Gå til innhold

Jeg har angst for å reise kollektivt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hater det! Er lettet hver gang jeg går av bussen eller toget. Jeg er redd for at det skal skje meg noe og jeg ikke får komme hjem til familien. Jeg vet det er idiotisk, men frykt er ikke rasjonelt. 

Sitter på toget nå som går om 5 minutter og bare venter på å få gå av igjen om en time 

Anonymkode: 597b1...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er langt større sjanse for at det skal skje deg noe om du kjører personbil eller går i byen.

Prøv å slappe av. God tur :)

Anonymkode: 7724c...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg vet at det er større sjans for å komme i bilulykke, men det tenker jeg ikke over. Jeg kjører 1,5 time hver dag, men da sitter jeg i min egen verden og føler også jeg har kontroll. I alle fall over min bil. 

Anonymkode: 597b1...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk :)

Jeg vet at det er større sjans for å komme i bilulykke, men det tenker jeg ikke over. Jeg kjører 1,5 time hver dag, men da sitter jeg i min egen verden og føler også jeg har kontroll. I alle fall over min bil. 

Anonymkode: 597b1...853

Men da ser du jo også hvor irrasjonell denne frykten din for offentlig kommunikasjon er? ;)

Kanskje du kan greie å le litt av det ironiske i dette? ;)

 

Anonymkode: 7724c...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Men det er fordi jeg er redd for at det skal være noen psykopater der som kan drepe meg.

Anonymkode: e160a...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer mest på, kjenner jeg, er hvor dere klarer å finne alle denne irrasjonelle frykten. 

Anonymkode: 4aad9...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også angst for kollektiv. Derfor tar jeg det aldri. Jeg er til stor fare for folk rundt meg om jeg setter meg på buss eller tog. Jeg er redd noen skal bli seksuelt misbrukt i nærheten av meg. 

Anonymkode: 10617...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også angst for kollektiv. Derfor tar jeg det aldri. Jeg er til stor fare for folk rundt meg om jeg setter meg på buss eller tog. Jeg er redd noen skal bli seksuelt misbrukt i nærheten av meg. 

Anonymkode: 10617...765

Hææ?! Du mener at det kanskje er folk rundt deg som har det veldig vondt? Og du ikke vet det?

eller mener du virkelig at en voldtekt eller noe skal skje på toget/bussen/flyet du sitter på i nærheten av deg?

Anonymkode: 7d4f2...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg også. Men det er fordi jeg er redd for at det skal være noen psykopater der som kan drepe meg.

Anonymkode: e160a...4cc

Dette har faktisk kommet med alderen hos meg og! Jævla irriterende.

Men det er ikke farligere nå enn før for det om. Men man vet jo faktisk aldri. Det er tross alt sammen med vilt fremmede du sitter der. Det er egentlig en litt ekkel tanke.

Anonymkode: 7d4f2...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en frykt som begrenser meg, men jeg er også redd for hva som kan skje når jeg tar buss, trikk eller tog. Det jeg først og fremst er redd for er at det skal sitte en gærning bak meg, som dreper meg med kniv.

Anonymkode: 49885...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hææ?! Du mener at det kanskje er folk rundt deg som har det veldig vondt? Og du ikke vet det?

eller mener du virkelig at en voldtekt eller noe skal skje på toget/bussen/flyet du sitter på i nærheten av deg?

Anonymkode: 7d4f2...16a

Over alt hvor jeg er blant folk 

Anonymkode: 10617...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg hjem med toget igår også, er like hel som igår såklart 😛

Togturen hjem gikk knirkefritt, men da var en del enheter inntatt så merket ikke mye til det da 😅

Er fullstendig irrasjonelle følelser den frykten og det er noe som har kommet etter jeg fikk barn. I ungdomstiden tok jeg jo kollektiv hele tiden, men etter jeg kjøpte min første bil som 20-åring har jeg sjeldent tatt kollektivt de siste 10 årene så er ikke vant til det heller :)

Anonymkode: 597b1...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et symptom man kun kan tillate seg i et overskuddssamfunn. I et samfunn der man hele veien må jobbe hardt for å få endene til å møtes, har man ikke mulighet til å dyrke slike irrasjonelle, fullstendig unødvendige og faktisk ganske latterlige frykter. 

Anonymkode: 4aad9...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med det samme, men her har det skjedd ting på kollektivtransporten som som førte til at jeg fikk angst for det i ettertid.

skjer det noe kriminelt når man tar buss eller tog, så ligger man sykt dårlig Ann og jeg snakker av erfaring. Har fått legeerklæring slik at jeg kan kjøre egen bil alle steder jeg skal. Sånn ulykkesmessig, så er man omtrent like utsatt enten man kjører egen bil eller buss. 

