Og da prøver vi å varsle etter pasienten er tatt hånd om av helsepersonell. Ved fall med skade er det viktig at du har både kunnskap og utstyr til å håndtere det, i tillegg til at tiden for eldre er avgjørende. Det må gå fort.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil " holde det utenfor kommunen". Kommunen leverer tjenester man trenger når man trenger det. Dette med trygghetsalarm er en fantastisk tjeneste, det er trygghet på mange plan.

Anonymkode: 552bc...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jeg si dere gjør henne og dere selv en bjørnetjeneste. Det finnes trygghetsalarmer du fester rundt håndleddet, i tillegg til egne fallalarmer som utløses ved fall. Det er selvfølgelig opp til henne selv å bestemme, men det er liten tvil om at en regulær trygghetsalarm/ fallalarm vil være sikrere. Hva når dere er indisponert? På ferie? Sover tungt? Tro meg, eldre faller og skader seg gjerne om natten i forbindelse med toalettbesøk, for eksempel. Hvordan ville du følt det om du ikke våknet? Jeg jobber i nattjenesten i en stor by, du aner ikke hvor vanskelig det kan være å få tak i pårørende når uhellet er ute. Og da prøver vi å varsle etter pasienten er tatt hånd om av helsepersonell. Ved fall med skade er det viktig at du har både kunnskap og utstyr til å håndtere det, i tillegg til at tiden for eldre er avgjørende. Det må gå fort.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil " holde det utenfor kommunen". Kommunen leverer tjenester man trenger når man trenger det. Dette med trygghetsalarm er en fantastisk tjeneste, det er trygghet på mange plan.

Anonymkode: 552bc...9b0

Jeg tenker at du bare får stole på at vi gjør det som er best for oss. Jeg spurte ikke etter råd for hvordan vi skal gjøre det, jeg er på jakt etter et spesifikt produkt. 

Hi

Anonymkode: 0f06f...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk, noe sånn er det vi tenker. 

Skulle bare ønske at de laget de litt mindre ‘sporty’. Min mor har alltid på gullklokken, og det må nok litt overtalelse til før vi får på henne denne 🙈🥰

hi

Anonymkode: 0f06f...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jeg si dere gjør henne og dere selv en bjørnetjeneste. Det finnes trygghetsalarmer du fester rundt håndleddet, i tillegg til egne fallalarmer som utløses ved fall. Det er selvfølgelig opp til henne selv å bestemme, men det er liten tvil om at en regulær trygghetsalarm/ fallalarm vil være sikrere. Hva når dere er indisponert? På ferie? Sover tungt? Tro meg, eldre faller og skader seg gjerne om natten i forbindelse med toalettbesøk, for eksempel. Hvordan ville du følt det om du ikke våknet? Jeg jobber i nattjenesten i en stor by, du aner ikke hvor vanskelig det kan være å få tak i pårørende når uhellet er ute. Og da prøver vi å varsle etter pasienten er tatt hånd om av helsepersonell. Ved fall med skade er det viktig at du har både kunnskap og utstyr til å håndtere det, i tillegg til at tiden for eldre er avgjørende. Det må gå fort.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil " holde det utenfor kommunen". Kommunen leverer tjenester man trenger når man trenger det. Dette med trygghetsalarm er en fantastisk tjeneste, det er trygghet på mange plan.

Anonymkode: 552bc...9b0

Jeg vet ikke stort om HI, annet enn det HI selv har fortalt her. Så jeg har ikke tenkt å spekulere om HI.

Derimot kan jeg fortelle at jeg har bekjente som er overbeviste om at, "jeg trenger ikke statlig/kommunal velferd, jeg har forsikring, så jeg betaler for all velferd selv gjennom jobben jeg gjør, derfor trenger jeg bare skattelette, så får de som er for dumme til å velge å ordne med privat forsikring seile sin egen sjø".

Det er mange som har lot seg lure, idag, til å tro at statlig/kommunal velferd er noe negativt, noe dårlig, noe som ikke drives så bra som velferd gjennom privat næringsliv. De tror på Høyres (og FrPs) mantra om at skattelette gir folk mer frihet. Det er fortsatt de som lar seg lure. Men de skjønner ikke at den dagen de trenger utbetaling på forsikringen så vil de være en utgift for forsikringsselskapet, som da vil lete etter unnskyldninger til å kunne nekte å utbetale det den trengende har krav på. I tillegg sultefores stat og kommune for tiden, og der er folk som lar seg lure til å tro at grunnen til at stat og kommune driver så dårlig for tiden er fordi stat og kommune generelt er dårlige, derfor burde alt stat og kommune eier selges til privat næringsliv.

