Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #1 Skrevet 1. desember 2019 Min datter på 16 år har fått seg jobb. Hun er super stolt over å blitt tilbudt det. Det er kun en gang i uken og selvsagt ved siden av skolen. Nå ønsker hun å sette av 50% av det hun tjener til boligsparing. Noen som vet hvordan vi best mulig kan få det til? Anonymkode: 36758...b64
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #2 Skrevet 1. desember 2019 Bsu selvsagt. Helt gull når hun skal ut på boligmarkedet Anonymkode: 33b16...83f
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #3 Skrevet 1. desember 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Bsu selvsagt. Helt gull når hun skal ut på boligmarkedet Anonymkode: 33b16...83f Er det mulig så tidlig? Altså fra 16? Anonymkode: 36758...b64
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #4 Skrevet 1. desember 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det mulig så tidlig? Altså fra 16? Anonymkode: 36758...b64 Ja, mener det er fra 16 man kan opprette selv. Også har vel noen banker en egen fra 13 som gjøres om senere om jeg ikke husker helt feil Anonymkode: 33b16...83f
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #5 Skrevet 1. desember 2019 Det lønner seg vel ikke med bsu før de begynner betale skatt og kan få skattefradrag? Regner med hun skal ha frikort så lenge hun jobber såpass lite? Sønnen min har også jobbet siden han var 16 år, og han har spart på en vanlig sparekonto helt frem til i år. Nå er han lærling og jobber mye mer, betaler skatt og sparer både i bsu (maksbeløpet) og på en vanlig sparekonto i tillegg. Anonymkode: 8e899...df5
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #6 Skrevet 1. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det lønner seg vel ikke med bsu før de begynner betale skatt og kan få skattefradrag? Regner med hun skal ha frikort så lenge hun jobber såpass lite? Sønnen min har også jobbet siden han var 16 år, og han har spart på en vanlig sparekonto helt frem til i år. Nå er han lærling og jobber mye mer, betaler skatt og sparer både i bsu (maksbeløpet) og på en vanlig sparekonto i tillegg. Anonymkode: 8e899...df5 Helt enig, ingen vits med BSU før man skatter såpass mye at man drar fordel av skattefradraget. Husk at man kan spare BSU frem til man det året man fyller 33. Les mer her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/bsu/ Det er fullt mulig å begynne å spare til bolig, jeg har boligsparekonto for min eldste på 12 år der det kun spares penger. Dette er i Nordea. Fint at hun vil begynne å spare, da Anonymkode: 0f643...229
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #7 Skrevet 1. desember 2019 Denne har vi: https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/sparing-pa-konto/boligsparekonto.html Vet andre banker har tilsvarende tilbud. Anonymkode: 0f643...229
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #8 Skrevet 1. desember 2019 Vi sparer på høyrentekonto og fond til barna, istedenfor "barne bsu", frem til de har full jobb nettopp fordi bsu har lite for seg nå. (har i testamentet hvilke kontoer som er barna sine i vårt navn) Ville tatt en prat med banken og fått veiledning. Anonymkode: 1b484...d19
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2019 #9 Skrevet 2. desember 2019 Ok skal ringe en liten runde rundt i morgen. Tusen takk for hjelpen. Jeg er veldig stolt av henne som kom opp med det forslaget selv Anonymkode: 36758...b64
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2019 #10 Skrevet 2. desember 2019 Boligsparekonto. IKKE Bsu! Anonymkode: a4c27...4ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå