Gå til innhold

Vintercamping


Marikken_87

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om det er noen her inne som har erfaringer med vintercamping? Vi vurderer å kjøpe vogn med isolert fortelt av typen mestercamp for å kunne gå mer på ski, stå i trekket om vinteren. Men er usikker på konseptet. Har to barn i barnehagealder. 

Endret av Marikken_87
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville nok sommercampet før jeg vintercampet. Selv er jeg oppvokst i campingvogn og det var greit nok det. Men husk at vogn som hytte krever en viss menge plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De isolerte forteltene på plassen er romslige, nærmere 30kvm og vogna er også av de større. 

Endret av Marikken_87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring, men har drevet det stort i trang hytte med mye uteklær og støvler å tørke og kjenner at å gjøre det i campingvogn høres for slitsomt ut til å kalles ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine barn har reist rundt med bobil vinterstid hvor vi også gjerne står på ski. 

Vi er forberedt på at det blir trangt. Det henger våte klær «over alt» og slalåmstøvlene tar nesten all gulvplass. 

Vi storkoser oss på tur. Noe av det beste er å stå parkert helt inntil alpinbakken (vi har gjerne kommet kvelden før og sovet over på parkeringen) og det er kort vei «hjem» for å lage oss en god lunsj og varm kakao. Hvis en av ungene blir sliten er det kort vei til bobilen for å ta en pause.  

Vintercamping på en fast plass hadde vært uproblematisk for oss. Større plass, bedre tilrettelagt for tørking av klær og utstyr. 

Anonymkode: 2e067...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marikken_87 skrev:

De isolerte forteltene på plassen er romslige, nærmere 30kvm og vogna er også av de større. 

Så dere leier full pakke? Da går det sikkert fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp isåfall nordisk vogn som Polar, Kabe eller Solifer. Er ikke bare teltet som må være vinterisolert, men vogna også. 

Anonymkode: d6c64...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogna har vannbåren gulvvarme samt alde, er brukt på vintercamping i flere år av de som selger den, så den egner seg nok. Vi vurderer å kjøpe og ha det som «hytte» da en skikkelig hytte blir altfor dyrt. Tenker isåfall å lage til et vindfang i forteltet/spikerteltet med sko/vottetørker og godt med knagger/ evt også tørkesnor til å henge fra seg vått yttertøy, samt godt med hyller til resterende klær. Forteltet ville også blitt brukt som stue med en lekekrok for ungene. Det er på 30kvm inkludert en bod på 2 kvm med oppbevaring til ski/akebrett/pulk,staver, slalomstøvler osv. Så ville vogna blitt brukt til å sove i samt lage enkel mat og spise. Ser for meg det kunne fungert godt når en får rutiner. Men ønsker gjerne erfaringer fra andre som har gjort det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp isåfall nordisk vogn som Polar, Kabe eller Solifer. Er ikke bare teltet som må være vinterisolert, men vogna også. 

Anonymkode: d6c64...a62

Du glemte Adria Alpina. Den er ekstra isolert, har varme i gulvet og laget for vintercamping. Vi har vår stående på Trysil og den er perfekt for kalde dager.

Anonymkode: 23995...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt på dette eventyret denne vinteren. Så har ikke mye erfaring selv, men hørt mye positivt fra andre. Vi har vært ivrige fricampere året rundt i en del år allerede da, sommer som vinter. Nå skal vi stå fast på fjellet i vinter (leier plassen på årsbasis) for å prøve det ut. Vi har en veldig god og stor vintervogn, og holder på å bygge spikertelt nå. Spikerteltet er jo nesten som å regne som hytte. Den er jo godt isolert, bygget av tre og får gulvvarme. Og ikke minst gode og nye vinduer. Til sammen blir det rett over 40 m2. Og mer trenger vi faktisk ikke. Det er godt tilrettelagt på campingplassen, med lekerom, grillhytter, bad/dusjer, fellesrom, kjøkken osv osv hvis man har behov for det. Lysløypa ligger 30 m fra plassen vår, det samme med akebakken. Trekket er det heller ikke langt til. Så alt i alt, tror jeg barna kommer til å få mange gode minner herfra. Og det er en billig inngangsbillett for oss voksne. Her er det egentlig enormt dyrt med hytter. 

