Gå til innhold

Størrelse på baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter barn i slutten av mars, men synes det er en ufattelig vanskelig tid å beregne klesstil på. Det kan være både kjølig og varmt. I tillegg venter jeg nå barn med en mann som var ganske stor som nyfødt, og er usikker på hvor sannsynlig det er at babyen arver hans nyfødstørrelse. En ting er at det er liten vits i å kjøpe mye i 50, men vil det være bortkastet å satse for mye på 56 også (fars fødselslengde)?

Jeg vet at dere ikke kan gi noe fasitsvar, men hva er deres erfaringer med størrelse på nyfødt vs foreldre? Jeg har to barn med en mann som var liten som nyfødt (men mor røkte), og barna var gjennomsnittlige ved fødsel. Det var jeg selv også. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine har vært 54 lange, og 56 passet lenge. Vil tro 62 blir i overkant langt? 
jeg ville sikkert kjøpt litt ull, hatt noen tynne jakker osv klart og så kjøpt mer etterhvert ☺️

Skrevet

Må du kjøpe så mye på forhånd da? Ha 6-7 bodyer og noen sparkebukser, samt en god utedress, så tar du det litt derfra. Om du selv ikke er i god nok form til å shoppe, kan vel pappaen kjøpe inn litt?

Anonymkode: ac80e...5e5

Skrevet

hadde kjøpt 56

Anonymkode: 5a59e...d43

Skrevet
1 time siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Jeg venter barn i slutten av mars, men synes det er en ufattelig vanskelig tid å beregne klesstil på. Det kan være både kjølig og varmt. I tillegg venter jeg nå barn med en mann som var ganske stor som nyfødt, og er usikker på hvor sannsynlig det er at babyen arver hans nyfødstørrelse. En ting er at det er liten vits i å kjøpe mye i 50, men vil det være bortkastet å satse for mye på 56 også (fars fødselslengde)?

Jeg vet at dere ikke kan gi noe fasitsvar, men hva er deres erfaringer med størrelse på nyfødt vs foreldre? Jeg har to barn med en mann som var liten som nyfødt (men mor røkte), og barna var gjennomsnittlige ved fødsel. Det var jeg selv også. 

Fnis, kles-stil eller kanskje kles-str? Eller er du engstelig for å få en punker? ;)

Jeg har barn med en og samme mann men med ekstrem forskjell (halvannen kg og sju cm mellom største og minste) i fødselsvekt og lengde. Str 56 vil stort sett bli brukt, er min erfaring, mens 50 er risikosport...

Anonymkode: 29b26...f09

Skrevet

Jeg har fått store barn, veid 4,7 og 4,9 kg, og vært 54 cm lange, men de kunne bruke str 56 noen uker altså.

Jeg ville kjøpt litt i str 56, men ikke så mye. Du får nok endel, også er det koselig å handle litt når ungen først er ute også. Kjøp noen pysjer, noen bodyer og noen bukser, så supplerer du etterhvert.

Jeg var forresten selv stor da jeg ble født, rund 4,5 kg og 53 cm lang, mens mannen var bitteliten, under 3 kg og under 50 cm.

Anonymkode: c1d9e...efc

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fnis, kles-stil eller kanskje kles-str? Eller er du engstelig for å få en punker? ;)

Jeg har barn med en og samme mann men med ekstrem forskjell (halvannen kg og sju cm mellom største og minste) i fødselsvekt og lengde. Str 56 vil stort sett bli brukt, er min erfaring, mens 50 er risikosport...

Anonymkode: 29b26...f09

Haha, ser den kunne tolkes slik, tenkte mest på type vinter/vår klær😝

Ser det er mye gode erfaringer med 56, så da går jeg mest for det. Trenger jo ikke så mye, men noe må jo kreket ha på seg🥰

Skrevet

Begge tilfeller har babyene matchet min fødselslengde og nesten min fødselsvekt. De var mellom 400 og 1 kg lettere enn fedrene og 2 cm kortere.

