Gå til innhold

Har barndommen stor betydning for hvordan en selv vil være som omsorgsperson?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sitter her og ser på "Else: Om barn" 
og i denne prosessen hvor hun skal finne ut om hun er egnet som fostermor har hun da besøk hjemme hos seg og har i forkant skrevet på noen papirer angående egen oppvekst osv. Et av spørsmålene er hvem hun fikk omsorg hos som barn, og denne damen hjemme hos henne sier at dette spørsmålet "har stor betydning for hvordan du vil være som omsorgsperson" 

Jeg syns dette var litt interessant. Selv hadde jeg ingen kjærlige foreldre, ei heller omsorgspersoner i livet mitt utover søsken (vi var flinke til å ta vare på hverandre) men opplevde aldri noe kjærlig barndom. Jeg har uansett masse omsorg og gi mine barn, og syns i aller høyeste grad at jeg en raus omsorgsperson og som heller tvert i mot har blitt flinkere til å se andre. Utdannelsen min er kanskje også preget av dette, da jeg jobber med og for barn.

Syns uansett dette var interessant, for hva mener hun?
At om hun ikke hadde omsorgspersoner i sitt liv, så vil hun ikke kunne gi omsorg selv?
At om hun ikke hadde omsorgspersoner i sitt liv, vil hun være bedre rustet til å ikke gjøre det samme med egne barn? 

Anonymkode: 387c3...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en svært traumatisk barndom, utsatt for grusomme ting av begge mine foreldre, og ingen kjærlighet å få av de. Oppvokst på hat.

Men av en eller annen grunn, så går jeg rundt med verdens største hjerte, er en fantastisk mor som gir barna mine mye kjærlighet. Har alltid jobbet enten med barn, eller innen helse, og tatt utdannelse inne helse. Jobbet mye som frivillig, og hjerte mitt blør for alle som ikke har det bra. Vi søkte om å adoptere, da det så ut som vi ikke ville klare å få barn nummer 2. Og barnevernet kom på flere hjemmebesøk, jeg var helt åpen om min barndom. Og de så på det som bare positivt. For jeg har jo virkelig lært mye av min barndom. Jeg vet jo virkelig hva man ikke skal gjøre, og jeg vet så godt alt jeg savnet og manglet, og det gir jeg jo i bøtter og spann til barna mine. Eldste barnet mitt er nå 18 år, og hun takker meg jevnlig for hvor god mor jeg har vært for henne, alt jeg har stilt opp for henne, kjempet for henne og alltid gitt henne kjærlighet og trygghet. 

Anonymkode: 1fac0...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sitter her og ser på "Else: Om barn" 
og i denne prosessen hvor hun skal finne ut om hun er egnet som fostermor har hun da besøk hjemme hos seg og har i forkant skrevet på noen papirer angående egen oppvekst osv. Et av spørsmålene er hvem hun fikk omsorg hos som barn, og denne damen hjemme hos henne sier at dette spørsmålet "har stor betydning for hvordan du vil være som omsorgsperson" 

Jeg syns dette var litt interessant. Selv hadde jeg ingen kjærlige foreldre, ei heller omsorgspersoner i livet mitt utover søsken (vi var flinke til å ta vare på hverandre) men opplevde aldri noe kjærlig barndom. Jeg har uansett masse omsorg og gi mine barn, og syns i aller høyeste grad at jeg en raus omsorgsperson og som heller tvert i mot har blitt flinkere til å se andre. Utdannelsen min er kanskje også preget av dette, da jeg jobber med og for barn.

Syns uansett dette var interessant, for hva mener hun?
At om hun ikke hadde omsorgspersoner i sitt liv, så vil hun ikke kunne gi omsorg selv?
At om hun ikke hadde omsorgspersoner i sitt liv, vil hun være bedre rustet til å ikke gjøre det samme med egne barn? 

Anonymkode: 387c3...849

Jeg tenker at måten du har vokst opp på har stor betydning for hvordan du selv blir overfor egne barn, enten ved at du blir lik foreldrene dine eller ved at du tar fullstendig avstand fra dem og måten de har oppdratt deg på. Folks medfødte personlighet og motstandsdyktighet har nok mye å si for om det blir det ene eller det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i at en som selv har vokst opp uten tilstrekkelig omsorg nødvendigvis må gjenta historien. Det kan også tenkes at en som \har med seg noen dårlige erfaringer kan bli bevisst og kanskje enda mer opptatt av å ikke gjøre de feilene de selv har måttet oppleve.

Men jeg tror at når du ser på folk som sliter og som kanskje ikke helt fikser det å være forelder, såp er det en overrepresentasjon av folk som har noe bagasje med seg fra barndommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...