Anonymkode: 470bd...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt det høres ut. Sånn er det der vi vurderer å kjøpe også. Tenker det må jo bli bra. Hytte i samme området koster fort 3,5 mill, og da er den kanskje 70kvm, campingvogn og mestercampen blir ca 50kvm totalt, og til en langt mer overkommelig prislapp. Riktignok er det dyrt nok det også i de områdene vi vurderer. Blir fort opp mot halve millionen. Men det gjør jo likevel at det er mulig. Dog lurer jeg på dette med henting vann og tømming av septiktank osv. Om det blir strevsomt. Og ikke minst det å alltid huske på å tømme alle rør for vann før en drar derfra så det ikke blir skader på vogna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt jobb med tømming av alt og sjekk strømmen på campingplassen. Ikke kult med sikringer som går på vinteren. Og det gjør det på sommercamping om man lager mat på ovn i forteltet og har på vifteovn samtidig.
Og vær forberedt på å dra ut på ski med fuktige sko og klær. Det skal noe til å få tørka alt for en familie på en natt. Men noen steder har de tørkerom i sanitærbyggene. 
Jeg synes vintercamping er upraktisk med to litt større barn enn dine, men det går an. Campingen i Trysil har venteliste og det er jo av en grunn. Mange trives med det. 

Anonymkode: 3e5ba...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt jobb med tømming av alt og sjekk strømmen på campingplassen. Ikke kult med sikringer som går på vinteren. Og det gjør det på sommercamping om man lager mat på ovn i forteltet og har på vifteovn samtidig.
Og vær forberedt på å dra ut på ski med fuktige sko og klær. Det skal noe til å få tørka alt for en familie på en natt. Men noen steder har de tørkerom i sanitærbyggene. 
Jeg synes vintercamping er upraktisk med to litt større barn enn dine, men det går an. Campingen i Trysil har venteliste og det er jo av en grunn. Mange trives med det. 

Anonymkode: 3e5ba...10c

Takk for svar 😊 Hva er det som oppleves mest upraktisk? Og hvor stor vogn/telt har dere? 

Vi tenker som sagt å installere sko/vottetørker (kanskje to er lurt?) i spikerteltet og en klessnor over der igjen i håp om å få tørket ting. Har tenkt å lage til et romslig vindfang slik at alt får plass. Men må først bestemme oss for om vi vil ta sjansen og kjøpe :)  

Endret av Marikken_87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Marikken_87 skrev:

Takk for svar 😊 Hva er det som oppleves mest upraktisk? Og hvor stor vogn/telt har dere? 

Vi tenker som sagt å installere sko/vottetørker (kanskje to er lurt?) i spikerteltet og en klessnor over der igjen i håp om å få tørket ting. Har tenkt å lage til et romslig vindfang slik at alt får plass. Men må først bestemme oss for om vi vil ta sjansen og kjøpe :)  

Vogna er 650. 
Er det kapasitet på strømnettet til skotørkere? Samtidig som dere skal ha varme, lage mat, lade telefoner og se tv. Det må dere sjekke. 
Tørking er utfordringen. I tillegg kommer jo håndduker og ev. klær ungene har lekt i. Og det kommer inn snø.
Anbefaler gulvvarme i isocampen også. 
Det er også verdt å tenke på snømåking ved ankomst sent fredag kveld, at taket må måkes, at beskyttelse til takluker er smart og at tv, internett og strøm også koster. Det er mange løpende utgifter der og (men overkommelig altså). 
Vi dusjer ikke i vogna både fordi vi vil holde den tørr og pga mye vannbæring. Friskt å gå til sanitæranlegg for å dusje, men overkommelig det og om man ønsker. 
Men vi kjøpte hytte. 

Anonymkode: 3e5ba...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får sjekke det ut. Hytte er drømmen, men blir altfor dyrt for vår del på veldig mange år enda. Har høyt huslån, så campingvogn med isocamp blir det vi har mulighet til om vi skal ha en plass på fjellet :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint, men som noen påpeker er strømnettet begrenset. Men det er også det som er fint med camping for da slår man på gassen. Kjøp også en gassovn til spikerteltet som dere kan ha på når dere voksne er tilstede i teltet. 

Med vogn og spikertelt er det ofte litt plunder, men man lærer seg. Når det var grisekaldt her (-25) fikk jeg god varme i vogn og spikerteltet, men bare lunk i kjøleskap for eksempel. Manglet et deksel på utsiden viste det seg. 

Eller de gangene det har snødd over pipa og jeg ikke får fyr på gassen. Det finner jeg ut etter å ha måkket  meg inn i 1 time og må da nåkke av taket en time ekstra. For så å ikke få i gang varmen likevel fordi en sikkerhets knapp som ikke var nærmere beskrevet i instruksjonsboken hadde slått ut. Men man lærer etterhvert. Nå er det ikke no stress lenger. Har lært veldig mye. 

Vi er ikke spesielt plaget med fukt i klær etter 1. døgnet, og det handler om å lufte nok. Vi har vogna på en campingplass og prøver så godt det lar seg gjøre å bruke fellestoalettene og ikke doet i vogna. Da slipper vi å måkke oss inn til doluka og vi slipper jobben med å tømme. Uannsett har vi en regel om bare bimmelim på do i vogna og bommelom på fellesdoen.  

Anonymkode: eb1d6...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff hørtes litt strevsomt ut 🙈 Der vi vurderer å kjøpe er det sjelden mange minusgradene og sjelden enorme mengder snø. Men det kan jo likevel komme en del. Skulle helst ha testet det ut før kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marikken_87 skrev:

Uff hørtes litt strevsomt ut 🙈 Der vi vurderer å kjøpe er det sjelden mange minusgradene og sjelden enorme mengder snø. Men det kan jo likevel komme en del. Skulle helst ha testet det ut før kjøp. 

Det er ikke tvil om at det er mer plunder med vogn, systemene er ikke like robuste. Men når jeg klarer å finne ut av ting alene klarer dere også det 🙂 Husk det ER mye billigere enn med hytte,og det gir mye frihet også. Er ikke bare bare og flytte ei hytte, men vogna hekter du bare på å så har du plutselig nye omgivelser og en billig ferie.

Anonymkode: eb1d6...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke disse tingene er særlig problematiske. Vi har stort varmeskap i vogna (stor vogn, 800), så klær tørker raskt. Skotørker er genialt. Og strøm er jo null problem, for alt i vogna kan styres med gass, og gass er nesten billigere enn strøm for tiden. Å gå 100 m til dusj er null stress. Måking av snø er det jo også på vanlige hytter. Men fordel med en vogn som tåler mye vekt på taket. Vårt kan ta to tonn. 

Anonymkode: 470bd...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og mine barn har reist rundt med bobil vinterstid hvor vi også gjerne står på ski. 

Vi er forberedt på at det blir trangt. Det henger våte klær «over alt» og slalåmstøvlene tar nesten all gulvplass. 

Vi storkoser oss på tur. Noe av det beste er å stå parkert helt inntil alpinbakken (vi har gjerne kommet kvelden før og sovet over på parkeringen) og det er kort vei «hjem» for å lage oss en god lunsj og varm kakao. Hvis en av ungene blir sliten er det kort vei til bobilen for å ta en pause.  

Vintercamping på en fast plass hadde vært uproblematisk for oss. Større plass, bedre tilrettelagt for tørking av klær og utstyr. 

Anonymkode: 2e067...a8f

Så godt å høre 😊 Gode råd til vintercamping? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...