Gå til innhold

Nyrebekkenbetennelse, gravid. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til legen i morgen pga mistanke om nyrebekkenbetennelse. 
leser litt forskjellig, men skjønner at gravide ofte blir lagt inn på sykehus ifm oppstart av antibiotika, er dette standard eller unntaksvis?

Er i uke 31

Anonymkode: 91de4...ac1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lå på sykehuset i 3 døgn med nyrebekkenbetennelse, tror jeg var rundt uke 34. Måtte ha antibiotika intravenøs, og var veldig dårlig. Sønnen min er nå allergisk mot pencelin, og jeg er ganske så sikker det må komme av at jeg fikk det under graviditeten.  

Anonymkode: 9bce2...fc8

Skrevet

Hvis det er mistanke om nyrebekkenbetennelse så bør du vel egentlig på legevakten i kveld?! Har du ikke snakket med legevakten?

Nyrebekkenbetennelse kan utvikle seg til å bli alvorlig på få timer, så du bør absolutt snakke med legevakten i kveld!

Anonymkode: 45542...3a1

Skrevet

Legen på føden som sa jeg skulle dra til fastlegen, da hun ringte meg i går med dyrkningssvar fra urinprøve. Dette var etter fastlegens stengetid, derfor antok jeg at det gikk greit å vente til i dag. 
Tok ny stix hos fastlege, med utslag på alt som ifølge lege på føden og nhi tilsier nyrebekkenbetennelse. Men jeg har ikke feber, så da ville ikke legen undersøke videre. 
Jeg har stort sett alle andre symptomer, jeg kaster opp, er i dårlig form, har smerter/stramminger i ryggen, ubehag ved vannlating osv. Men altså ikke feber. Har jo lest litt rundt omkring og er jo en del som sier de har hatt nyrebekkenbetennelse uten feber. Men legen mener altså at det ikke er mulig. 
Erfaringer?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Legen på føden som sa jeg skulle dra til fastlegen, da hun ringte meg i går med dyrkningssvar fra urinprøve. Dette var etter fastlegens stengetid, derfor antok jeg at det gikk greit å vente til i dag. 
Tok ny stix hos fastlege, med utslag på alt som ifølge lege på føden og nhi tilsier nyrebekkenbetennelse. Men jeg har ikke feber, så da ville ikke legen undersøke videre. 
Jeg har stort sett alle andre symptomer, jeg kaster opp, er i dårlig form, har smerter/stramminger i ryggen, ubehag ved vannlating osv. Men altså ikke feber. Har jo lest litt rundt omkring og er jo en del som sier de har hatt nyrebekkenbetennelse uten feber. Men legen mener altså at det ikke er mulig. 
Erfaringer?

Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse uten feber. Jeg ville absolutt kontaktet legevakt eller føden på nytt i dag, syns det var veldig rart av en lege å utelukke kun pga et manglende symptom. H*n kunne i det minste tatt en tlf til lege på føden og hørt hva de tenkte videre. 

Anonymkode: 0e196...a9b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse uten feber. Jeg ville absolutt kontaktet legevakt eller føden på nytt i dag, syns det var veldig rart av en lege å utelukke kun pga et manglende symptom. H*n kunne i det minste tatt en tlf til lege på føden og hørt hva de tenkte videre. 

Ja, jeg spurte han om han ikke ville snakke med en lege der, men det var unødvendig mente han. Dette er jo også til tross for at legen på føden har dokumentert at jeg bør undersøkes for dette. 
jeg er altså så lei av å ringe å mase hit og dit. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg spurte han om han ikke ville snakke med en lege der, men det var unødvendig mente han. Dette er jo også til tross for at legen på føden har dokumentert at jeg bør undersøkes for dette. 
jeg er altså så lei av å ringe å mase hit og dit. 

Ja, det skjønner jeg godt. Helt håpløst når man ikke føler at man blir tatt på alvor. Men ser for meg at de på føden kanskje vil se på deg igjen selv. Så lenge de ikke hører noe fra fastlegen så tenker de kanskje at alt så fint ut.. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Erfaringer?

Argh!!! Noen leger er altså så utrolig påståelige på ting de har fått for seg.

Man kan ha nyrebekkenbetennelse uten feber - selv om det vanligste er å ha det.

