Gå til innhold

Hva bør vi si hun skal betale i leie?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min søster bor i mitt barndomshjem som jeg og mannen nå har kjøpt. Søsteren min er 25 år og jobber. Planen var at hun skulle flytte ut innen vi flyttet inn, men det har ikke skjedd. Hun har heller ikke spart egenkapital og det ser ikke ut til at hun får tak i leilighet med det første. 

Hun skal altså bo på gjesterommet vårt. 

Mamma mener hun da bør betale for seg, men hvor mye bør hun betale? 

Syntes dette er så vanskelig...

Anonymkode: a07a3...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3000 pr mnd + sin del av hus og hagearbeid. Da regner jeg med at hun ikke skal spise hos dere men lager seg sin egen mat.

I tillegg minst 10-15.000 tvungen sparing til egenkapital?

Anonymkode: f1afd...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor dere? 

Det er stor forskjell på å leie et rom midt i Oslo og i indre Telemark.... 

Men hun bør betale så det merkes uansett. Hun skal heller ikke bo på hotell, så dere må sette dere ned med henne og bestemme hvordan det skal fordeles med matlaging og innkjøp, vasking av bad og fellesrom osv. Få det ned på papir og lag en kontrakt. 

Anonymkode: edc10...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum 5 000 i måneden pluss mat, og at hun tar sin del av husarbeid. 

I tillegg bør hun kunne spare 8-10 000 til egenkapital. 

Anonymkode: 4ed44...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster bor gratis hos meg. Hun hjelper med barnepass, innkjøp osv. Sparer til egenkapital. 

Anonymkode: 8481c...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker det kommer veldig an på beliggenhet, samt hvordan det legges opp til at hun bor...om hun skal på i en stor "kjellerstue, med egen inngang+bad tenker jeg det er mer naturlig at hun betaler 3-5000. Om hun bor på et lite rom i en "soveromsetasje" hvor dere og ungene har rom vegg i vegg, tenker jeg det kanskje er litt drøyt å ta mer en 2000. Samtidig...en høyere pris får henne kanskje til å flytte raskere om dere vil ha henne ut :)

Uansett, hva tenker dere om at hun skal bo med dere? Er det noe dere tenker dere vil gjøre for henne i en kortere periode for å hjelpe henne? eller er det noe dere ser mørkt på og som en belastning? Hun er jo ingen ungdom, og hun jobber, så hun klarer fint å bo i et annet kollektiv samtidig som hun sparer til egenkapital! Kan også være lurt å sette en tidsbegrensning på en slik bosituasjon (maks ett år eller lignende).

Anonymkode: 13eb6...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer for det første an på beliggenheten. Er det sentralt? Tenker fra 1500-3000 avhengig av hvor det ligger og hvor mye hun jobber. Hjelper hun til med barn eller hage feks? Spør henne om hva hun tenker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Minimum 5 000 i måneden pluss mat, og at hun tar sin del av husarbeid. 

I tillegg bør hun kunne spare 8-10 000 til egenkapital. 

Anonymkode: 4ed44...628

5000 for å leie 1 rom??

Jeg hadde ikke tatt noe betalt, men forventet snømåkking, bidrag til mat og strøm, og heftig sparing slik at hun innen sommeren er flyttet ut. 

Anonymkode: 85970...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det som det er ei som det ikke er så mye tak i. Ville ikke ha vært»snill» og latt henne bo der for en billig penge. Det kan bli en hvilepute for henne og det blir komfortabel for henne å bo hos dere. Regner med dere ikke ønsker at hun skal bo der til evig tid. Det hører kanskje litt hardt ut, men noen må ha det inn med teskje

Anonymkode: 06d8a...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt gjennom dette før jeg bestemte meg:

Hvordan bor hun? Jeg ser du skriver gjesterommet. Hva vil det si? Har hun egen inngang, god plass og eget bad eller har hun 10 kvadratmeter og må dele bad og kjøkken og stue med dere?

Hvordan er prisene på hybler og små leiligheter på stedet der dere bor? 

Hva forventer dere at hun stiller opp med av husarbeid, utearbeid og barnepass? Eller kanskje jeg skulle si, hva er det rimelig å tro at hun kommer til å stille opp med av husarbeid, utearbeid og barnepass?

Hvor gjerne vil du ha henne ut?

Ut fra svarene på alle disse spørsmålene ville jeg ha satt meg ned henne og skrevet en avtale. Ja, jeg ville ha skrevet en avtale. Der ville jeg ha presisert husleie (jeg hadde aldri i verden latt henne bo helt gratis) og andre plikter. Alt fra gulvvask til innkjøp av mat og middagslaging. Jeg ville nok også ha snakket med henne om å begynne å spare til egenkapital, slik at hun på sikt kunne komme seg inn på eiendomsmarkedet. 

