Gå til innhold

Er dette brudd på taushetsplikten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk til fysio som et tiltak gjennom nav. Fysioterapeuten sa hun hadde taushetsplikt og ingenting jeg fortalte henne skulle hun si vidre. 

Etter noen behandlinger betrodde jeg meg til henne om et helseproblem jeg ikke har klart å ta opp med legen da jeg ikke følte fastlegen jeg hadde da var en kunne betro meg til og jeg var heller ikke klar til å ta opp det problemet, da jeg skammer meg veldig over det. 

Noen uker etterpå hadde jeg møte med nav og fastlege, fastlege, jeg og to andre var tilstede. I det møte tar fastlegen opp mitt problem jeg fortalte fysioterapeuten. Jeg ble helt satt ut og spurte om hun hadde lov å si det til han når jeg har bedd om at det ikke skal vidre. Legen startet og ro og mente at det var til det beste for meg at det kom ut. Ikke liker jeg heller at det ble tatt opp med meg foran to andre som jeg mener ikke skal få vite det på en slik måte. 

Anonymkode: 6928a...984

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Dette var veldig uproft. Jeg ville spurt fysioterapeuten om hun har fortalt dette videre  (Noe du vet hun har gjort). Så ville jeg spurt ved hvilken anledning og hvorfor.

De kan argumentere for at det var nødvendig for behandlingen å dele informasjon, men du burde uansett blitt informert om dette i forkant 

Veldig lite klokt å dele informasjon om pasienten i hemmelighet og før du var klar for det

Anonymkode: ccbe7...b9a

Skrevet

Nei denne problemstillingen har ingen betydning på min sykdom jeg har som gjør at jeg har vært på aap. 

Det verste syns jeg var at det ble gjenfortalt på møte med nav og det var to personer til stede som ikke er helsepersonell. Jeg ble ekstremt flau og satt ut. Begynte å gråte. 

Jeg vet ikke om det har noen sammenheng. Men etter dette meldte fysioterapauten meg til Nav om at jeg ikke fulgte opp tiltaket enda jeg hadde meldt fra om sykdom. Så jeg fikk varsel om stopp i penger og tilbakebetaling. Heldigvis kunne jeg bevise at jeg hadde sykt barn da jeg hadde vært til legen med barnet 3 ganger og barnehagen kunne dokumentere barnet ikke hadde vært i barnehagen. 

Vanligvis hadde jeg to behandlinger hos fysio i mnd. Men i løpet av 3 mnd var jeg bare på 3 behandlinger det var når jeg fikk ordnet barnevakt. Altså 1 behandling hver mnd. 

Jeg vurderer å klage på at fysioen brøt taushetsplikten. Men er jo redd det skal få for store konsekvenser. 

Hi

Skrevet

Jøss...du bør i hvert fall bytte fysioterapeut!

Du burde nok klaget....men det kan koste mer enn det smaker dessverre.

Anonymkode: ccbe7...b9a

Skrevet

I og med at du er i behandling og legen må skrive rapporter til nav fordi du er på aap kan det godt hende legen har bedt om en epikrise fra fysioterapeut, og da er det ikke sikkert taushetsplikten fungerer på samme måte. Når en behandler forteller noe til en annen behandler er det ikke det samme som om hun skuller sagt det til mannen sin eller en venninne...

Anonymkode: ec203...3cf

Skrevet

Jeg er heldigvis ferdig med aap og tiltak. Så jeg går ikke til fysio mer. 

Hva mener du? Kan det få konsekvenser for meg hvis jeg klager? Eller er prosessen bare kjip og kommer mest sannsynlig til å ende opp med at jeg "taper" klagen? 

Skrevet

Ja, det er brudd. Klag til fylkesmannen. Hilsen jurist

Anonymkode: 8f3a8...dd3

Skrevet

Fra «lege» til lege er det vel ikke brudd. Leger finner ikke ut av behandlinger om de ikke snakker om tilstander/sykdommer. 

Anonymkode: 4e0b4...ee2

Skrevet

Klart brudd. Hadde meldt fysioterapeuten uten tvil!

Anonymkode: f4d36...c32

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra «lege» til lege er det vel ikke brudd. Leger finner ikke ut av behandlinger om de ikke snakker om tilstander/sykdommer. 

Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, man kan ikke gi informasjon til samarbeidende personell uten pasientens samtykke. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på.

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, man kan ikke gi informasjon til samarbeidende personell uten pasientens samtykke. 

Det finnes en rekke lovbestemmelser både i og utenfor helsepersonelloven som gjør unntak fra taushetsplikten. Et praktisk viktig eksempel fra helsepersonelloven er § 25, som åpner for at taushetsbelagte opplysninger kan gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp. Kommunikasjon kan skje innen den enkelte institusjonen, mellom helsearbeidere i forskjellige institusjoner og med privatpraktiserende lege, psykologer, fysioterapeuter og andre helsearbeidere.

Skrevet

Meld! Ingen grunn til å ikke gjøre det! Får så sykt medfølelse for deg av det du skriver. Fy flate for en kjip fysioterapeut og person! 

Anonymkode: b922f...ea3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes en rekke lovbestemmelser både i og utenfor helsepersonelloven som gjør unntak fra taushetsplikten. Et praktisk viktig eksempel fra helsepersonelloven er § 25, som åpner for at taushetsbelagte opplysninger kan gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp. Kommunikasjon kan skje innen den enkelte institusjonen, mellom helsearbeidere i forskjellige institusjoner og med privatpraktiserende lege, psykologer, fysioterapeuter og andre helsearbeidere.

Du må likevel ha samtykke.

Anonymkode: 63fad...441

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...