Jeg dro til lege med mistanke om det for noen år tilbake, hadde ikke feber. Legen sjekket feberen igjen, men jeg hadde ikke feber. Han konkluderte likevel med at det var det pga. urinprøven og symptomer ellers - dårlig allmenntilstand, smerter over nyreområdet (men ikke smerter ved banking på ryggen). Jeg hadde hatt litt blod i urin dagen før, ellers ikke ubehag ved vannlating eller hyppigere på do. Han var likevel ikke i tvil, ba meg stikke innom apoteket for antibiotika og bare komme meg tilbake til senga. Fra jeg dro fra legen til jeg hadde vært innom apotek og matbutikk og kommet meg hjem tok det under en time. Da skalv jeg så jeg ristet, målte feberen og hadde godt over 40 i feber! Før dette hadde jeg hanglet i flere dager, men fungert, og ikke hatt feber. Jeg var ikke gravid den gangen. Neste gang jeg var hos legen sa han at det ikke var alle som fikk de "typiske" symptomene. Han sa også at hvis jeg hadde ringt tilbake der og da og sagt at jeg så brått hadde fått så høy feber, da hadde han fått meg på sykehus med det samme!

Jeg synes du skal ringe tilbake til føden og si hvor dårlig du er nå og at lege avfeier deg fordi du ikke har feber, men at du vet om flere som har hatt nyrebekkenbetennelse uten feber, med samme symptomer.

Skrevet

Sånn tilleggsinfo da, så er jeg nå på fjerde antibiotikakur mot uvi på 5 uker. 
Jeg ringer nok føden eller legevakt etterpå. 

Skrevet

Jeg har utrolig sjeldent feber. 

Hadde kraftig streptokokker uten feber. 

Ville absolutt fått dette mer undersøkt. 

Masse lykke til og god bedring. 

Anonymkode: ae897...1af

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn tilleggsinfo da, så er jeg nå på fjerde antibiotikakur mot uvi på 5 uker. 
Jeg ringer nok føden eller legevakt etterpå. 

Huff, virkelig ikke riktig av legen å avfeie nyrebekkenbetennelse da!

Jeg svarte over, fikk godt over 40 i feber på en time. Jeg ble bedre av antibiotikaen jeg fikk den dagen, men under et døgn etter jeg hadde avsluttet kuren fikk jeg det tilbake, og måtte på en mer bredspektret antibiotika for å bli kvitt det. Legen sa at han hadde gitt meg den typen antibiotika som vanligvis er årsak til uvi og nyrebekkenbetennelse, fordi jeg trengte antibiotika med det samme, men angret på at han ikke samtidig hadde dyrket prøven jeg leverte den dagen, for det kunne raskere ha satt meg på riktig behandling.

Ikke utsett det - kontakt føden på nytt!

Og du - om det skulle vise seg at du har nyrebekkenbetennelse, da bør du absolutt klage på denne legens håndtering av deg!

God bedring! :)

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, virkelig ikke riktig av legen å avfeie nyrebekkenbetennelse da!

Jeg svarte over, fikk godt over 40 i feber på en time. Jeg ble bedre av antibiotikaen jeg fikk den dagen, men under et døgn etter jeg hadde avsluttet kuren fikk jeg det tilbake, og måtte på en mer bredspektret antibiotika for å bli kvitt det. Legen sa at han hadde gitt meg den typen antibiotika som vanligvis er årsak til uvi og nyrebekkenbetennelse, fordi jeg trengte antibiotika med det samme, men angret på at han ikke samtidig hadde dyrket prøven jeg leverte den dagen, for det kunne raskere ha satt meg på riktig behandling.

Ikke utsett det - kontakt føden på nytt!

Og du - om det skulle vise seg at du har nyrebekkenbetennelse, da bør du absolutt klage på denne legens håndtering av deg!

God bedring! :)

Ja, han skal få svare for seg om det viser seg at det er nyrebekkenbetennelse. Jeg står på venteliste til en annen lege, for han jeg har har vist seg å være veldig sløv når det kommer til mange ting. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han skal få svare for seg om det viser seg at det er nyrebekkenbetennelse. Jeg står på venteliste til en annen lege, for han jeg har har vist seg å være veldig sløv når det kommer til mange ting. 

Huff, ikke greit! Eneste måten å få en endring hos slike leger er å klage på dem formelt!

Ikke vent for lenge med å ringe føden/legevakt igjen. Oppdater om du orker.

Understrek hvor dårlig du er tross fravær av feber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...