Anonymkode: 57ba8...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter med det samme, men her har det skjedd ting på kollektivtransporten som som førte til at jeg fikk angst for det i ettertid.

skjer det noe kriminelt når man tar buss eller tog, så ligger man sykt dårlig Ann og jeg snakker av erfaring. Har fått legeerklæring slik at jeg kan kjøre egen bil alle steder jeg skal. Sånn ulykkesmessig, så er man omtrent like utsatt enten man kjører egen bil eller buss. 

Anonymkode: 57ba8...a03

Milde måne, for noe tull! Man er jo mange ganger mer utsatt for ulykker i bil enn i buss. Dessuten lurer jeg virkelig på hva slags ettergivende lege du har utnyttet til å skrive en slik erklæring, det er jo regelrett misbruk av regelverket, antakelig til og med på utsiden av lovverket. 

Anonymkode: 4aad9...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Milde måne, for noe tull! Man er jo mange ganger mer utsatt for ulykker i bil enn i buss. Dessuten lurer jeg virkelig på hva slags ettergivende lege du har utnyttet til å skrive en slik erklæring, det er jo regelrett misbruk av regelverket, antakelig til og med på utsiden av lovverket. 

Anonymkode: 4aad9...11a

Ptsd er faktisk en reell diagnose. 

Anonymkode: 10617...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ptsd er faktisk en reell diagnose. 

Anonymkode: 10617...765

Ja, i et overskuddssamfunn. 

Anonymkode: 4aad9...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, i et overskuddssamfunn. 

Anonymkode: 4aad9...11a

I alle samfunn. Hvordan man behandler det varierer i de forskjellige samfunnene.

Anonymkode: 10617...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter med det samme, men her har det skjedd ting på kollektivtransporten som som førte til at jeg fikk angst for det i ettertid.

skjer det noe kriminelt når man tar buss eller tog, så ligger man sykt dårlig Ann og jeg snakker av erfaring. Har fått legeerklæring slik at jeg kan kjøre egen bil alle steder jeg skal. Sånn ulykkesmessig, så er man omtrent like utsatt enten man kjører egen bil eller buss. 

Anonymkode: 57ba8...a03

Det som er synd er at legene da hjelper deg til å opprettholde frykten.

Det eneste som hjelper er å gjennomføre det man er redd for - fordi man da omprogrammerer hjernen til å forstå at det ikke er fare på ferde. Unngår man situasjonene så spiser det seg utover og kan innskrenke deg på stadig flere områder.

Jeg hadde angst for å være steder hvor jeg ikke kom meg på do. Det startet med buss, spredte seg etterhvert til andre kollektivtilbud, så ble det vanskelig å sitte på i bil, det ble etterhvert vanskelig å gå i butikken eller i parken.. 

Da jeg fikk barn brukte jeg permisjonen min til å sloss mot angsten. Jeg ville ikke godta at mine begrensninger skulle begrense barnet mitt. Hver dag oppsøkte jeg det jeg fryktet. Det var til tider helt jævlig, men etter 10 år med angst kvittet jeg meg med det i løpet av permisjonen.

I dag gjør jeg hva jeg vil. Jeg står mye på scenen, og jeg hadde ALDRI trodd at det skulle være mulig for noen år siden. Jeg sliter fortsatt med noen ting. Som når toget stopper i en tunnel, stopp på t-banen osv. Og jeg må alltid gå på do rett før jeg skal på scenen. Men jeg unngår det ikke, og derfor kan jeg i dag leve uten begrensninger 

Anonymkode: aa612...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også angst for kollektiv transport ... 

jeg har alltid fryktet for «gale» mennesker på buss og tog som vil skyte eller knivstikke meg Evt sjåfør. 
eller at tog eller buss kræsjer ... 😞 

Anonymkode: d9cfc...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2019 den 16.25, Anonym bruker skrev:

Jeg hater det! Er lettet hver gang jeg går av bussen eller toget. Jeg er redd for at det skal skje meg noe og jeg ikke får komme hjem til familien. Jeg vet det er idiotisk, men frykt er ikke rasjonelt. 

Sitter på toget nå som går om 5 minutter og bare venter på å få gå av igjen om en time 

Anonymkode: 597b1...853

Sånn har jeg det også 😭 løsningen min er å lese en god bok da går tiden fortere + jeg blir distrahert 😃

Anonymkode: 5cc56...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...