Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #1 Skrevet 28. november 2019 De som ikke klarer å se at barnet dere ikle er den engelen de tror? I gjengen til datteren min er de 4 jenter. To og to er bestevenninner. Trine og Pia er bestevenner, og Lise og Sofie er bestevenner. Sofie er av typen som synes det er greiest når hun kan bestemme. Derfor er det sjelden Lise får gjort noe hun vil. Trine og Pia pleier å gjøre noe begge vil. Når alle 4 skal gjøre noe sammen, så ønsker Sofie gjerne å bestemme. Trine og Pia tør å si imot og Lise ser sitt snitt til å endelig kunne gjøre noe hun vil. Sofie blir sint, går til verbalt angrep på Trine og forventer støtte fra Lise, bestevennen. Lise støtter henne ikke og ber henne slutte å si stygge ting til Trine. Lise får en skyllebøtte og Sofie unner henne alt vondt. Lise, Trine og Pia vet at det er glemt neste friminutt, men synes det er trist for Lise at bestevennen hennes er sjefete og sier dette til henne. Lise har ikke noen annen bestevenn, så hun jatter derfor med. På kvelden sender mor til Sofie en melding til de andre foreldrene. Datteren hennes har kommet hjem fra skolen helt knust over hvordan de 3 andre har mobbet henne og hun orker ikke ha det sånn lenger. De andre foreldrene snakker med sitt barn og kommer med tilbakemeldinger som er så like at det minker sannsynligheten for at de 3 andre lyver. Mor til Sofie svarer da «jeg må få forsvare Sofie på dette............» og kommer med en lang forklaring på hvorfor det Sofie stemmer bedre enn hva de andre sier. Dette er ikke første gang Sofie lager «bråk». Lise har slitt lenge, men har ingen andre og dilter etter Sofie fordi en dårlig venn er bedre enn ingen venn. Trine og Pia har Forsøkt å ta Lise med på ting, men det skinner godt igjennom at de er bestevenner og Lise blir litt på utsiden selv om de ikke mener det sånn. Trine er hakkekyllingen til Sofie og den som får skylden for alt som går galt mellom Lise og Sofie. Både Sofie selv og sofies mor skylder på Trine. Sofies mor er totalt blåøyd når det kommer til datteren. Jeg er så lei av disse meldingene. Er det ikke noe falt disse 3 har gjort mot Sofie, så er det ukens oppdatering på hvordan Sofie har hatt det denne uken. for eksempel vet vi andre foreldre når Sofie har mensen, og da kan hun bli litt mer lei aeg enn ellers. Det er jo så viktig at vi foreldre snakker sammen og løser problemer. Så til det siste, og vesentlige: jentene er 15 år! Høres det slik ut? Absolutt ikke. Skulle tro de var 10 år og hadde problemer med å forstå vennskap. Hvordan har dere håndtert foreldre som sofies foreldre? Anonymkode: a0796...243
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #2 Skrevet 28. november 2019 Er mor til Sofie søsteren til Camilla Heggelund?? Anonymkode: 927b2...ff5
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #3 Skrevet 28. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke noe falt disse 3 har gjort mot Sofie, så er det ukens oppdatering på hvordan Sofie har hatt det denne uken. for eksempel vet vi andre foreldre når Sofie har mensen, og da kan hun bli litt mer lei aeg enn ellers. Det er jo så viktig at vi foreldre snakker sammen og løser problemer. Så til det siste, og vesentlige: jentene er 15 år! Herregud, er hun riv ruskende sprø, utlevere datteren sin på meldinger til andre foreldre. Lurer på om Sofie er klar over at mamma forteller andre foreldre når hun får mensen. Anonymkode: 5ae15...3fa
Sommerkroppen 2029 Skrevet 28. november 2019 #4 Skrevet 28. november 2019 Jeg leste ikke alt, men så ganske kjapt at dette var 15 år gamle jenter. Da hadde jeg glatt svart at jeg syns de burde ordne opp selv. At jeg ikke ønsket å blande meg så mye, men la dem få finne ut av ting selv. De er for gamle til at mødrene skal fikse og styre på den måten!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #5 Skrevet 28. november 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er mor til Sofie søsteren til Camilla Heggelund?? Anonymkode: 927b2...ff5 Aldri hørt om Camilla Heggelund, og hvorfor mener du det er relevant? Anonymkode: a0796...243
