Gå til innhold

Hadde du gjort noe? Får meg ikke helt til det.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega. Nær på jobb, men ikke på fritid. Hun klager ofte på hodepine, hevder det skyldes nakken. Hun sliter med lett å forsove seg. Skjer ganske ofte, litt spesielt synes jeg når man er over 30 og ikke har barn.

Greia er det at hun lukter ganske merkbart vin. Sånn dagen derpå, den karakteristiske lukten av sur vin og gjær om noen har kjent den lukta. 
Hun lukter det nesten hver dag. 

Jeg er litt bekymret. Man lukter vel ikke slik i hverdagen om man tar ett glass kvelden før. 
Samtidig er jeg redd for å fornærme henne, vet ikke om hun hadde tatt det særlig bra om jeg sa noe.

Anonymkode: fd8c0...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde gitt et hint til sjefen, så får de finne ut av det. Jobbet med en som også holdt det gående sånn og det var  ikke bare vin hun ruste seg på for,å si det sånn. Måtte på både tørk og avvenning for å få beholde jobben. 

Anonymkode: 71c43...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette hadde jeg gjort noe med. Har hatt alkoholikere som kollega selv. Du trenger ikke ta det med henne personlig, det har ingen hensikt. Du må melde fra til AKAN eller sjefen. Mange alkoholikere er alene, og den beste hjelpen de får er fra jobben sin. 

Anonymkode: dc839...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. 
Men tenk om hun ikke er alkoholiker.. men har en kropp som stinker sterkt om hun har tatt 1-2 glass? Noen lukter fortere enn andre. Men hun er alltid rein. Lukta kommer innenfra. Så vil tro det er litt mye konsum.

HI

Anonymkode: fd8c0...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som din kollega for fire år siden. Nøyaktig sånn. 

Sannheten er at jeg ikke var klar over for et unormalt forhold til vin jeg hadde. 

Ikke før sjefen tok meg til side, og sa: drikker du alkohol i ukedagene? Vi har mistanke om det. 

Det var flaut, ydmykende, jeg ble sint, lei meg og deppa. 

Men da det hadde sunket inn, begynte jeg å skjønne mønsteret. 

Jeg er så glad noen turte å spørre. 

Har du en mistanke, vær så snill å gjør noe med det. 

For meg ble det vendepunktet. Heldigvis før det var gått alt for langt. Jeg fungerte jo fint i hverdagen. Trodde jeg. 

Bare gjør noe. Vær så snill ❤️

Anonymkode: fce27...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ville faktisk gjort noe. Vi har AKAN-kontakt på jobben, jeg ville sagt ifra til henne, og til HR. De er profesjonelle og kan håndtere dette på en god måte. Hvis det viser seg å være ikke noe, er det selvfølgelig litt dumt, men så lenge jeg vet at jeg sier ifra i god tro og mener godt, og så lenge jeg vet hvor stor positiv endring dette kan føre til i kollegaens liv dersom hun faktisk er alkoholiker, så kan jeg leve med det. Jeg mener fordelene ved å gjøre noe oppveier ulempene.

Anonymkode: 40e62...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar. 
Men tenk om hun ikke er alkoholiker.. men har en kropp som stinker sterkt om hun har tatt 1-2 glass? Noen lukter fortere enn andre. Men hun er alltid rein. Lukta kommer innenfra. Så vil tro det er litt mye konsum.

HI

Anonymkode: fd8c0...44f

Men drikker hun 1-2 glass vin hver dag er hun alkoholiker. Det er ikke mengden det avhenger av, men å ikke kunne motstå trangen til å drikke.

Anonymkode: 153e2...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kollega. Nær på jobb, men ikke på fritid. Hun klager ofte på hodepine, hevder det skyldes nakken. Hun sliter med lett å forsove seg. Skjer ganske ofte, litt spesielt synes jeg når man er over 30 og ikke har barn.

Greia er det at hun lukter ganske merkbart vin. Sånn dagen derpå, den karakteristiske lukten av sur vin og gjær om noen har kjent den lukta. 
Hun lukter det nesten hver dag. 

Jeg er litt bekymret. Man lukter vel ikke slik i hverdagen om man tar ett glass kvelden før. 
Samtidig er jeg redd for å fornærme henne, vet ikke om hun hadde tatt det særlig bra om jeg sa noe.

Anonymkode: fd8c0...44f

Spør henne om det du, eventuelt ta det opp med sjefen.

Jeg hadde forresten en jakke som lukta sånn etter at det ble sølt vin på den på fest, og det gikk ikke bort på 30 grader. Det er henne selv det lukter fra?

 

Anonymkode: b23b1...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men drikker hun 1-2 glass vin hver dag er hun alkoholiker. Det er ikke mengden det avhenger av, men å ikke kunne motstå trangen til å drikke.

Anonymkode: 153e2...47d

Enig.

Anonymkode: b23b1...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var som din kollega for fire år siden. Nøyaktig sånn. 

Sannheten er at jeg ikke var klar over for et unormalt forhold til vin jeg hadde. 

Ikke før sjefen tok meg til side, og sa: drikker du alkohol i ukedagene? Vi har mistanke om det. 

Det var flaut, ydmykende, jeg ble sint, lei meg og deppa. 

Men da det hadde sunket inn, begynte jeg å skjønne mønsteret. 

Jeg er så glad noen turte å spørre. 

Har du en mistanke, vær så snill å gjør noe med det. 

For meg ble det vendepunktet. Heldigvis før det var gått alt for langt. Jeg fungerte jo fint i hverdagen. Trodde jeg. 