Måten HI prater om å "hjelpe uten kommune", minner meg veldig om disse holdningene.

Anonymkode: 6bfbc...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke stort om HI, annet enn det HI selv har fortalt her. Så jeg har ikke tenkt å spekulere om HI.

Derimot kan jeg fortelle at jeg har bekjente som er overbeviste om at, "jeg trenger ikke statlig/kommunal velferd, jeg har forsikring, så jeg betaler for all velferd selv gjennom jobben jeg gjør, derfor trenger jeg bare skattelette, så får de som er for dumme til å velge å ordne med privat forsikring seile sin egen sjø".

Det er mange som har lot seg lure, idag, til å tro at statlig/kommunal velferd er noe negativt, noe dårlig, noe som ikke drives så bra som velferd gjennom privat næringsliv. De tror på Høyres (og FrPs) mantra om at skattelette gir folk mer frihet. Det er fortsatt de som lar seg lure. Men de skjønner ikke at den dagen de trenger utbetaling på forsikringen så vil de være en utgift for forsikringsselskapet, som da vil lete etter unnskyldninger til å kunne nekte å utbetale det den trengende har krav på. I tillegg sultefores stat og kommune for tiden, og der er folk som lar seg lure til å tro at grunnen til at stat og kommune driver så dårlig for tiden er fordi stat og kommune generelt er dårlige, derfor burde alt stat og kommune eier selges til privat næringsliv.

Måten HI prater om å "hjelpe uten kommune", minner meg veldig om disse holdningene.

Anonymkode: 6bfbc...7c3

Du store verden 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0f06f...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Apple Watch skulle visstnok ha en funksjon som kontakter pårørende eller ambulanse hvis personen faller og blir liggende. Leste noe om det for en stund tilbake men vet ikke om det ble noe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vil hun ikke ha, det hun trenger er en klokke som varsler oss pårørende og ikke hjemmetjenesten. 

Hun har mobil og er flink å ha den med seg, men ofte når uhellet er ute så er det jo typisk at den er utenfor rekkevidde. Det jeg leste om var en klokke til å ha på seg hele tiden. 

Hi

Anonymkode: 0f06f...661

Hei:-) GPS alarm fra kommunen kan kobles så pårørende får varsel og ikke hjemmetjenesten. Kontakt kommunen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ganske mange forholdsvis friske 80-åringer som ikke vil innse at de begynner å bli eldre og trenger hjelp. For de fleste av disse er det lettere å godta en klokke som HI beskriver enn alarm via kommunen, uansett om begge ser like ut og pårørende er de som får beskjed uansett hvis alarmen går. Da hjelper det ikke om kommunen har hjelpemiddelet. 

Har selv en bestemor på over 90 år som de siste årene hjemme, dårlig til beins og knapt nok noe syn, ikke ville vi skulle søke kommunen om hjemmehjelp fordi hun ikke ville være til bry. Hun betalte heller en privat vaskehjelp, da ordnet hun jo alt selv og var ikke "til bry" for kommunen.

Anonymkode: 0e440...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pobie skrev:

Den nye Apple Watch skulle visstnok ha en funksjon som kontakter pårørende eller ambulanse hvis personen faller og blir liggende. Leste noe om det for en stund tilbake men vet ikke om det ble noe av. 

Den var jo oppe i media som en god løsning, men jeg lover deg den er mye dårligere enn det hjemmesykepleien og kommunen kan bidra med. Når en regulær trygghetsalarm utløses går den i et senter hvor folk med tilgang til for eksempel elektroniske nøkler sitter. Den blir videresendt til en enhet rett i nærheten hvor de rykker raskt ut og som har tilgang til medisinoversikt og annet som er viktig å vite. I mange tilfeller er det ikke behov for ambulanse, i mange tilfeller ringer ambulanse hjemmesykepleien så hjemmesykepleien kan komme og låse opp døren. Politiet har ofte lenger responstid enn hjemmesykepleien, også. I HI sitt tilfelle, om de bor tett og ønsker å ha det ansvaret er det gjerne en løsning, ettersom jeg forstår. Men da med funksjon til pårørende og ikke til politiet eller ambulanse.

Anonymkode: 552bc...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...