Gå til innhold

Når ungen bruker 1 time på å spise opp maten🤬


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville aldri latt et barn bruke en time på middag. Jeg ville gitt en frist, og så fjernet maten.

Jeg ville også selvfølgelig gått på julegrantenningen. Hvis det var mitt eget barn, og jeg VISSTE at han droppet middag for å orke mer godis, ville jeg rasjonert godiset eller spart det til en annen kveld. Men hvis det var mitt tantebarn, hadde jeg tenkt at dette er ikke min kamp, det er ikke jeg som skal oppdra ham.

Regner med at du ikke har barn selv? Du må bare overlate oppdragelsen til foreldrene, og ikke bli så sint/oppkavet.

Anonymkode: 3fb66...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ga beskjed da det var 30 min igjen, 15 min igjen, 10 min igjen og 5 min igjen. Ryddet bort resten av maten men det hn hadde på tallerkenen skulle hn spise. Om tallerkenen ble tatt bort så hadde hn bare blitt glad. Men kjenner jeg har fått nok nå og at det må få konsekvenser. Hvis jeg bare skal fortsette dagen som planlagt så hadde hn visst at hn ikke trengte å spise opp fordi vi drar uansett. Men nei, nok er nok. Er så forbanna! Hadde sett så fram til julegrantenningen og julemarked i dag.

Anonymkode: adcc3...7d6

Jøss... har du barn selv, eller? 

Du er jo ikke rett på en flekk. Den som ikke har fått i seg maten på en time, er ikke sulten, og skal følgelig ikke fôres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo du som er den voksne her. Om det er planlagt å gå på julegrantenning så gjør dere det. Har ikke barnet spist opp i tide så er det bare å rydde av så dere får dratt. Hvis du vil gi en konsekvens så må jo dette være at du tar godteriposen og gir den tilbake etter kveldsmaten er spist eller sparer den til lørdag. 

Slutt å furte over dette, du kunne selv tatt styringen her, i stede så lot du en 8-åring diktere ettermiddagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor det ble av hi, sjelden det er så stor enighet på dette forumet om at hun tok feil i sin avgjørelse.... 

Anonymkode: 9b3f4...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er tanta! Det er ikke du som skal ta kamper med mat eller noe som helst annet. Hvordan jeg hadde håndtert det? Sagt at nå må vi gå så vi rekker julegrantenning. Dropp resten av maten, du skal også ha plass til godteri.  Slik hadde jeg håndtert det. Kan ikke du bare være den kule tanta da? Synes du var skikkelig kjip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn.

du har egne barn? Så alle måtte bli hjemme og Tantebarnet fikk skylden?

hadde du vært min søster hadde jeg blitt rasende, og du hadde aldri fått besøk av mitt barn igjen. Jeg har selv et barn som er småspist. At noen tvinger i barnet mat ville ødelagt mye av det vi jobber med hjemme. 
 

hvordan tror du tantebarnet ditt følte og tenkte den timen? 

Anonymkode: 05f7b...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk mishandling det der.

Det er slik man skaper spiseforstyrrelser og en hel masser andre problemer.

Spiser de ikke opp på, si, 20 minutter, er de ikke sultne. Da rydder dere bort og gjør noe annet. 

Anonymkode: 7ef10...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke moren til dette barnet - og barn aksepterer ikke det samme fra andre voksne som de aksepterer fra sine foreldre. 

Matoppdragelse er ikke din oppgave som tante - og min erfaring er at barna etterhvert ikke vil dra til familiemedlemmer som holder på slik. Jeg ville ikke det som varn, og mine barn vil ikke det nå. La foreldrene være foreldre og nyt å være tante. Da kan dere få et godt forhold som varer livet ut.

Anonymkode: e8e66...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det ikke sultent da? 

For at barnet tøyser en time med mat i munnen, selv om det ikke hadde spist siden 08.30 tyder jo på det. 

-Hater når man sykeliggjør normalen, men jeg må bare kaste ut denne... Kjenner noen hvis barn brukte laaang tid med mat. Gjerne en god time. Skal sies at det var klart andre tegn også, som de så, men dette var tydeligst for andre rundt. På slutten av barneskolen oppdaget de at barnet hadde en asberger diagnose. Barnet var fungerende ellers, sikkert derfor det tok så tid å oppdage. Bare små ting som man lett kunne puttet i bare "sær"... Nå går måltidet lett, for nå har de verktøy til å håndtere det bedre. 

Mulig jeg bommer, men syntes det er en erfaring verdt å nevne i tilfelle det ikke bare er vond vilje. 

Anonymkode: 5a036...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er så forbanna nå at jeg bare MÅ få det ut! Jeg er tante til et barn som bruker sinnsykt lang tid på å spise og gjør alt for å lure seg unna. Barnet er 8 år. Nå har hn sittet der i 1 time og er enda ikke ferdig med å spise opp 1 pølse og en neve pomfritt, som hn selv valgte. Vi skulle dratt å sett på julegrantenningen kl 17, noe vi nå ikke rekker. Jeg kunne sagt at hn ikke trengte å spise opp slik at vi kunne rukket det, men NEI, det gjør jeg faktisk ikke. Da får det bare være.

Jeg blir forbanna fordi jeg har fortet meg med å lage middag, fortet meg med å stelle meg og dette barnet, for absolutt ingenting.

Har dere barn som er sånn når det kommer til mat? Hn holder maten i munnen kjempe lenge og tuller med alt mulig annet. Hva gjør dere? Og hvordan ville dere håndtert situasjonen vår i dag? Er det greit å gå glipp av julegrantenningen fordi hn ikke spiser maten? Det skal sies at vi var på én i går, men skulle på en mye større i dag. 

Dette barnet er veldig mye hos meg, så det er viktig at hn har klare regler her også.

Anonymkode: adcc3...7d6

Så utrolig fæl du er!! Skjønner godt at barnet ikke tør å spise hos deg. 

Anonymkode: a37b6...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta de kampene du gidder, etter hvor mye du orker å ha med den ungen å gjøre. Ingen får styre min dag eller tulle ved bordet. Jeg hadde ikke gått glipp av julegrantenning for min egen del,  men hadde glatt satt igjen en trenerende drittunge hjemme. Men om du ikke bryr deg så mye, og det oppfattes som en straff for ungen å ikke få gå dit fordi han tuller med maten, så stiller det seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et barn som er akkurat som tantebarnet ditt å hn er undervektig i tillegg. Hn MÅ spise det lille jeg setter frem til hn. Hadde gjort akkurat som deg men hadde nok gitt en advarsel først

Anonymkode: f3a69...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hva som var problemet i utgangspunktet jeg - hvorfor sitter ungen så lenge? Trenger han så lang tid på å spise, eller er det fordi du krever at han skal spise opp før han får gå fra? Hvis det er det siste så synes jeg det er en dårlig idé. Skjønner ikke vitsen med å tvinge barn til å spise opp, hva godt kommer ut av det?

Anonymkode: 9ad44...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 17.18, Anonym bruker skrev:

hn? Hvorfor gidder du?

Anonymkode: fba1f...93b

Haha, ca det teiteste jeg ser på forumet! Hvorfor??

Anonymkode: 9a2ce...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 16.52, Anonym bruker skrev:

Er så forbanna nå at jeg bare MÅ få det ut! Jeg er tante til et barn som bruker sinnsykt lang tid på å spise og gjør alt for å lure seg unna. Barnet er 8 år. Nå har hn sittet der i 1 time og er enda ikke ferdig med å spise opp 1 pølse og en neve pomfritt, som hn selv valgte. Vi skulle dratt å sett på julegrantenningen kl 17, noe vi nå ikke rekker. Jeg kunne sagt at hn ikke trengte å spise opp slik at vi kunne rukket det, men NEI, det gjør jeg faktisk ikke. Da får det bare være.

Jeg blir forbanna fordi jeg har fortet meg med å lage middag, fortet meg med å stelle meg og dette barnet, for absolutt ingenting.

Har dere barn som er sånn når det kommer til mat? Hn holder maten i munnen kjempe lenge og tuller med alt mulig annet. Hva gjør dere? Og hvordan ville dere håndtert situasjonen vår i dag? Er det greit å gå glipp av julegrantenningen fordi hn ikke spiser maten? Det skal sies at vi var på én i går, men skulle på en mye større i dag. 

Dette barnet er veldig mye hos meg, så det er viktig at hn har klare regler her også.

Anonymkode: adcc3...7d6

Takk for dette innlegget. Får meg til å føle meg selvsikker som en GOD tante og mamma ❤️ 

En ting er å bli stressa fordi dere skal rekke noe og barnet bruker lang tid på å spise, men bli sint? seriøst?? Kanskje du skulle tatt noen steg tilbake, pustet litt for å klare å tenke deg til at barnet kanskje bare ikke var sulten! DU skal jo være den voksne. Den som veileder og setter grenser - på en god måte. At du som den voksne LAR barnet sitte å tulle med maten i 1 time for så å straffer barnet for det etterpå er fullstendig uhørt og direkte slemt gjort! Å straffe barnet for noe som er din feil svekker selvfølelsen til barnet og kan skape flere utfordringer ift matsituasjonen. Man skal ikke gjøre mat til en negativ opplevelse. Barn er enkle vesener. Spiser de sakte/ingenting og bruker lang tid, så er sannsynligheten størst for at barnet rett og slett ikke er sulten. Hen gjør det ikke for å være vrang. Derfor skal de ikke tvinges til å spise. 

Hvis du skal fortsette å ha barnet hos deg hadde jeg anbefalt deg å ta veiledende kurs og så kanskje spurt foreldrene hvordan matsituasjonen er hos de og forhørt deg om tips!? Istedenfor en gruppe med mennesker som ikke kjenner dette barnet.

 

Anonymkode: 7d69e...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her gjør du helt feil hi, du skulle heller sagt at barnet ikke trengte og spise opp eller gi barnet en tid, siden dere skulle videre

Anonymkode: 8897d...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...