Anonymkode: 135ad...d37

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt mye i str 50 i hvert fall. Min yngste veide 4.7 og gikk rett inn i str 62 på det meste.

Skrevet

Glemte å si at jeg ville satset på 3 bomullsbodyer, 2 sparkebukser, 1 tynn ulldress (inne), 1 ullbody + 2 ullstrømpebukser i str 56. 5-7 gulpesmekker også i samme slengen når de er så små. Av yttertøy tykkere ull med sokker, lue votter og dress. Annet får du nok sikkert eller kan kjøpe selv.

Forslag til yttertøy: 

https://www.lanullva.no/ull-til-barn/barnedress

Forslag til tynn ulldress:

https://www.lillemartine.no/heldress-mati-hvit.html

Anonymkode: 135ad...d37

Skrevet

Både jeg og min datter var under 2.5 ved fødselsvekt.

jeg opplevde å få klær i str 56 og større. De ville kjøpe klær som hun kunne voksne inn i. Og det har jeg lagt merke til i de babyshowerene jeg har vært i. Min svømte i str 50 og måtte ha prematurklær. Så er ikke alle som får over 4kg babyer altså 

Anonymkode: d91d6...6d0

Skrevet

Jeg veide 4,5kg og har fått to babyer på 3kg og 3,2kg...

Jeg hadde handlet inn mest 56 på forhånd og var på kjøpesenteret da babyer var 3 dager før å handle 50. Brukte der noen uker til begge to. 

Anonymkode: caa5b...d68

Skrevet

Her var far 5 kilo og barnet vårt 4,5 kilo. 53 cm lang. Hadde litt klær i 50 men mest i 56. Det i 50 passet en liten stund, men han brukte også 56 fra fødsel. Jeg syns også det var endel forskjell på størrelsene fra de ulike merkene. Brukte 56 ganske lenge. 

Anonymkode: ef94d...c71

Skrevet

Et lite tips kan være å kjøpe pysj/ sparkebukse uten fot. De klærne uten fot var gull verdt for meg med lange barn. Så brukte de heller sokker. 

Anonymkode: 94b6b...1f8

Skrevet

Mine babyer var ganske gjennomsnittlige, og brukte nyfødtstørrelse i ca 3-4 uker. Jeg ville heller kjøpt en størrelse opp så kan det bare være litt stort til å begynne med. Du trenger heller ikke å kjøpe inn masse klær før babyen er født. Bare kjøp inn noen få og så kjøp mer når du ser hva du trenger. 

Skrevet

Jeg var lita da jeg ble født. Min datter var 2400g. og 47 lang. Brukte 50 og 56 ganske lenge. 50 ble for stort de første ukene, men det gikk seg til. 

Anonymkode: 8e3ef...7d6

Skrevet

Jeg var 4,4kg og 50cm da jeg ble født. Mannen min var 3,2kg og 48 cm. Sønnen vår var estimert til å være 4,4. Men da han kom var han 3,9 og 52cm lang. Brukte størrelse 56 lenge. Ville kjøpt str.56 og noe i 62 så er du helt safe :)

Anonymkode: 9f68b...b38

Skrevet

Jeg var gjennomsnittlig som baby.

Mannen var stor.

Begge våre barn har vært gjennomsnittlige/litt under. Den ene brukte str 50 i ca 14 dager. Den andre doppel så lenge. Det er umulig å forutsi! 

Anonymkode: a8de9...e09

Skrevet

Jeg ville hatt litt i 56, greit å ha noen skift da babyer gulper, bæsjer utenfor osv. De fleste bruker jo 56 en stund.

Anonymkode: ddb0f...1dd

Skrevet

Kjøp i klær i 56. Og ikke invester i mye fancy uteklær, de første ukene er dere jo mest inne og når du begynner å gå tur med babyen så ligger den godt oppe i posen sin.

Skrevet

Tusen takk for alle innspill, både på personlige erfaringer og tips og meninger🙌🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...