Gå til innhold

Jeg sitter med blank skjerm. Tar fatt på bachelor. Gode råd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Går sykepleie. 
Hvilken metode vil du anbefale? Kvalitativ, kvantitativ? Er litteraturstudier å regne som litt dårligere?

Angrer veldig på at jeg ikke har brukt mer tid på å lese litt oppgaver underveis. Har ikke engang lært med endnote😴

Anonymkode: 29d8b...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første råd, velg litteraturstudie. Du skal jo ikke drive egen forskning til en bachelor i sykepleie??? Jeg lurer på om du kanskje ikke helt vet hva en bacheloroppgave er? Les deg opp så du vet hva det går i.

Neste råd, lær deg enten end note eller zotero. Du MÅ ha det riktig i referering, og du MÅ følge oppgavetekniske retningslinjer. Like godt å få det på plass med en gang. 

Om du ikke har dette på plass og er villig til å gjøre jobben kan du faktisk ikke bli sykepleier. Enkelt og greit.

Anonymkode: 0c849...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Første råd, velg litteraturstudie. Du skal jo ikke drive egen forskning til en bachelor i sykepleie??? Jeg lurer på om du kanskje ikke helt vet hva en bacheloroppgave er? Les deg opp så du vet hva det går i.

Neste råd, lær deg enten end note eller zotero. Du MÅ ha det riktig i referering, og du MÅ følge oppgavetekniske retningslinjer. Like godt å få det på plass med en gang. 

Om du ikke har dette på plass og er villig til å gjøre jobben kan du faktisk ikke bli sykepleier. Enkelt og greit.

Anonymkode: 0c849...134

Ikke gi råd om noe du tydeligvis ikke kan noe om. Det er veldig vanlig å skrive en kvalitativ oppgave i sykepleie. Mange lærere oppfordrer til det.

HI, du har vel levert problemstilling? Hva skal du skrive om?

Anonymkode: 51447...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du leser samfunnsvitenskapelig metode eller noe. Har du ikke 3 månder til å skrive bachelor når du starter?

 

Jeg ville gått for kvalitativ, men kvantativ produsere jo konsise data.

Men krever mye forkunnskap om hvike spørsmål du vil ha svar på

Anonymkode: ee0d6...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen din avgjør hvilken metode du skal velge. Så hva er problemstillingen din? Dersom du ikke har valgt problemstilling enda må du tenke litt over hva du kunne tenke deg å skrive om temamessig, les deg eventuelt opp på metode. Du kan bestemme deg for metode først og lage en oppgave deretter. Men i utgangspunktet er det altså problemstillingen som avgjør hvilken metode som må benyttes for å svare på problemstillingen.

Du må ikke kunne endnote, men mange synes det er kjekt å kunne, og for mange er det et viktig hjelpemiddel. Jeg er bibliotekarstudent (jeg både lærer og lærer bort riktig kildehenvisning, litteraturlister osv) og jeg har aldri brukt endnote, synes det er enklest å fikse referansene og litteraturlista selv. Men da er det veldig viktig at dette gjøres fortløpende mens man skriver. 

Anonymkode: 85bb6...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre her inne om tips til tema er jo bare tragisk.. Du må velge noe DU er interessert i. Hvilket tema ønsker du å få mer kunnskap om? Etter du har funnet tema, må du begrense det til en problemstilling: nøyaktig hva innenfor valgt tema vil du utforske?

Eksempel: 

Tema: Sykepleierens relasjon til pårørende

Problemstilling: Hvordan opplever/hvilke erfaringer har sykepleiere med å inkludere pårørende? (Kvalitativ studie)

Eller

Problemstilling: Hvilke faktorer påvirker i hvilken grad pårørende blir inkludert i pasienters sykdomsforløp? (Kvantitativ studie)

Anonymkode: b41c2...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Første råd, velg litteraturstudie. Du skal jo ikke drive egen forskning til en bachelor i sykepleie??? Jeg lurer på om du kanskje ikke helt vet hva en bacheloroppgave er? Les deg opp så du vet hva det går i.

Neste råd, lær deg enten end note eller zotero. Du MÅ ha det riktig i referering, og du MÅ følge oppgavetekniske retningslinjer. Like godt å få det på plass med en gang. 

Om du ikke har dette på plass og er villig til å gjøre jobben kan du faktisk ikke bli sykepleier. Enkelt og greit.

Anonymkode: 0c849...134

Hi, bruk vanlig Word skriveprogram..Kildehenvisning er ikke hjernekirurgi, og det har du jo gjort i eksamenene frem til nå

Anonymkode: b41c2...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med din veileder for å finne en metode som passer din problemstilling. Velg noe du brenner for, ellers blir det tungt å skrive 10 000 ord. Har skrevet bachelor i sykepleie i høst. Brukte kvalitativ metode med bruk av fortelling. Dersom du velger å skrive et litteraturstudiet må du huske at det er klare rammer for hvordan oppgaven skal skrives. De fleste i mitt kull som startet å skrive litteraturstudiet ombestemte seg underveis.

lykke til😊

Anonymkode: 37712...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemstillingen din avgjør hvilken metode du skal velge. Så hva er problemstillingen din? Dersom du ikke har valgt problemstilling enda må du tenke litt over hva du kunne tenke deg å skrive om temamessig, les deg eventuelt opp på metode. Du kan bestemme deg for metode først og lage en oppgave deretter. Men i utgangspunktet er det altså problemstillingen som avgjør hvilken metode som må benyttes for å svare på problemstillingen.

Du må ikke kunne endnote, men mange synes det er kjekt å kunne, og for mange er det et viktig hjelpemiddel. Jeg er bibliotekarstudent (jeg både lærer og lærer bort riktig kildehenvisning, litteraturlister osv) og jeg har aldri brukt endnote, synes det er enklest å fikse referansene og litteraturlista selv. Men da er det veldig viktig at dette gjøres fortløpende mens man skriver. 

Anonymkode: 85bb6...208

Jeg trodde også det var enklest å bare fikse det selv leeenge, før jeg oppdaget Mendeley...  Og så skrev jeg min første artikkel....med Vancouver-sitering.  Og når du har flyttet på en setning eller deler av et avsnitt 10 ganger blir man sprø av å fikse det selv! Program er gull verdt :)

Anonymkode: a7c81...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en masteroppgave på fire uker uten å kunne endnote (ikke tid til å lære). Fikk B.

Anonymkode: 37274...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...