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #6 Skrevet 28. november 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, er hun riv ruskende sprø, utlevere datteren sin på meldinger til andre foreldre. Lurer på om Sofie er klar over at mamma forteller andre foreldre når hun får mensen. Anonymkode: 5ae15...3fa og hvorfor forteller hun det til mamma. Anonymkode: 86ea2...74f
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #7 Skrevet 28. november 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, er hun riv ruskende sprø, utlevere datteren sin på meldinger til andre foreldre. Lurer på om Sofie er klar over at mamma forteller andre foreldre når hun får mensen. Anonymkode: 5ae15...3fa Det tror jeg hun vet faktisk. Og jeg vet hun bruker mensen som argument selv også. Anonymkode: a0796...243
Sommerkroppen 2029 Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: og hvorfor forteller hun det til mamma. Anonymkode: 86ea2...74f Hun er vant til at mamma fikser opp for henne.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #9 Skrevet 28. november 2019 2 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Jeg leste ikke alt, men så ganske kjapt at dette var 15 år gamle jenter. Da hadde jeg glatt svart at jeg syns de burde ordne opp selv. At jeg ikke ønsket å blande meg så mye, men la dem få finne ut av ting selv. De er for gamle til at mødrene skal fikse og styre på den måten! Fungerer ikke. Ene forelderen blokkerte moren en stund. Da ble dette et eget punkt på agendaen på foreldremøte. «Foreldre som blokkerer andre foreldre fordi noen tør å si fra at ting ikke er greit» Anonymkode: a0796...243
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #10 Skrevet 28. november 2019 Ignorer. Ignorer, ignorer og ignorer igjen. I en verden full av idioter må det faktisk være lov å nekte å forholde seg til all idiotien. Det burde nedskrives i Grunnloven faktisk. Som en form for selvforsvar. Folk blir jo helt utslitte av all idiotien som omringer oss til enhver tid. La henne ta opp hva pokker hun vil på meldinger, i sosiale medier, på foreldremøter og på Stortinget om hun vil. Redd deg selv og ignorer. Anonymkode: 7f729...dee
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #11 Skrevet 28. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ignorer. Ignorer, ignorer og ignorer igjen. I en verden full av idioter må det faktisk være lov å nekte å forholde seg til all idiotien. Det burde nedskrives i Grunnloven faktisk. Som en form for selvforsvar. Folk blir jo helt utslitte av all idiotien som omringer oss til enhver tid. La henne ta opp hva pokker hun vil på meldinger, i sosiale medier, på foreldremøter og på Stortinget om hun vil. Redd deg selv og ignorer. Anonymkode: 7f729...dee Det er heldigvis sjelden jeg havner midt i dramaet. «Heldige meg» er mor til Pia. Og Pia er sjelden problemer. Men jeg er lei av å måtte avgi forklaring minst en gang i mnd med påfølgende avhør. Skulle tro vi var i retten og at vår forklaring må være så sann at det er «hevet over en hver tvil»..... Anonymkode: a0796...243
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #12 Skrevet 28. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ignorer. Ignorer, ignorer og ignorer igjen. I en verden full av idioter må det faktisk være lov å nekte å forholde seg til all idiotien. Det burde nedskrives i Grunnloven faktisk. Som en form for selvforsvar. Folk blir jo helt utslitte av all idiotien som omringer oss til enhver tid. La henne ta opp hva pokker hun vil på meldinger, i sosiale medier, på foreldremøter og på Stortinget om hun vil. Redd deg selv og ignorer. Anonymkode: 7f729...dee Enig. Vi hadde en lignende mor i klassen og jeg «behandlet» henne etter hvert som (p)syk, det er jo helt absurd å oppføre seg slik. Jeg hilser på henne når jeg treffer henne men snakker så lite som mulig, går aldri inn på temaer jeg vet kan utløse diskusjoner, og jeg sluttet tidlig å svare på meldinger. Mitt klare råd er også: IGNORÉR! Anonymkode: e1904...5b0
