Gå til innhold

Forkjølelse og travle tider


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, det passer jo aldri å bli forkjølet. Nå har jeg blitt det på verst tenkelig tid. En ting er juleforberedelser, der kan jeg bare senke krava. På jobb er det veldig hektisk, og det er bare jeg som kan gjøre akkurat den jobben. Den må gjøres innen fredag, syk eller ei.

Så har jeg da greid å bli forkjølet. Feber og rennende nese, lett hodeverk og host og hark. 

Jeg var på jobb både torsdag og fredag. Gikk greit med otrivin og Paracet. Så lurer jeg på: Er det fakta eller kun en myte at kroppen bruker lenger tid å bli frisk, dersom en ikke tar en dag i senga? Bruker kroppen lenger tid på å bli frisk av å få dempet symptomene? Har lite feber, så en Paracet gjør meg feberfri.

Anonymkode: a6a47...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vet jeg, men jeg opplever ofte det samme som deg. I vår for eksempel, da var det mye sykmeldinger på jobben og jeg måtte jobbe for to og var så sliten at jeg ikke forsto hvordan jeg skulle overleve til folk kom tilbake. Da ble jeg naturligvis syk på toppen.

Min teori er at kroppen blir mer mottagelig for sykdom i perioder med stress og når man er dønn sliten. Og fordi man er så nedkjørt i utgangspunktet tar det lenger tid å bli frisk også.

Fant forresten dette på forskning.no:

https://forskning.no/stress-influensa/stress-kan-gjore-deg-forkjolet/822676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superdolly skrev:

Ikke vet jeg, men jeg opplever ofte det samme som deg. I vår for eksempel, da var det mye sykmeldinger på jobben og jeg måtte jobbe for to og var så sliten at jeg ikke forsto hvordan jeg skulle overleve til folk kom tilbake. Da ble jeg naturligvis syk på toppen.

Min teori er at kroppen blir mer mottagelig for sykdom i perioder med stress og når man er dønn sliten. Og fordi man er så nedkjørt i utgangspunktet tar det lenger tid å bli frisk også.

Fant forresten dette på forskning.no:

https://forskning.no/stress-influensa/stress-kan-gjore-deg-forkjolet/822676

Du har nok rett i det!

Spørsmålet er bare om vi tar lenger tid før vi blir frisk, om vi bare kjører forsiktig på, med noe lavere innsats. Føler meg ikke SÅ syk. 

Anonymkode: a6a47...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...