Gå til innhold

Er det egoistisk å reise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å reise mye resulterer (forhåpentligvis) i kulturmøter, som i sin tur kan gjøre oss mer vidsynte, fjerne fordommer, bidra til større toleranse mm. På den andre siden er vi en del av en stadig økende individualisert og egoistisk kultur, hvor normen etterhvert sier at vi (iallfall 68-generasjonen, hvis holdninger og handlinger kan synes motstridende) skal nyte og ta for oss av "livet". De fleste syr vel ikke overskuddet inn i madrassen til sine etterkommere lengre. Som jo er helt ok, barna må øke sparingen, men unge nordmenn lider ikke sånn i sum. At det å "leve" for mange jeg møter (har runda førti, så er vel snart en del av den selvrealiserende eldrebølgen) synes synonymt med å reise, som utelukkende sees på som positivt, dannelsesreiser til Tibet og å ha vind i håret i åpen bil fra NY til LA før man dør, hvis man kan, det heies det på i alle ledd. at de etter oss tildeles lønnsoverskuddet er det lite å si på, men at de får en nedslitt jordklode er vel heller litt dritt? Jeg er ikke en surmaga dame som ikke kan reise til familien fordi det krever mer enn kollektivtransport å gjennomføre det, jeg kjøper latte med plastlokk hver dag på vei til jobb, og jeg har egentlig ikke tenkt så mye over dette før i det siste. Hva mener du? Er det å reise i sum et gode, altså at man gir samfunnet tilbake mer enn man "tar" i form av at man absolutt potensielt kan ta med seg viktige verdisett hjem, og være en holdningsskaper og bidragsyter til et mindre fremmedfiendtlig samfunn etc? Eller er det egoisme? Jeg snakker hverken om den årlige charteret til Mallorca, eller de fromme som tar seg en tur hvert tredje år og lever på lydbildene til felles glede for hele familien til neste utflukt. Men dem som reiser flere steder, som gjerne hadde rundet jordkloden om de kunne. Hot or not? 

Anonymkode: feca9...1fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

LySSSSSbildene!

Hi

Anonymkode: feca9...1fa

Skrevet

Det er totalegoisme, og det sprer i liten grad forståelse for andre kulturer. Det dreier seg jo om personen selv. Det er helt tilfeldig og utilsiktet om vedkommende faktisk lærer en lokal person å kjenne - i alle fall uten å betale for det. 

Det er greit å bruke penger på seg selv når man har muligheten, men det er noe med måten å gjøre det på. Slik verden er nå kan vi ikke bare bevisstløs fortsette som før. Det betyr faktisk noe HVORDAN man bruker pengene sine. Hvilke konsekvenser får det for våre etterkommere? Det går an å være en omtenksom person selvom man bruker penger på luksus for seg selv. Man er ikke nødt til å være egoist bare fordi man har råd.

Anonymkode: 3dd2c...9d3

Skrevet

Det er egoistisk og viser at de overhodet ikke bryr seg om framtiden til barn, barnebarn og senere generasjoner. Det verste synes jeg er mange korte weekendturer. De kunne heller bøyd seg med en lengre reise i året og dermed to flyturer istedenfor 20. Provoserende å se at mange er så lite bevisste.

Anonymkode: 07765...372

Skrevet

Man kan jo etter hvert ta turene med toget. Mye mindre utslipp. 

Anonymkode: 6190f...27c

Skrevet

Nå skal jeg ikke si at jeg ikke reiser selv, men om det åpner øynene for lokal kultur osv, det tror jeg er varierende.

Tror du lærer mer om andre land og kulturer ved å lese en bok eller ta et fag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...