Gå til innhold

Veldig bekymret for leukemi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min sønn har alltid vert ett barn som blir fort syk. Han hagler med forkjølelse og lett feber veldig ofte. Blir heller ikke kjapt borte. Han er ti år gammel og vert sånn siden fødsel. Han har de siste årene klagd på smerter i benet. Vi er blitt avfeid med at det er voksesmerter. Før kom disse smertene alltid ved aktivitet. Men nå har de også begynt å dukke opp i forbindelse med slike forkjølelses angrep. Han hoster en tørr hoste, har veldig ofte lett feber og klager på disse smertene. I tillegg er han veldig blek og har nesten en grønn farge under øynene. Blir så utrolig bekymret for at det er noe mer. Mamma følelsen sier det er noe der. Hvordan kan jeg ta opp dette med legen uten å bli avfeid? Holder det med å ta en utvidet blodprøve? 

Anonymkode: 49643...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det opp med legen din, si hva du er bekymret for, og de vil ta de rette blodprøvene. Svaret på de (hvite blodceller bl. a) vil gi en pekepinn om det må utredes mer. 

Anonymkode: 76a69...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta det opp med legen din, si hva du er bekymret for, og de vil ta de rette blodprøvene. Svaret på de (hvite blodceller bl. a) vil gi en pekepinn om det må utredes mer. 

Anonymkode: 76a69...96a

Ok tusen takk jeg kjente de knøtt seg i magen min når han igjen var dårlig i går og kom inn midt på natten gråtende fordi han hadde så vondt i leggbeinet sitt;( 

Anonymkode: 49643...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring fastlege for crp måling og blodprøver i mrg. Ikke godt å gå og bekymre seg sånn.

Anonymkode: 63b22...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legen og be om blodprøve .då ser dei med ein gong om noko er galt. 

Når jenta mitt fekk leukemi så hadde ho feber heile tida uten nokon grunn som me såg.

Samt mykje smerter i beina som ligna på voksesmerter.

Ellers ingen andre  tegn. 

Blei sendt heim fra legen gong på gong før dei endeleg tok blodprøve .10 minutt etter var me på vei på nabohuset. 

 

Vist det er leukemi så er det noko som oppstår relativt fort så er ikkje noko dei går med over fleire mnd .

Det kjem fort og brutalt.

Men eg trur nok at siden ditt barn hoster og har vore mykje sjuk siden fødsel så er det nok ikkje noko alvorlig.men at han bare er ein som ofte er sjuk.

Men mann skal altid følge magefølelsen så du skal be om blodprøve 

Anonymkode: f9995...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ring legen og be om blodprøve .då ser dei med ein gong om noko er galt. 

Når jenta mitt fekk leukemi så hadde ho feber heile tida uten nokon grunn som me såg.

Samt mykje smerter i beina som ligna på voksesmerter.

Ellers ingen andre  tegn. 

Blei sendt heim fra legen gong på gong før dei endeleg tok blodprøve .10 minutt etter var me på vei på nabohuset. 

 

Vist det er leukemi så er det noko som oppstår relativt fort så er ikkje noko dei går med over fleire mnd .

Det kjem fort og brutalt.

Men eg trur nok at siden ditt barn hoster og har vore mykje sjuk siden fødsel så er det nok ikkje noko alvorlig.men at han bare er ein som ofte er sjuk.

Men mann skal altid følge magefølelsen så du skal be om blodprøve 

Anonymkode: f9995...646

Nabohuset-sjukhuset

Anonymkode: f9995...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ring legen og be om blodprøve .då ser dei med ein gong om noko er galt. 

Når jenta mitt fekk leukemi så hadde ho feber heile tida uten nokon grunn som me såg.

Samt mykje smerter i beina som ligna på voksesmerter.

Ellers ingen andre  tegn. 

Blei sendt heim fra legen gong på gong før dei endeleg tok blodprøve .10 minutt etter var me på vei på nabohuset. 

 

Vist det er leukemi så er det noko som oppstår relativt fort så er ikkje noko dei går med over fleire mnd .

Det kjem fort og brutalt.

Men eg trur nok at siden ditt barn hoster og har vore mykje sjuk siden fødsel så er det nok ikkje noko alvorlig.men at han bare er ein som ofte er sjuk.

Men mann skal altid følge magefølelsen så du skal be om blodprøve 

Anonymkode: f9995...646

Ok tusen takk. Det var faktisk veldig beroligende! Jeg pleier ikke å være hysterisk i det hele tatt når det gjelder slike ting. Men magefølelsen gjorde meg veldig urolig.

Anonymkode: 49643...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta utvidede blodprøver må man ha en mistanke om hva man leter etter. Ellers blir det som å skyte pil omtrent i blinde. Det at han har vært sånn helt siden fødselen er jo egentlig ganske beroligende, med mindre han har vært alvorlig syk med alvorlige infeksjoner flere ganger. Voksesmerter er jo det vanligste, og beinsmerter og hoste er jo to ganske forskjellige ting... Men hvis beinsmertene er veldig plagsomme og kommer lettere og oftere, og blir verre, ville jeg diskutert det med legen igjen. Det å ta et røntgenbilde er jo stråling, men lite, og kan kanskje virke beroligende? Særlig hvis det bare er en side?

Anonymkode: 814f0...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gjør lurt i å fortelle om din bekymring om dine observasjoner, uten å komme med forslag til diagnose.