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #13 Skrevet 28. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er heldigvis sjelden jeg havner midt i dramaet. «Heldige meg» er mor til Pia. Og Pia er sjelden problemer. Men jeg er lei av å måtte avgi forklaring minst en gang i mnd med påfølgende avhør. Skulle tro vi var i retten og at vår forklaring må være så sann at det er «hevet over en hver tvil»..... Anonymkode: a0796...243 Men hun har ikke krav på din forklaring. Jentene er store nok til å løse konflikter selv . Bare sett inn som default: «Jeg vet ikke noe om dette, jeg regner med at jentene ordner opp i dette selv». Allier deg med de andre foreldrene og be dem svare det samme. Anonymkode: 7f729...dee
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #14 Skrevet 28. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men hun har ikke krav på din forklaring. Jentene er store nok til å løse konflikter selv . Bare sett inn som default: «Jeg vet ikke noe om dette, jeg regner med at jentene ordner opp i dette selv». Allier deg med de andre foreldrene og be dem svare det samme. Anonymkode: 7f729...dee Jeg har vurdert å melde meg ut av gruppechaten bare. Si fra at jeg ikke orker dette mer og melde meg ut. De andre foreldrene må velge selv hva de gjør, jeg er for gammel til å lage allianser for å klare å gjennomføre noe. Anonymkode: a0796...243
Bruker3 Skrevet 28. november 2019 #15 Skrevet 28. november 2019 Slutt å svare på slike meldinger. Slutt å svare generelt. Det er IKKE vanlig å ha gruppechattee med andre foreldre i den alderen
Sommerkroppen 2029 Skrevet 29. november 2019 #16 Skrevet 29. november 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Fungerer ikke. Ene forelderen blokkerte moren en stund. Da ble dette et eget punkt på agendaen på foreldremøte. «Foreldre som blokkerer andre foreldre fordi noen tør å si fra at ting ikke er greit» Anonymkode: a0796...243 Jeg ville som sagt bare fortsatt å svare at de må ordne opp selv. Selvfølgelig vil hun helst ha tilbakemelding fra dere, for hun vet nok innerst inne at datteren hennes er best tjent med at mamma ordner opp. Hun er nok ikke blind heller. Når jentene er så gamle som 15 år, og dette er en stadig gjenganger så bør hun jo tenke litt lengre. Og den unnskyldningen om at datteren har mensen, vitner jo om nettopp det. Om hun blir sur og fortsatt tar dette opp på foreldremøte, så må dere jo si noe. Hun styrer jo hele showet her.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2019 #17 Skrevet 29. november 2019 15 år gamle jenter klarer absolutt ikke alltid å ordne opp selv, de trenger fortsatt innspill og veiledning fra fornuftige voksne. Jeg syns også det er veldig leit at Lise skal bære hele problemet alene, for det er jo faktisk hun som blir rammet hardest her. Jeg ville snakket med min egen datter, backet henne på at hun gjør rett i å inkludere Lise, og snakket om hvordan hun kan forholde seg til Sofie. Mitt forslag er vennlig og inkluderende, uten å gå på akkord med seg selv. (Høres ut som om det er slik Pia allerede forholder seg til dette). I tillegg må hun fortsette å forsvare Trine, men uten å være stygg med Sofie. Mor til Sofie ville jeg realitetsorientert, hver gang, slik du gjør, men uten å gå inn i diskusjoner. Anonymkode: 39360...110
Sommerkroppen 2029 Skrevet 29. november 2019 #18 Skrevet 29. november 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: 15 år gamle jenter klarer absolutt ikke alltid å ordne opp selv, de trenger fortsatt innspill og veiledning fra fornuftige voksne. Jeg syns også det er veldig leit at Lise skal bære hele problemet alene, for det er jo faktisk hun som blir rammet hardest her. Jeg ville snakket med min egen datter, backet henne på at hun gjør rett i å inkludere Lise, og snakket om hvordan hun kan forholde seg til Sofie. Mitt forslag er vennlig og inkluderende, uten å gå på akkord med seg selv. (Høres ut som om det er slik Pia allerede forholder seg til dette). I tillegg må hun fortsette å forsvare Trine, men uten å være stygg med Sofie. Mor til Sofie ville jeg realitetsorientert, hver gang, slik du gjør, men uten å gå inn i diskusjoner. Anonymkode: 39360...110 Men disse jentene klarer ikke å ordne opp selv, nettopp fordi mødrene gjør det for dem! Man gir barna sine innspill og råd hele veien uavhengig av hvor gamle de er, men grensen går en plass når det kommer til mødrenes direkte inngripen.