Gå til innhold

Fler med sjef som er.... dust


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er akkurat det sjefen min er. 

I går falt jeg på isen fordi sjefen ikke har saltet/strødd. Jeg måtte til legen og jeg har forstuet håndleddet. Betalte selv for legetimen, og skrev både beløpet for timen og tiden jeg var hos legen i registreringssystemet. Alt ok. Trodde jeg. Man er jo forsikret på jobb.

I morgen mener sjefen at jeg skal kjøre ut varer. Dette er en liten del av jobben, og noe de andre fint kan gjøre. Men det skal de IKKE. Det er min kunde og mitt ansvar. Så da må jeg ut ned varer som veier en del med skadet hånd, og i tillegg må jeg kjøre bil med manuelt gir. Høyre hånd er skadet. Gir.. håndbrekk.. skjønner kanskje hva jeg tenker på. 
 

Sjefen sjekker timelistene hver dag. I dag fikk jeg beskjed om at jeg ikke får fri med lønn for å gå til legen, og de betaler ikke for de ansattes legetimer. Så ble dette slettet i systemet. Jeg la det inn på nytt og la til teksten «arbeidsskade» som tillegg. Dette er nå slettet og dagen er blitt avsluttet slik at jeg ikke kan endre på det. Skal ta kontakt med fagforbundet, men jeg vil gjerne bli ferdig med saken nå også. Jeg har vist til lover og regler, men likevel forsøker sjefen seg. Vi er bare 5 ansatte, så vil gjøre minst mulig sak av dette, samtidig som at sjefen muligens påfører meg mer skade. Legen sykmelder ikke fordi jeg kan gjøre de oppgavene som er hoveddelen av jobben.

Hvordan sette en drittsekk på plass uten å lage bråk?

Anonymkode: 41727...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du finner et svar på dette vil jeg gjerne vite det. Min sjef er også en drittsekk.

Anonymkode: c09dd...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids henvise til dette:

https://e24.no/privatoekonomi/i/GG6XLq/uheldig-paa-isen-da-kan-du-ha-krav-paa-erstatning

Hvis han er ansvarlig for bygningen og plassen utenfor og ikke ha gjort det han skal i form av sikring kan du komme med krav om erstatning. At sjefen din er så frekk at han ikke aksepterer arbeidsrelatert skade, lar deg betale for alt og samtidig trekker deg for en dag er toppen av frekkhet.

Denne er fin:

https://unneland.as/yrkesskader/

Anonymkode: 28011...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan alltids henvise til dette:

https://e24.no/privatoekonomi/i/GG6XLq/uheldig-paa-isen-da-kan-du-ha-krav-paa-erstatning

Hvis han er ansvarlig for bygningen og plassen utenfor og ikke ha gjort det han skal i form av sikring kan du komme med krav om erstatning. At sjefen din er så frekk at han ikke aksepterer arbeidsrelatert skade, lar deg betale for alt og samtidig trekker deg for en dag er toppen av frekkhet.

Denne er fin:

https://unneland.as/yrkesskader/

Anonymkode: 28011...039

Dette vil ikke hjelpe. Har kommet med alle lover og regler jeg har funnet

Anonymkode: 41727...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med din fagforening. Eneste som kan hjelpe i denne situasjonen, tror jeg.

Var i en annen situasjon selv, men kom ingen vei. Tok kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen som var på min side. Men arbeidsgiver holdt på sitt. Saken ble tatt med HR-avdelingen i kommunen som regelrett lo av arbeidsgiver da jeg hadde fullstendig rett og loven var helt klar. MEN hadde som sagt aldri klart det uten fagforeningshjelp. Godt de finnes, bruk dem 😊👍

Anonymkode: 1f6a6...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør du slutte å tenke på og omtale sjefen som en dust og en drittsekk og skylde på ham for alt som er galt. Deretter bør du be om et lite møte for å avklare hva du kan og ikke kan gjøre på grunn av hånden. Du er ikke sykmeldt og sjefen er ikke tankeleser.

Neste gang avklarer du med sjefen før du drar til legen når det ikke er noe mer alvorlig.

Anonymkode: 56252...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat det sjefen min er. 

I går falt jeg på isen fordi sjefen ikke har saltet/strødd. Jeg måtte til legen og jeg har forstuet håndleddet. Betalte selv for legetimen, og skrev både beløpet for timen og tiden jeg var hos legen i registreringssystemet. Alt ok. Trodde jeg. Man er jo forsikret på jobb.

I morgen mener sjefen at jeg skal kjøre ut varer. Dette er en liten del av jobben, og noe de andre fint kan gjøre. Men det skal de IKKE. Det er min kunde og mitt ansvar. Så da må jeg ut ned varer som veier en del med skadet hånd, og i tillegg må jeg kjøre bil med manuelt gir. Høyre hånd er skadet. Gir.. håndbrekk.. skjønner kanskje hva jeg tenker på. 
 

Sjefen sjekker timelistene hver dag. I dag fikk jeg beskjed om at jeg ikke får fri med lønn for å gå til legen, og de betaler ikke for de ansattes legetimer. Så ble dette slettet i systemet. Jeg la det inn på nytt og la til teksten «arbeidsskade» som tillegg. Dette er nå slettet og dagen er blitt avsluttet slik at jeg ikke kan endre på det. Skal ta kontakt med fagforbundet, men jeg vil gjerne bli ferdig med saken nå også. Jeg har vist til lover og regler, men likevel forsøker sjefen seg. Vi er bare 5 ansatte, så vil gjøre minst mulig sak av dette, samtidig som at sjefen muligens påfører meg mer skade. Legen sykmelder ikke fordi jeg kan gjøre de oppgavene som er hoveddelen av jobben.