Bare gjør noe. Vær så snill ❤️

Anonymkode: fce27...1de

Hvor mye drakk du, og var det hver dag? Jeg tror mannen min har et alkoholproblem, og har de siste to ukene skrevet ned når og hvor mye han har drukket. Han har drukket 12 av 16 dager, hvor to av dagene var julebord. De 10 dagene han drakk hjemme, har han drukket mellom 6 halvlitere øl (på det minste) opp til to flasker vin og noen øl. Vet han drikker mer enn dette ute. Han blir ikke stup full hjemme,  men jeg merker det godt på han. 
beklager om jeg kupper tråden her.... 

Anonymkode: f5e8e...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Hvor mye drakk du, og var det hver dag? Jeg tror mannen min har et alkoholproblem, og har de siste to ukene skrevet ned når og hvor mye han har drukket. Han har drukket 12 av 16 dager, hvor to av dagene var julebord. De 10 dagene han drakk hjemme, har han drukket mellom 6 halvlitere øl (på det minste) opp til to flasker vin og noen øl. Vet han drikker mer enn dette ute. Han blir ikke stup full hjemme,  men jeg merker det godt på han. 
beklager om jeg kupper tråden her.... 

Anonymkode: f5e8e...a67

Jau...man kan trygt si at han drikker altfor mye.

https://rop.no/snakkomrus/rammeverk/index.html?formname=AUDIT&formname=AUDIT

 

Anonymkode: 97689...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye drakk du, og var det hver dag? Jeg tror mannen min har et alkoholproblem, og har de siste to ukene skrevet ned når og hvor mye han har drukket. Han har drukket 12 av 16 dager, hvor to av dagene var julebord. De 10 dagene han drakk hjemme, har han drukket mellom 6 halvlitere øl (på det minste) opp til to flasker vin og noen øl. Vet han drikker mer enn dette ute. Han blir ikke stup full hjemme,  men jeg merker det godt på han. 
beklager om jeg kupper tråden her.... 

Anonymkode: f5e8e...a67

Selvfølgelig har han et alkoholproblem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye drakk du, og var det hver dag? Jeg tror mannen min har et alkoholproblem, og har de siste to ukene skrevet ned når og hvor mye han har drukket. Han har drukket 12 av 16 dager, hvor to av dagene var julebord. De 10 dagene han drakk hjemme, har han drukket mellom 6 halvlitere øl (på det minste) opp til to flasker vin og noen øl. Vet han drikker mer enn dette ute. Han blir ikke stup full hjemme,  men jeg merker det godt på han. 
beklager om jeg kupper tråden her.... 

Anonymkode: f5e8e...a67

Jøjemeg, det er jo kjempemye. Han har helt klart et alkoholproblem 

Anonymkode: b8e14...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøjemeg, det er jo kjempemye. Han har helt klart et alkoholproblem 

Anonymkode: b8e14...515

Mannen din er defitivt alkoholiker. 

Jeg drakk på langt nær så mye, langt i fra. 

Men min eks-mann er alkoholiker. Problemet er at så lenge han er fullt oppegående, altså det man kaller «fungerende alkoholiker» så ser de det ikke selv. Det er tilogmed vanskelig for pårørende og innrømme at de er alkoholiker. Man forbinder gjerne en alkoholiker med en som er uten jobb, bil, er skitten og ustelt osv, lista er lang. 

Men din mann, er slik som min mann var. Jeg gikk fra ham, tenkte å redde meg selv før det var for sent. Nå er han så fremskredent syk av alkoholisme, at ingen kan lengre hjelpe ham. Nå må han bare nå bunnen, og innse det selv. 

Anonymkode: fce27...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerfar er alkoholiker. Velfungerende.dvs har jobb etc. Men han drikker hver eneste dag, og store mengder. Vi tilbrakte en uke sammen på ferie og prøvde å kartlegge forbruket, og telte opp at han i snitt drakk minst 10 enheter hver dag. Altså 70 på en uke. Vi har konkludert med at vi ikke gjør noe med det. Han hadde blitt dypt fornærmet og forbannet om vi tok det opp. 

Anonymkode: 970a4...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2019 den 23.20, Anonym bruker skrev:

Men drikker hun 1-2 glass vin hver dag er hun alkoholiker. Det er ikke mengden det avhenger av, men å ikke kunne motstå trangen til å drikke.

Anonymkode: 153e2...47d

Hæ? Du er ikke alkoholiker bare fordi du drikker et glass vin eller to daglig, altså. Det kalles et moderat, om enn kontinentalt alkoholforbruk. Jeg drikker et glass vin til maten hver dag, for hyggen, kosen og den gode smakens skyld, men har ingen problemer med å slutte på dagen om det trengs. Har gjort det tre ganger når jeg ble gravid, for eksempel.

Anonymkode: 57d30...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2019 den 23.20, Anonym bruker skrev:

Men drikker hun 1-2 glass vin hver dag er hun alkoholiker. Det er ikke mengden det avhenger av, men å ikke kunne motstå trangen til å drikke.

Anonymkode: 153e2...47d

Nei, nå må du gi deg. Hele syd-Europa er ikke alkoholikere, altså

"Alkoholisme, tilstand som foreligger når et menneske er så avhengig av alkohol at det går ut over den fysiske eller psykiske helse." 

og

"Det sentrale trekk ved alkoholismen er at det er en tilstand hvor individet har mistet kontrollen over sitt alkoholforbruk, både ved at vedkommende i det lange løp er ute av stand til å avstå fra å drikke, og ved at han ikke kan stoppe å drikke før han er blitt beruset og fortsatt må holde rusen vedlike."

Kilde: https://sml.snl.no/alkoholisme

 

Anonymkode: 48190...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...