Gå til innhold

Separert, noe jeg må tenke på mht. økonomi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært separert i noen måneder. Har kjøpt leilighet, har barna 50 %. Har søkt om utvidet barnetrygd. Er det noe annet jeg må tenke på mht. økonomi? Jeg har f.eks. ikke endret skattekortet mitt. Burde jeg gjøre det? Andre stønader eller lure grep?

Anonymkode: 20d90...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere har barna 50/50 er vel ingen av dere egentlig enslig forsørger, men dere får en ekstra barnetrygd som dere må dele 

Litt usikker på hvordan det er med skattefradrag som enslig forsørger, for det er vel den som på papirer mottar den ekstra barnetrygden som får det. Er vel vanlig å ta annenhvert år? 

Anonymkode: aa9d3...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min eks har barna 50/50. Dere må bestemme hvor barna skal ha fast bosted, eller om dere har delt bosted. Hos oss har barna fast bosted hos meg, og samvær med far annenhver uke. Siden de har fast bosted hos meg, får jeg utvidet barnetrygd. Vi deler den ikke. Jeg vil også etter hvert få mindre skatt, men det kommer neste år. Siden far tjener mer enn meg, får jeg noe bidrag fra far som nav har fastsatt og krever inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2019 den 10.32, Anonym bruker skrev:

Når dere har barna 50/50 er vel ingen av dere egentlig enslig forsørger, men dere får en ekstra barnetrygd som dere må dele 

Litt usikker på hvordan det er med skattefradrag som enslig forsørger, for det er vel den som på papirer mottar den ekstra barnetrygden som får det. Er vel vanlig å ta annenhvert år? 

Anonymkode: aa9d3...864

Det er ikke samværet som avgjør om man er enslig forsørger. Man må avgjøre om barna har fast eller delt bosted. Ved delt bosted er det vanlig å dele utvidet barnetrygd. Delt bosted har ikke noe med samværsprosenten å gjøre. Vi har barna 50/50, men de har fast bosted hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...