Jeg ser at dette virker rigid og firkantet. Min erfaring er at det er mye lettere å inngå en i utgangspunktet detaljert og firkantet avtale, og så fravike den etterpå, enn å gå inn på noe der ingen helt vet konkret hva som er avtalt og så forsøke desperat å stramme det inn ved hjelp av hinting og tankeoverføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

5000 for å leie 1 rom??

Jeg hadde ikke tatt noe betalt, men forventet snømåkking, bidrag til mat og strøm, og heftig sparing slik at hun innen sommeren er flyttet ut. 

Anonymkode: 85970...cd0

Jeg regner med at hun kommer til å bruke bad, kjøkken og andre fellesrom på dagtid, bruke strøm, søppelbøtte, ved, parkeringsplass, Wi-Fi osv som hi betaler. 5000 er en helt vanlig, lav, husleie i et kollektiv.

Anonymkode: f1afd...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superdolly skrev:

Jeg ser at dette virker rigid og firkantet. Min erfaring er at det er mye lettere å inngå en i utgangspunktet detaljert og firkantet avtale, og så fravike den etterpå, enn å gå inn på noe der ingen helt vet konkret hva som er avtalt og så forsøke desperat å stramme det inn ved hjelp av hinting og tankeoverføring.

Jeg er så enig i dette. Dette scenariet virker som starten på et langt mareritt der dere blir uvenner, krangler om husleie, krangler om husarbeid, dere vil ha henne ut, men kan ikke kaste henne ut, moren deres holder med en av dere osv. osv.

Jeg ville aldri hatt søsteren min boende på gjesterommet under noen omstendighet, men det er nå så.

Anonymkode: 72084...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg regner med at hun kommer til å bruke bad, kjøkken og andre fellesrom på dagtid, bruke strøm, søppelbøtte, ved, parkeringsplass, Wi-Fi osv som hi betaler. 5000 er en helt vanlig, lav, husleie i et kollektiv.

Anonymkode: f1afd...8c3

Det kommer ho helt an på hvor de bor. Jeg betaler 5000 for en leilighet på 60 kvm

Anonymkode: e24de...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer ho helt an på hvor de bor. Jeg betaler 5000 for en leilighet på 60 kvm

Anonymkode: e24de...1d9

Ja, det er det nok.

Anonymkode: f1afd...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun betalt noe tidligere? Hvis hun ikke har benyttet tiden i gratis/rimelig(?) bolig til å spare, høres det vel helt ærlig ut som hun ikke har konkrete planer om å komme seg på boligmarkedet i det hele tatt. 

Dere har kjøpt boligen uten leietakere, og det vel ikke egentlig noen grunn til at hun skal følge med på lasset om dere ikke har er veldig stort ønske om å være kollektiv.

Jeg er redd det kommer til å bli et gigantisk irritasjonsmoment om hun blir boende billig og fortsetter å gjøre null innsats for å skaffe eget sted å bo. Mye mulig det redder søskenforholdet på sikt, om dere ber henne flytte ut og leie hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett et tidsperspektiv 

Si at hun kan få leie et rom i et år for 3.000 kr i måneden og dere forventer at hun tar sin del av husarbeid, matlaging osv dette året. Hun man bli en ressurs for dere om dere planlegger dette godt. 

Men ikke minst forventer dere at hun dette året sparer så hardt hun kan og at hun innen januar neste år har funnet seg et eget sted å bo. 

Anonymkode: edc10...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bor på gjesterommet, vi deler inngang, stue, kjøkken  og bad. Barnepass trenger vi ikke, så det "slipper hun".

Det går mer på mat, strøm og nett. Og vi  er relativt ryddig av seg. Vi kommer godt overens. 

Jeg har ikke problemer med at hun bor her i noen mnd, men ser ikke for meg at vi  blir boende i ett år.. 

 

Hi

Anonymkode: a07a3...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun bor på gjesterommet, vi deler inngang, stue, kjøkken  og bad. Barnepass trenger vi ikke, så det "slipper hun".

Det går mer på mat, strøm og nett. Og vi  er relativt ryddig av seg. Vi kommer godt overens. 

Jeg har ikke problemer med at hun bor her i noen mnd, men ser ikke for meg at vi  blir boende i ett år.. 

 

Hi

Anonymkode: a07a3...14b

Det burde dere sette dere ned å snakke om. Hun kan ha andre tanker enn deg ang tidsperspektivet.

Anonymkode: fd1aa...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun bor på gjesterommet, vi deler inngang, stue, kjøkken  og bad. Barnepass trenger vi ikke, så det "slipper hun".

Det går mer på mat, strøm og nett. Og vi  er relativt ryddig av seg. Vi kommer godt overens. 

Jeg har ikke problemer med at hun bor her i noen mnd, men ser ikke for meg at vi  blir boende i ett år.. 

 

Hi

Anonymkode: a07a3...14b

Hva tenker hun selv da?

Anonymkode: e24de...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker hun selv da?

Anonymkode: e24de...1d9

Hun sier selv at hun leter, og at hun ønsker å flytte ut. 

Anonymkode: a07a3...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...