Det er helt kurant å være bekymret for et barn som hangler.

Det å lese på internett eller foreslå diagnoser, derimot...

Anonymkode: 231dd...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi for ta og be om en blodprøve. Det har beroliget meg veldig. Er som sagt absolutt ikke hysterisk til normalt. Men det søkk i meg i natt når han kom gråtende inn igjen og sa han hadde så vondt i benet. Kombinert med feber ble jeg veldig urolig. Har tenkt tanken ett par ganger men liksom ikke helt i de banene som i dag. 

Anonymkode: 49643...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ring legen og be om blodprøve .då ser dei med ein gong om noko er galt. 

Når jenta mitt fekk leukemi så hadde ho feber heile tida uten nokon grunn som me såg.

Samt mykje smerter i beina som ligna på voksesmerter.

Ellers ingen andre  tegn. 

Blei sendt heim fra legen gong på gong før dei endeleg tok blodprøve .10 minutt etter var me på vei på nabohuset. 

 

Vist det er leukemi så er det noko som oppstår relativt fort så er ikkje noko dei går med over fleire mnd .

Det kjem fort og brutalt.

Men eg trur nok at siden ditt barn hoster og har vore mykje sjuk siden fødsel så er det nok ikkje noko alvorlig.men at han bare er ein som ofte er sjuk.

Men mann skal altid følge magefølelsen så du skal be om blodprøve 

Anonymkode: f9995...646

Er bare akutt leukemi som kommer fort og brutalt. Kronisk leukemi kommer mer snikende.

Anonymkode: 1cd4c...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er bare akutt leukemi som kommer fort og brutalt. Kronisk leukemi kommer mer snikende.

Anonymkode: 1cd4c...ccc

Ja det er sant .men barn får som regel ALL (akutt lymfatisk leukemi) eller AML .begge desse kjem raskt. 

Anonymkode: f9995...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å ta utvidede blodprøver må man ha en mistanke om hva man leter etter. Ellers blir det som å skyte pil omtrent i blinde. Det at han har vært sånn helt siden fødselen er jo egentlig ganske beroligende, med mindre han har vært alvorlig syk med alvorlige infeksjoner flere ganger. Voksesmerter er jo det vanligste, og beinsmerter og hoste er jo to ganske forskjellige ting... Men hvis beinsmertene er veldig plagsomme og kommer lettere og oftere, og blir verre, ville jeg diskutert det med legen igjen. Det å ta et røntgenbilde er jo stråling, men lite, og kan kanskje virke beroligende? Særlig hvis det bare er en side?

Anonymkode: 814f0...57e

Det  er bare til å sjekke crp, trombocytter og kvite/raude. Så får ein ila nokon minutt svar på om noko ikkje er heilt som det skal..

Så er bare ein enkel blodprøve

Anonymkode: f9995...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok tusen takk. Det var faktisk veldig beroligende! Jeg pleier ikke å være hysterisk i det hele tatt når det gjelder slike ting. Men magefølelsen gjorde meg veldig urolig.

Anonymkode: 49643...abd

 Meiner legen sa til oss at dei maks kan leve med det eit par mnd uten behandling.

Anonymkode: f9995...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 Meiner legen sa til oss at dei maks kan leve med det eit par mnd uten behandling.

Anonymkode: f9995...646

Så når han har hatt det så lenge så er det nok ikkhe alvorlig 

Anonymkode: f9995...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det  er bare til å sjekke crp, trombocytter og kvite/raude. Så får ein ila nokon minutt svar på om noko ikkje er heilt som det skal..

Så er bare ein enkel blodprøve

Anonymkode: f9995...646

Hvis det er leukemi det er snakk om. Andre ting er mer komplekse og krever mer enn en enkel blodprøve. 

Anonymkode: 814f0...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med leukemi-pasienter i fem år, og kan berolige deg med at verken akutt eller kronisk leukemi utvikler seg så sakte over flere år!!!

Det kan selvsagt være andre alvorlige ting, men leukemi høres det definitivt ikke ut som ut fra det du beskriver ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillesofie skrev:

Jeg har jobbet med leukemi-pasienter i fem år, og kan berolige deg med at verken akutt eller kronisk leukemi utvikler seg så sakte over flere år!!!

Det kan selvsagt være andre alvorlige ting, men leukemi høres det definitivt ikke ut som ut fra det du beskriver ❤️

Tusen takk:) det var beroligende, han er ellers en veldig aktiv gutt. Pleier ikke å være hysterisk men har nettopp mistet tre familie medlemmer på kort tid og er gravid i tillegg da tok angsten litt overhånd.

Anonymkode: 49643...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slutte og være så hysterisk er første budet

kan være MYE :

Jern mangel

D Vitamin mangel

b12 mangel

får i seg for lite mat

lite variert mat

Må ikke tenke det verste med engang

 

Anonymkode: e21d7...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol alltid på magefølelsen din; altså om du er urolig, så bestiller du time til lege. Lege hører som oftest på foreldrene, som kjenner barna best. 

God bedring til gutten din! 

 

Anonymkode: 5d281...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min hadde mye smerter i leggene når hun var barn, tror også hun hadde av og til såpass vondt at hun gråt. Hun hadde ingen underliggende sykdom og er i dag en frisk og rask 44-åring 😊

Anonymkode: 6d109...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...