Anonym bruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 Det er ikke en hemmelig årsak, men en skade etter fall på isen. Nå letes det etter en erstatning i helgen og leder sier da til alle som blir ringt om hvorfor vedkommende er sykmeldt, altså hva skaden er. Det er vel ikke lov? Selvom hn sa til lederen hva som var skaden Anonymkode: 90797...c71
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2019 #2 Skrevet 6. desember 2019 Lederen har egentlig taushetsplikt, det er riktig, men noen ganger spiller det liksom ingen rolle. En mann på jobben til mannen har ødelagt kne, brudd i menisken og skal operere, alle på jobb vet jo det. Hadde han vært sykemeldt for andre ting hadde det sikkert ikke blitt snakket om på samme måte, men når mannen jobber 50% tilrettlagt, halter rundt og er delvis sykemeldt, så blir det jo snakket om. At noen har falt på isen og er sykemeldt er også en slik ting synes jeg, og jeg regner med sjefen "bruker" det for å få folk på jobb også. Det er ingen som skulker for å få unna julebaksten, det er ei som har skadet seg og dere trenger erstatning, veldig rett frem liksom. Anonymkode: d210f...350
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2019 #3 Skrevet 6. desember 2019 Arbeidsmiljøloven har nok ingen regler om hva en arbeidsgiver kan si om tidligere ansatte, eller om de som fortsatt er ansatt. Loven slår imidlertid fast at man som ansatt ikke skal utsettes for utilbørlig opptreden samt at ens integritet og verdighet skal ivaretas. - Så får en selv tolke hva man skal legge i det. Datatilsynet sier endel om ledelse og taushetsplikt, i tillegg til arbeidsmiljøloven. Men at det er tillitsvekkende og dårlig skikk og bruk kan jeg være enig med deg i. Ville aldri gjort det selv mot egne ansatte. Anonymkode: d2ae5...6f3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2019 #4 Skrevet 6. desember 2019 Leder har taushetsplikt. Men om Ola ringer og sier han har brukket armen så tenker jeg det er OK å si det. Ulykker har jeg inntrykk av det er mer åpenhet rundt. Men i utgangspunktet har man taushetsplikt. Anonymkode: d5f85...27d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2019 #5 Skrevet 6. desember 2019 Nei, her er det begrepsmisforståelser... Arbeidsgiver har lojalitetsplikt ja, men ikke taushetsplikt når det kommer til årsaker til fravær. Dvs at man skal håndtere sensitive helseopplysninger med omhu, men man er ikke lovpålagt det. Anonymkode: d2ae5...6f3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2019 #6 Skrevet 6. desember 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Arbeidsmiljøloven har nok ingen regler om hva en arbeidsgiver kan si om tidligere ansatte, eller om de som fortsatt er ansatt. Loven slår imidlertid fast at man som ansatt ikke skal utsettes for utilbørlig opptreden samt at ens integritet og verdighet skal ivaretas. - Så får en selv tolke hva man skal legge i det. Datatilsynet sier endel om ledelse og taushetsplikt, i tillegg til arbeidsmiljøloven. Men at det er tillitsvekkende og dårlig skikk og bruk kan jeg være enig med deg i. Ville aldri gjort det selv mot egne ansatte. Anonymkode: d2ae5...6f3 Leder har selvfølgelig taushetsplikt Anonymkode: eab5a...31a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2019 #7 Skrevet 6. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Leder har selvfølgelig taushetsplikt Anonymkode: eab5a...31a Ikke juridisk, hvis du leser arbeidsmiljøloven. Finn gjerne hvor det står, så jeg kan korrigere arbeidsrett læreren min. Men man har lojalitetsplikt. Anonymkode: d2ae5...6f3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2019 #8 Skrevet 6. desember 2019 Hva har det å si at noen vet at du har falt på isen? «Hun har fått klamydia og er derfor hos legen, skjønner du», er ikke ok. Men det hadde jo ikke vært greit om en kollega sa heller. Men skal en kollega fortelle at du datt på isen og ikke lederen. Mest mulig fakta gir minst mulig rykter er min erfaring. Anonymkode: 8ab3c...fe4
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2019 #9 Skrevet 6. desember 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Leder har selvfølgelig taushetsplikt Anonymkode: eab5a...31a Nei. Leder har ikke taushetsplikt. Taushetsplikt er et juridisk begrep. Og det omfatter ikke hva leder kan si ifbm sykemelding. Anonymkode: 7d7f4...3a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå