Gå til innhold

Lusekure alle i familien når et barn har lus?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja alle, selv om det offesielle svaret er nei. Dagen etterpå er det skolegang. Ny kur etter 10 dager eller bruk luseklinikken (google)

Anonymkode: 28990...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke noe poeng å kure hår uten lus. Bortkastet penger.

De kan gå på skolen etter første kur. Altså samme dag/dagen etter.

Anonymkode: 99b49...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja alle, selv om det offesielle svaret er nei. Dagen etterpå er det skolegang. Ny kur etter 10 dager eller bruk luseklinikken (google)

Anonymkode: 28990...456

Det er jo ingen vits med lusekur når man ikke har lus

Anonymkode: 1d1a9...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ingen vits med lusekur når man ikke har lus

Anonymkode: 1d1a9...199

Man kan ha lus uten å vite det, de er ikke så lett å finne alltid. Vi tok alle sammen da sønnen vår hadde, for vi visste at vi hadde vært mye tett oppi han, mye klemming osv. Greit å slippe ny runde en stund senere.

Anonymkode: 3e3ca...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nei nei, det er jo derfor man har flere og flere motstandsdyktige lus, fordi folk behandler altfor mange. 

Bare de med lus skal behandles 

Anonymkode: 9f93e...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei nei, det er jo derfor man har flere og flere motstandsdyktige lus, fordi folk behandler altfor mange. 

Bare de med lus skal behandles 

Anonymkode: 9f93e...6ec

Det argumentet der har jeg aldri skjønt. Hvordan kan man gjøre lus som ikke er der motstandsdyktige?

Anonymkode: 3e3ca...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei nei, det er jo derfor man har flere og flere motstandsdyktige lus, fordi folk behandler altfor mange. 

Bare de med lus skal behandles 

Anonymkode: 9f93e...6ec

Det gjelder ikke alle midler, men er en gammel regel fra da man brukte liniment. 

............. 

Her er barna såpass små (bhg og barneskole) at om det hadde blitt oppdaget på en så ville hele gjengen fått rundene med luse shampo samme kveld og sengetøy/tepper/hårbørster/luer etc vasket på 60c eller fryst. Sannsynligheten for at alle hadde hatt det hadde vært så stor. 

Det tar tid før lusa er i håret til det klør (og er synlig), flere uker. Så da risikerer den behandlede å bli smittet igjen innen man oppdager det på neste, og så er man i gang... 

Anonymkode: 2fd31...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det forresten om overnevnte  resistensen, og som det står så gjelder det kun liniment (medikament) behandlingen og ikke shampo. 

Den potensielle bivirkningen de nevner av kur handler også om den type produkt (og evt allergi for shampoene), men den risikoen er vi villig til å ta for å slippe ukesvis med re smitte og ikke minst hindre smitte videre på skolen og bhg. 

 

https://www.fhi.no/ml/skadedyr/lus/behandling-og-bekjempelse-av-hodelu/ 

Anonymkode: 2fd31...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker alle og kurer de som jeg finner på. Er nøye så føler meg ganske sikker på at de som har oppdages. Siden jeg sjekker alle og kurer de som trenger det, kjører jeg alltid kur på meg selv også. Jeg er også den eneste i huset med hår som er vanskelig å sjekke skikkelig.

Anonymkode: d9289...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun gitt kur med de som har lus. Sjekker du grundig er det egentlig ganske enkelt å oppdage. Skifter sengetøy og sånn hos alle, men altså ingen kur. 

Anonymkode: 4a23a...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...