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2019 #19 Skrevet 29. november 2019 Jeg tenker først og fremst at her er det en jente som ikke har det bra og som føker hun er ytsatt for utfrysing fra de andre. Det er lett å se seg blind på egne barn, men her kan det gjelde både mor til Sofie og de andre mødrene. Det er ikke sikkert de er så uskyldige som mødrene helst vil tro. Jeg er enig i at femtenåringer helst bør ordne opp i det meste selv, men samtidig tror jeg det er veldig bra med god kontakt mellom foreldrene. Å være tenåring er ofte tøft. Akkurat nå er det Sofie som har det vanskelig. Selv om du ikke liker henne synes jeg du skal ta innspillet fra moren på alvor og være litt raus i at foreldre har ulik oppdragerstil. Den ene gir ikke nødvendig vis bedre resultat enn den andre. Anonymkode: c7558...927
Anonym bruker Skrevet 29. november 2019 #20 Skrevet 29. november 2019 15 årige jenter skal da kunne ordne opp selv. Skal kunne hevde seg selv i diskusjoner uten å måtte dra inn mamma. Anonymkode: c399d...d5b
Anonym bruker Skrevet 29. november 2019 #21 Skrevet 29. november 2019 Til dere som sier at jentene må ordne opp selv så tror jeg at situasjonen og rollene de har tatt er så fastlåst at de trenger hjelp. Vi kjenner til en slik jente som Sofie og hennes mor. Her opptrodde Sofie som en diktator. Hun skulle bestemme hvem hun var bestevenn med og denne isolerte hun som best hun kunne. Hun skulle bestemme alt hva alle skulle leke. Barna som var hjemme hos dem kom gråtende hjem fordi Sofie hadde herset med dem og ledd av dem når de ble lei seg og redd. Var det f.eks. et spill bare én kunne spille av gangen var det bare hun som spilte, de andre måtte se på. Hun behandlet dem ofte som sin private slave. Moren var ofte tilstedet, men sa ingenting. Noe som skremte de besøkende barna mer enn om hun ikke hadde vært der. Etterpå sa moren at barna hadde lekt fint og forstod ikke hvorfor barnet som var på besøk hadde begynt å gråte. Sofie var lik på skolen. Hadde andre barn allerede etablert en lek kunne hun komme og forlange at de lekte som hun bestemte. Hun skulle alltid gjøre gøye ting, mens andre hun ikke likte så godt fikk så kjedelig/skumle/teite oppgaver som hun klarte å finne på. I begynnelsen føyde de seg, men etterhvert gjorde barna motstand. De sa at hun godt kunne få være med på det de lekte, men de ville ikke endre leken. Da ville hun ikke være med. Trampet bort og raste og gråt. Det var ikke måte på hvor slemme de andre var. Moren tok dette til skolen og var sint fordi datteren ble utestengt fra lek. Heldigvis hadde skolen allerede sett hvordan Sofie var og tok tak i det fra første stund (1. klasse). De jobbet med å lære henne at andre også måtte få bestemme, og om hvordan man samarbeider. Hun var vant med å bestemme alt hjemmefra. De prøvde å forklare dette til mor som nektet å høre. Hun hadde en helt annen virkelighetsoppfatning og motarbeidet skolen. Nå er Sofia på ungdomsskolen. Sofie har en vennekrets, men ingen bestevenn. Det er ingen som tåler henne i for store doser. Ønsker hun noen som sin beste venn så gjør hun alt for å isolere (sprer rykter, truer, lyger) så det er ingen som våger å være så nære henne. Hun får fortsatt alltid tilbud om å være med på det som skjer, men sliter fortsatt med å tilpasse seg. Hun klarer rett og slett ikke å samarbeide med andre eller la andre bestemme. Hun MÅ bestemme hver gang og hun MÅ markere seg. F.eks. inviteres hun med på kino vil hun ikke være med klokken 18 som de andre foreslår, men det MÅ være 18:30 om hun skal være med (hun kan begge tider, men vil bestemme). Eller hun vil ikke om den og den skal være med (er forskjellig hver gang) og forventer da at disse da utestenges osv. Barneskolen jobbet med det hele tiden, men ble som sagt motarbeidet av mor. Jeg lurer veldig på hvor denne jenta ender opp. Etterhvert som de blir eldre er det ferre og ferre som vil la henne bestemme HELE tiden og det er få som vil la noen herse med seg/og bestemme over seg på den måten Sofia gjør og forventer å få gjøre. Når det gjelder HI hadde jeg nok prøvd å realitetsorientere mammaen til Sofia for barnets skyld opp til en viss grense. Etter dette hadde jeg ignorert meldingene. Enda viktigere er det nok å prøve å få til at Lise fikk være mer med Pia og Trine uten å føle seg som det femte hjulet på vognen. For å (nesten bare) være i et slikt vennskap Lise er i nå med Sofie er ikke bra for Lise. Anonymkode: 50e0d...346
