Gå til innhold

Antidepressiva og/eller psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen av dere har erfaring med å gå direkte på antidepressiva og ikke gå om psykolog? Jeg blir bare mer og mer deprimert/nedfor,- og i dag bare PANG!!!  Det snør og snør,- og om noen dager er det varslet ENDA mer nedbør i form av regns,- så blir det kaldt igjen,- også blir det regn igjen....Eller snø/sludd. Kjenner jeg blir sint på alle som liker snø, jeg er forbanna på vinter (og høst og vår) og kjenner at jeg blir GAL snart! Og det er ikke bare været altså! Bare toppen av kransekaka det....INGENTING klarer få opp humøret. Selv ikke jula som nærmer seg. Jeg ELSKER jula, vel,- gjorde det,- de siste 3 årene har det blitt mindre og mindre julestemning. I fjor kom den aldri 100%, i år ser det altså verre ut.

I fjor oppsøkte jeg en godt rennomert psykolog i nærmiljøet,- men etter en time der fikk jeg beskjed at denne mest sannsynlig ikke kunne hjelpe meg slik denne jobbet opp mot hvordan jeg "responderte"... Det hjalp ikke på humøret kan man si. Forrige gang jeg var til psykolog var da jeg var under rehab for anorexia som tenåring. Er frisk fra det,- men timene til psykolog, alene og de familietimene vi hadde,- er brent inn i minnet mitt som noe av det mest nedverdigende,- tullete, idiotiske og overflatiske vrøl jeg har vært med på....

Ergo, kan man gå til lege og få antidepressiva og "slippe psykolog? Vet ikke om jeg takler det rett og slett. Jeg er så "mot" psykologer og alt de står for at jeg tror det var grunnen til at jeg ikke "fikk" bli pasient i fjor også. Er på nippet til å bestille meg time nå,- men det haster jo meget,- vil gjerne bli litt mer blid og trivelig å være rundt før jula ringes inn....

Anonymkode: 82b67...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min erfaring vil antidepressiva bare hjelpe på symptomet, og ikke behandle årsaken. Til det trengs psykolog hjelp. Noen ganger trengs medisiner for å hjelpe en såpass opp til at man klarer å motta hjelp, men med behandling klarer man å mestre uten medisinene etterhvert. 

En annen ting er at psykologer, som alle andre, er forskjellige med forskjellige spesialiteter. Og noen ganger må man prøve seg frem. 

Selv slet jeg i mange år etter anorexia som ung, og depressive perioder som voksen. Prøvde begge deler, som du beskriver, men følte ikke det hjalp over tid. Bet tennene sammen og bare kjørte på gjennom livet - jobb, mann, barn, hus osv. 

Så fikk jeg en smell igjen etter første barnet, og bestemte meg for å gjøre en ny innsats siden fler nå var avhengig av meg. Prøvde da en psykolog, som jeg først tenkte "ok, jeg går her til en annen blir ledig", men så viste det seg at nettopp han her var perfekt for meg. Erfaren type, som hadde jobbet mye med traumer. Holdt til i et dårligere strøk i byen, og tok bare kontant betaling...virket utdatert, men skinne kunne virkelig bedra. Han lærte meg å grave og reflektere i egne handlingsmønstre. Nå går jeg bare innimellom, ca hvert 3.år eller noe, for "vedlikehold". 

Så, gjør det du mener er best i samråd med din lege. Men ikke avvfei psykolog hjelp basert på dårlig opplevelse, det kan hende du må lete litt for å finne den beste for deg. 

Lykke til. 

Anonymkode: 02c79...16c

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter min erfaring vil antidepressiva bare hjelpe på symptomet, og ikke behandle årsaken. Til det trengs psykolog hjelp. Noen ganger trengs medisiner for å hjelpe en såpass opp til at man klarer å motta hjelp, men med behandling klarer man å mestre uten medisinene etterhvert. 

En annen ting er at psykologer, som alle andre, er forskjellige med forskjellige spesialiteter. Og noen ganger må man prøve seg frem. 

Selv slet jeg i mange år etter anorexia som ung, og depressive perioder som voksen. Prøvde begge deler, som du beskriver, men følte ikke det hjalp over tid. Bet tennene sammen og bare kjørte på gjennom livet - jobb, mann, barn, hus osv. 

Så fikk jeg en smell igjen etter første barnet, og bestemte meg for å gjøre en ny innsats siden fler nå var avhengig av meg. Prøvde da en psykolog, som jeg først tenkte "ok, jeg går her til en annen blir ledig", men så viste det seg at nettopp han her var perfekt for meg. Erfaren type, som hadde jobbet mye med traumer. Holdt til i et dårligere strøk i byen, og tok bare kontant betaling...virket utdatert, men skinne kunne virkelig bedra. Han lærte meg å grave og reflektere i egne handlingsmønstre. Nå går jeg bare innimellom, ca hvert 3.år eller noe, for "vedlikehold". 

Så, gjør det du mener er best i samråd med din lege. Men ikke avvfei psykolog hjelp basert på dårlig opplevelse, det kan hende du må lete litt for å finne den beste for deg. 

Lykke til. 

Anonymkode: 02c79...16c

Takk for fint svar. Jeg får se hva jeg ender opp med. Akkurat nå forsvant lysten til å kontakte lege,- for jeg vet det er lang ventetid såfremt det ikke er akutt,- og jula er så nært at jeg ikke vet om jeg tør starte en snøball nå. Jeg vet det tidligst blir legetime neste uke (da må jeg få det ti lå virke akutt nærmest...),- men psykolog blir 100% garantert ikke før jul når det skal henvises,- vet det er rimelig lang ventetid og bare VITE at man skal dit vil i såfall i seg selv kunne ødelegge jula enda litt mer....Og antidepressiva tenker jeg er noe "skummelt" å begynne å "eksperimentere med" av samme grunn. Det er vel vanlgi å måtte prøve seg frem mtp dosering.

Igjen, takk for fint svar... Ender vel opp med å bite tenna sammen og prøve henge i hop over denne vinteren også så kommer sommeren som en redende engel og man starter på  ny frisk. Neste høst og vinter kan jo  utarte seg helt annerledes og bedre :) 

Anonymkode: 82b67...c1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...