Gå til innhold

Langvakter i helsesektoren


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring og vet hvor mange vakter en da skal ha etter hverandre? De som ønsker skal begynne med det på jobb  vi har fått forslag til ny turnus. Jeg har da jobb hver 4 helg, 12.5 timers vakter lørdag og søndag. Men 2 av desse helgene på en 12 vekes turnus er jobb 4 dager etter hverandre. Torsdag D, fredag kveld og lange vakter lørdag og søndag. Jeg har en 50 % stilling. Er ikke det mye? Er ikke endelig turnus så vi kan komme med innspill.

Anonymkode: 0f510...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må snakke med tillitsvalgt og få tariffavtalen. Der kan det være dispensasjoner fra aml. og de kan variere fra helseforetak og klinikker/avdelinger. 

Jobber med å sette sammen arbeidsplaner selv. 

Anonymkode: 5e1fc...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må snakke med tillitsvalgt og få tariffavtalen. Der kan det være dispensasjoner fra aml. og de kan variere fra helseforetak og klinikker/avdelinger. 

Jobber med å sette sammen arbeidsplaner selv. 

Anonymkode: 5e1fc...329

Dette forstod jeg ikke 🙈 hva er aml?

Anonymkode: 0f510...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjennomsnittsberegner. Jeg kan jobbe 50 timer en uke for deretter å jobbe 25 timer uken etter. Har turnusfri i en uke når jeg har fri, men ofte fri fire-fem dager her og der. Stemmer antallet timer med det du skal jobbe så er det riktig. 

Anonymkode: 188ce...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De gjennomsnittsberegner. Jeg kan jobbe 50 timer en uke for deretter å jobbe 25 timer uken etter. Har turnusfri i en uke når jeg har fri, men ofte fri fire-fem dager her og der. Stemmer antallet timer med det du skal jobbe så er det riktig. 

Anonymkode: 188ce...df9

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen som har erfaring og vet hvor mange vakter en da skal ha etter hverandre? De som ønsker skal begynne med det på jobb  vi har fått forslag til ny turnus. Jeg har da jobb hver 4 helg, 12.5 timers vakter lørdag og søndag. Men 2 av desse helgene på en 12 vekes turnus er jobb 4 dager etter hverandre. Torsdag D, fredag kveld og lange vakter lørdag og søndag. Jeg har en 50 % stilling. Er ikke det mye? Er ikke endelig turnus så vi kan komme med innspill.

Anonymkode: 0f510...09c

Har og tirsdag i de ukene, dvs 5 dager (men i timer blir det det samme som seks dager).

Anonymkode: 0f510...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De gjennomsnittsberegner. Jeg kan jobbe 50 timer en uke for deretter å jobbe 25 timer uken etter. Har turnusfri i en uke når jeg har fri, men ofte fri fire-fem dager her og der. Stemmer antallet timer med det du skal jobbe så er det riktig. 

Anonymkode: 188ce...df9

Ja, ser den👍 men synes de kunne fordelt det bedre. Er vel en grunn til at nokon kun jobber 50%. HI

Anonymkode: 0f510...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette forstod jeg ikke 🙈 hva er aml?

Anonymkode: 0f510...09c

Arbeidsmiljøloven ja 🙂 

Anonymkode: 5e1fc...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min turnus er 8 dager i strekk med to 10 timers vakter midt i. Det kan være hardt, men det går ofte overraskende greit :)

Anonymkode: c3856...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan komme med innspill til turnus i og med at den ikkje er godkjent enda. Hadde dere sagt noe når jeg har 4 vakter etter hverandre og kun 50 % stilling. Vil ikke være storforlangende eller skape problemer 🙈

Anonymkode: 0f510...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillingsprosenten har ikke noe å si med antall vakter på rad, og fire vakter etter hverandre er i utgangspunktet ikke mye. Med langvakter har dere dispensasjon fra AML. Om det er for mye for deg kan bare du mene noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men kan komme med innspill til turnus i og med at den ikkje er godkjent enda. Hadde dere sagt noe når jeg har 4 vakter etter hverandre og kun 50 % stilling. Vil ikke være storforlangende eller skape problemer 🙈

Anonymkode: 0f510...09c

Eg skriv turnus, og hadde ikke sagt noko om du klaga på dette.  Synes det er mange timar samla, 40 timar er meir enn ei arbeidsveke i full stilling, og du har berre 50% stilling.  Fekk de komme med ynskje før turnusen vart skriven? Om så, får du presisere neste gang at du ynskjer at timane vert spreidde meir jamnt utover.  Dei som jobbar 50% på mi avdeling ynskjer ikkje meir enn 3 vakter på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, soleia skrev:

Eg skriv turnus, og hadde ikke sagt noko om du klaga på dette.  Synes det er mange timar samla, 40 timar er meir enn ei arbeidsveke i full stilling, og du har berre 50% stilling.  Fekk de komme med ynskje før turnusen vart skriven? Om så, får du presisere neste gang at du ynskjer at timane vert spreidde meir jamnt utover.  Dei som jobbar 50% på mi avdeling ynskjer ikkje meir enn 3 vakter på 

Ja, fekk komme med ønske. Og kom med ønske om fri fredag kveld (det blei me nesten lovt når me snakka om det pga at det er såpass mange som ikke ønsker desse langvaktene og vil gå vanlig hver 3. Uke.) Har fått fri en av fredagane i en tolv uker turnus. To av de må jeg jobbe og får då fire etter hverandre pga jobb annenhver torsdag (som er akkurat når jeg og har fått helgene). Takk for innspill 👍

Anonymkode: 0f510...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, soleia skrev:

Eg skriv turnus, og hadde ikke sagt noko om du klaga på dette.  Synes det er mange timar samla, 40 timar er meir enn ei arbeidsveke i full stilling, og du har berre 50% stilling.  Fekk de komme med ynskje før turnusen vart skriven? Om så, får du presisere neste gang at du ynskjer at timane vert spreidde meir jamnt utover.  Dei som jobbar 50% på mi avdeling ynskjer ikkje meir enn 3 vakter på rad.

Enig. Helt innafor å si fra om dette hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 17.54, Anonym bruker skrev:

Ja, ser den👍 men synes de kunne fordelt det bedre. Er vel en grunn til at nokon kun jobber 50%. HI

Anonymkode: 0f510...09c

Da må du snakke med sjefen din. Umulig for sjefen å vite hvordan du vil ha lagt opp vaktene hvis du ikke sier noe. Jeg foretrekker å jobbe flest mulig timer på en uke for mer fri neste uke. 

Anonymkode: 188ce...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 vakter på rad er i utgangspunktet ikke så mye generelt. Om det er mye for deg, så må du si ifra. 
 

Stillingsstørrelsen din har ikke noe å si for antall vakter på rad. Man gjennomsnittsberegner arbeidstiden og Det er hvordan du kommer ut timemessig som er avgjørende Mange foretrekker å samle vaktene i «bolker» som dette slik at de også for lengre bolker med fri. Du skal jo ikke jobbe 4 slike vakter hver uke..... I såfall vil du jo jobbe tilnærmet full stilling. 
 

Ønsker du ikke så mange vakter på rad så må du si ifra. Er det bedre for deg p jibbe annenhver dag? Eller oftere helger?
 

 

Anonymkode: 5da7b...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også langvakter hver 4. Helg. Fri to dager i forkant, og en dag i etterkant. Nsf og fagforbundet la som krav at vaktene skulle være lagt opp sånn

Anonymkode: 6957f...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...