Anonym bruker Skrevet 29. november 2019 #22 Skrevet 29. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Til dere som sier at jentene må ordne opp selv så tror jeg at situasjonen og rollene de har tatt er så fastlåst at de trenger hjelp. Vi kjenner til en slik jente som Sofie og hennes mor. Her opptrodde Sofie som en diktator. Hun skulle bestemme hvem hun var bestevenn med og denne isolerte hun som best hun kunne. Hun skulle bestemme alt hva alle skulle leke. Barna som var hjemme hos dem kom gråtende hjem fordi Sofie hadde herset med dem og ledd av dem når de ble lei seg og redd. Var det f.eks. et spill bare én kunne spille av gangen var det bare hun som spilte, de andre måtte se på. Hun behandlet dem ofte som sin private slave. Moren var ofte tilstedet, men sa ingenting. Noe som skremte de besøkende barna mer enn om hun ikke hadde vært der. Etterpå sa moren at barna hadde lekt fint og forstod ikke hvorfor barnet som var på besøk hadde begynt å gråte. Sofie var lik på skolen. Hadde andre barn allerede etablert en lek kunne hun komme og forlange at de lekte som hun bestemte. Hun skulle alltid gjøre gøye ting, mens andre hun ikke likte så godt fikk så kjedelig/skumle/teite oppgaver som hun klarte å finne på. I begynnelsen føyde de seg, men etterhvert gjorde barna motstand. De sa at hun godt kunne få være med på det de lekte, men de ville ikke endre leken. Da ville hun ikke være med. Trampet bort og raste og gråt. Det var ikke måte på hvor slemme de andre var. Moren tok dette til skolen og var sint fordi datteren ble utestengt fra lek. Heldigvis hadde skolen allerede sett hvordan Sofie var og tok tak i det fra første stund (1. klasse). De jobbet med å lære henne at andre også måtte få bestemme, og om hvordan man samarbeider. Hun var vant med å bestemme alt hjemmefra. De prøvde å forklare dette til mor som nektet å høre. Hun hadde en helt annen virkelighetsoppfatning og motarbeidet skolen. Nå er Sofia på ungdomsskolen. Sofie har en vennekrets, men ingen bestevenn. Det er ingen som tåler henne i for store doser. Ønsker hun noen som sin beste venn så gjør hun alt for å isolere (sprer rykter, truer, lyger) så det er ingen som våger å være så nære henne. Hun får fortsatt alltid tilbud om å være med på det som skjer, men sliter fortsatt med å tilpasse seg. Hun klarer rett og slett ikke å samarbeide med andre eller la andre bestemme. Hun MÅ bestemme hver gang og hun MÅ markere seg. F.eks. inviteres hun med på kino vil hun ikke være med klokken 18 som de andre foreslår, men det MÅ være 18:30 om hun skal være med (hun kan begge tider, men vil bestemme). Eller hun vil ikke om den og den skal være med (er forskjellig hver gang) og forventer da at disse da utestenges osv. Barneskolen jobbet med det hele tiden, men ble som sagt motarbeidet av mor. Jeg lurer veldig på hvor denne jenta ender opp. Etterhvert som de blir eldre er det ferre og ferre som vil la henne bestemme HELE tiden og det er få som vil la noen herse med seg/og bestemme over seg på den måten Sofia gjør og forventer å få gjøre. Når det gjelder HI hadde jeg nok prøvd å realitetsorientere mammaen til Sofia for barnets skyld opp til en viss grense. Etter dette hadde jeg ignorert meldingene. Enda viktigere er det nok å prøve å få til at Lise fikk være mer med Pia og Trine uten å føle seg som det femte hjulet på vognen. For å (nesten bare) være i et slikt vennskap Lise er i nå med Sofie er ikke bra for Lise. Anonymkode: 50e0d...346 Må le litt😂😂😂 Samenligner du en 1.kl med en 15 åring. Anonymkode: c399d...d5b
Anonym bruker Skrevet 29. november 2019 #23 Skrevet 29. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Må le litt😂😂😂 Samenligner du en 1.kl med en 15 åring. Anonymkode: c399d...d5b Nei. Den Sofia vi vet hvem er går nå på ungdomsskolen. Hele teksten jeg skrev omhandler om den Sofia vi vet hvem er fra 1. klasse til ungdomsskolen. Burde kanskje brukt et annet navn. Blir ikke overrasket om HI sin Sofia har tilsvarende oppvekst. Anonymkode: 50e0d...346
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå