Gå til innhold

Når ting blir vanskelig..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Føler jeg mister pusten. Mistet mannen min til kreften i fjor, 34 år gammel. Han døde rett før jul, og dette blir første jul med barna uten min kjære. 

Det er så vondt, har ingen familie - og føler meg så alene. Men jeg må bite tennene mine sammen for barnas skyld. Men så fort jeg mimrer tilbake til begynner jeg å gråte. Mannen pleide å ta med barna på juletrehogging. I år skal jeg gjøre det, vil ikke ta ifra de den tradisjonen, selv om jeg har mest lyst til å legge meg ned å våkne når julen er over. 
 

Må også holde meg opptatt, så slipper jeg å tenke så mye. Noen som har noen tips til juleaktiviteter, juleverksted ol. jeg kan gjøre med barna? 

Anonymkode: aa9a1...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor har museet en aktivitetsdag før jul, kanskje det er noe slikt der dere bor også, Hi? Det bruker å være stemningsfullt.

Sjekk også med biblioteket, det hender de har lesestunder med tema for barna, eller at de og teateret har små forestillinger for barn før jul.

Noen steder har også speiderne aktiviteter før jul.

Sjekk ut hva som finnes der du bor.

Har dere snø så kom dere ut i en akebakke. Må ikke kjøpe akebrett, kan fint bruke en søppelsekk (ta med flere i tilfelle de går i stykker), eller kjøp slike små rompebrett, de er enkle å bære med seg. Har du med en termos med kakao så er det en fin opplevelse for ungene. Eller du kan ordne med pølser på termos, så er det fort gjort å dra rett i akebakken etter jobb/bhg/skole og ta "middag" i bakken med pølse og brød.

Sjekk ut om det er et sted som har åpen gård før jul også. Flott for ungene å få kontakt med dyrene.

Kanskje du og ungene kan lage julekaker og så dra og levere dem til frelsesarmeen eller andre som har en varmestue for de som er vanskeligstilte og ikke har noe hjem.

Lag snømenn i hagen eller utenfor der dere bor, hvis dere har snø. Kanskje du kan få med flere naboer også til å lage hos seg samtidig, så blir det litt sosialt.

 

Ellers, ikke vær redd for å be om hjelp, Hi! Det er garantert mange som gjerne hjelper deg med det du trenger hjelp til. Kanskje trenger du en venninnekveld, kanskje trenger du barnevakt en kveld, kanskje trenger du noen å gjøre noe sammen med. Ikke vær redd for å be om hjelp. Si til foreldrene til barnas venner at du trenger å gjøre noe sammen med andre i år, de fleste vil både forstå og prioritere en ettermiddag eller kveld, eller litt tid i helgen. Kanskje du kan foreslå at noen av dem kommer til dere, så lager dere julekaker sammen, eller har et lite juleverksted hvor dere lager enkel julepynt eller smågaver.

Men ikke legg listen så høyt. Ofte er det småtingene som senere blir husket som gode minner, det å gjøre noe sammen. Det å bryte rutinene i hverdagen gjør at ting som ellers er helt ordinære og vaner kan bli magisk og spennende for ungene - og deg. Lag et lite teppehus midt i stuen, slå av de fleste lys og ha pysj-kveldsmat der. Hva som helst.

Og for din egen del, jeg tror ikke det er feil å vise ungene at du blir lei deg og kanskje gråter. Barn forstår og følelser er ikke farlige så lenge de får forklaringer og ikke dominerer det meste av tiden. Kanskje dere kan gjøre noe spesielt med tanke på din mann og barnas far. Kanskje dere kan lage en krans sammen, eller noe annet, som dere kan legge på graven hans den dagen han døde, og så tenne lys for ham der den dagen han ble begravet også. Det er vondt, veldig vondt slike merkedager. Men samtidig er det ofte godt om man greier å markere dem for seg selv, gjøre noe som er litt positivt som f.eks. stelle graven slik at den blir fin.

Trenger du noen å snakke med, ikke vær redd for å spørre om det heller, Hi. Om dere ikke har familie så kan det være at det likevel er noen dere kan feire julen med? Ikke vær redd for å ta plass, det er garantert mange som tenker på deg og bryr seg, selv om mange ikke er like flinke til å si eller vise det. Men mange blir glade om de blir spurt om noe konkret de kan gjøre for å hjelpe, for det løsner ofte det som er vanskelig å snakke om.

Ta vare på deg selv og ungene. Livet blir bedre igjen for dere ❤️

Anonymkode: cf070...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi steker og bygger pepperkakehus. Barna er med og bestemmer hvordan den skal se ut. Og så er de sjef for pyntingen.

Når det er ferdig får det hedersplassen på skjenken og så pynter vi rundt med melis og lys og diverse julefigurer. Barna går veldig opp i det selvom de nå er halvstore. 

Om det er kaldt nok bygger vi islykter. Vi fryser vann farget rødt og grønt med konditorfarge i tomme melkepakker og konstruerer lyslykter utenfor stuevinduene.

Vi maler på stearinlys. 

Første julen uten mannen bakte vi mye.

Og så satt jeg stort sett og gråt hver kveld så snart barna sov. Men første julen var den tyngste. 

Sender en stor klem!

 

Anonymkode: b28ad...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Chaplin skrev:

Så trist å høre. Har ingen gode råd ,men sender en klem ❤

Barna er 2, 4 og 9 år 

Hi

Anonymkode: aa9a1...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi steker og bygger pepperkakehus. Barna er med og bestemmer hvordan den skal se ut. Og så er de sjef for pyntingen.

Når det er ferdig får det hedersplassen på skjenken og så pynter vi rundt med melis og lys og diverse julefigurer. Barna går veldig opp i det selvom de nå er halvstore. 

Om det er kaldt nok bygger vi islykter. Vi fryser vann farget rødt og grønt med konditorfarge i tomme melkepakker og konstruerer lyslykter utenfor stuevinduene.

Vi maler på stearinlys. 

Første julen uten mannen bakte vi mye.

Og så satt jeg stort sett og gråt hver kveld så snart barna sov. Men første julen var den tyngste. 

Sender en stor klem!

 

Anonymkode: b28ad...a7d

Tusen takk for gode ord og tips ❤️
 

hi

Anonymkode: aa9a1...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør hvor i landet du bor?

Om det er Bergen f eks, bli med oss i pepperkakebyen 😀

Anonymkode: 28006...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sledetur for å hente juletre er koselig. Ellers synes jeg det er fint å sette barna i arbeid med de litt "kjedelige" juleforberedelsene også. Det skaper nesten en bedre fellesskapsfølelse enn å gjøre bare det morsomme.

Anonymkode: abcd7...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ferdig pepperkakehus og ferdig pepperkakedeig.  Barna kan dekorere.

Hvis det er minusgrader er det enkelt å lage lyslykter av ballonger. Fyll med vann, la fryse i noen timer, tøm ut vann så det blir en rund kule. Lag et hull og sett telys inni.  Kanskje denne kan settes på graven til far? 

De første julene er verst... det er lov for dere å fortsatt sørge og ha litt mindre julete jul i år

Anonymkode: e3c86...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde far en god kompis? Da kan man høre der om han kan hjelpe til med juletrehogst sammen med barna. Dette kan være en glede for han også. For jeg vil tro det ikke er bare du og barna som savner. 

Anonymkode: be23e...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...