Hvordan sette en drittsekk på plass uten å lage bråk?

Anonymkode: 41727...1f4

Det er vel ikke sjefens ansvar å strø, men å sette en spade og sand til første mann som kommer så han/hun kan strø når det er glatt. Men han bør vise forståelse ang håndleddet ditt. 

Jeg har forøvrig en sjef som er litt løsaktig og utfordrende i måten hun kler seg på, store pupper med heftig utringning, men hun er jo ok å ha med å gjør sånn sett da, det er det verste jeg kan si om min sjef... 

Anonymkode: c7c14...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagforbund. 

Og så må du melde yrkesskade til nav og forsikringsselskapet til arbeidsplassen. I våre systemer gjør vi dette selv. 

Anonymkode: cf5f5...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjefens skyld at du skled på isen altså? Det med håndleddet er jeg enig i, men du bør nok få med et skriv fra legen.

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er han drittsekk da? 
Hvem har ansvar for å strø? Var det i forbindelse med jobb du ramlet? Når ikke du har skriv fra lege eller sykmelding, har han plikt til å tilrettelegge? 
Som noen andre skriver her, du må slutte å kalle folk dust og drittsekk selv om ikke de tenker og gjør det du forventer. Og du må ta et skikkelig møte, avklare hva som faktisk er hvem sitt ansvar. 

Anonymkode: 27fa4...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Først og fremst bør du slutte å tenke på og omtale sjefen som en dust og en drittsekk og skylde på ham for alt som er galt. Deretter bør du be om et lite møte for å avklare hva du kan og ikke kan gjøre på grunn av hånden. Du er ikke sykmeldt og sjefen er ikke tankeleser.

Neste gang avklarer du med sjefen før du drar til legen når det ikke er noe mer alvorlig.

Anonymkode: 56252...453

Vi har hatt møte og jeg kunne ikke gi beskjed til sjefen umiddelbart da denne ikke var tilstede da skaden skjedde. Rapport fra legen er levert. Hva jeg kan og ikke kan gjøre er fortalt via denne. Sjefen mener jeg kan jobbe som fordi jeg ikke valgte sykmelding.

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke sjefens ansvar å strø, men å sette en spade og sand til første mann som kommer så han/hun kan strø når det er glatt. Men han bør vise forståelse ang håndleddet ditt. 

Jeg har forøvrig en sjef som er litt løsaktig og utfordrende i måten hun kler seg på, store pupper med heftig utringning, men hun er jo ok å ha med å gjør sånn sett da, det er det verste jeg kan si om min sjef... 

Anonymkode: c7c14...6c1

Det er sjefens ansvar å strø og p salte. Vi har ikke tilgang på sand og salt. Det står i bilen til sjefen fordi vi «bruker for mye» om vi strør.

3 timer siden, Hengebukksvinet skrev:

Er det sjefens skyld at du skled på isen altså? Det med håndleddet er jeg enig i, men du bør nok få med et skriv fra legen.

Indirekte sjefens skyld. Hadde det vært strødd slik det skal, så hadde det ikke skjedd

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er han drittsekk da? 
Hvem har ansvar for å strø? Var det i forbindelse med jobb du ramlet? Når ikke du har skriv fra lege eller sykmelding, har han plikt til å tilrettelegge? 
Som noen andre skriver her, du må slutte å kalle folk dust og drittsekk selv om ikke de tenker og gjør det du forventer. Og du må ta et skikkelig møte, avklare hva som faktisk er hvem sitt ansvar. 

Anonymkode: 27fa4...a28

Sjefen har ansvaret for å strø. Jeg falt på jobben. På jobben jobber jeg, så ja, det var i forbindelse med jobben. 

Anonymkode: 41727...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oij her var det mange kverulanter!!! 
 

han høres ut som en drittsekk ja! Det er vel jobbens forsikring som gjelder og? hos oss er vi forsikra til og fra jobb. Kollegaen min kolliderte på sykkel på vei til jobb. Jobben betalte alt. Hun ville jobbe, men kom seg ikke til jobb pga skaden, så da betalte jobben taxi... 

Nå er vel ikke irritasjonen på hvorvidt sjefen har strødd eller ikke, men hvordan du har blitt møtt i etterkant, og her syns jeg han er helt på ville veier. 
 

Anonymkode: df485...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Neste gang avklarer du med sjefen før du drar til legen når det ikke er noe mer alvorlig.

Anonymkode: 56252...453

Hvor alvorlig noe er vet man gjerne ikke før man har vært hos legen, da. Skulle HI først stilt sin egen diagnose, så avklart med sjefen om det var greit å dra til legen? 

Anonymkode: 51ee5...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på sykehus, og hos oss er det ingen som strør. Utallige ansatte faller og brekker bein på vei til jobb hver vinter..

jeg antar ledelsen ser på det som en måte å opprettholde kundekretsen på, siden ansatteinngangen er livsfarlig glatt.

Pasientinngangen er bar og strødd ved is og uvær, men oss ansatte er det ikke så nøye med.. 

Anonymkode: 076fa...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få legen til å skrive en plan for tilrettelegging ? Jeg har selv jobbet et sted hvor en del av jobben min var å kjøre ut blytunge varer, men når jeg på privaten ramlet og knekte h.leddet, så fikk jeg tilrettelagt i jobben. Folk fra lageret lastet bilen og kundene selv losset det de skulle ha fra bilen. Bilen klarte jeg å kjøre selv med manuelt gir. Ja, det var vondt og styrete  i starten, men det gikk bra. Forbundet er jo også en grei ting, men ta det riktig tjenestevei. Regner med dere har en tillitsvalgt på jobben, som du kan henvende deg til. Merkelig hvor vanskelig enkelte sjefer skal være..

Anonymkode: a6362...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...