Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #1 Skrevet 28. november 2019 12-åringen her snakker om at hun ønsker å barbere seg nedentil. Bestevenninna fikk barberhøvel av moren da hun fikk mensen, slik at det ikke skulle bli så grisete. Og min er overbevist om at det stemmer. Hun bruker bare bind enda, men jeg føler hun egentlig er litt ung. Jeg har prøvd å snakke om at hår er naturlig og beskytter underlivet, men hun synes det er flaut. Nå tror jeg ikke jentene i klassa er helt glatte, så aner ikke hvordan de i så fall har kontroll på hvem som trimme hva. Har deres fått styre som de vil, eller har dere holdt tilbake? Er dratt mellom selvbestemmelse og prøve å lære henne å sette pris på kroppen slik den er. Anonymkode: 038c7...1d9
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #2 Skrevet 28. november 2019 Mi jente på 15 bare stusser, og barberer seg helt nederst sier hun. Men aldri alt. begynte vel på ungdomsskolen, i slutten av 8. klasse Anonymkode: 8c6e9...172
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #3 Skrevet 28. november 2019 Jeg har ikke jenter selv, men håper det er ok å slenge seg på diskusjonen fordet. Husker bare selv at jeg begynte med barbering av legger etc når jeg var ca 10år, uten tilrettelegging fra mamma. (vi snakket aldri om kropp etc. Og feks når jeg fikk mensen viste hun ikke noe, jeg bare kjøpte bind etc med ukepengene mine) Barbering av kjønn begynte når jeg var ca 11-12, tenker jeg. Men det var pga flauhet på stranda. Bikinilinje og "under", for å slippe å være redd for å gå i badedrakt/bikini underdel. Merker poenget til din datters venninne, at om det får gro ut og man bruker bind så føles det mer ugreit. Forstår at hår er der for en grunn, og alt det der, men her opplevdes det mer at bind ble klamt og "lugget" med naturlig hårvekst... Tenker at om jeg hadde hatt jente nå så ville jeg latt hun styre det selv. Men forklart om potensiell sårhet, nupper og kviser ved barberingen - og hvordan unngå det. Selv har jeg aldri hatt problemer, men har en venninne som må vokse fordi hun to ganger har opplevd store abcesser på kjønnet pga barbering. Så er det jo litt forskjell på å barbere bare "under", og å barbere alt (venusberg også), da tror jeg det er større fare for problemer for det stikker og klør noe j... 😅🙈 Ville latt hun eksperimentere seg frem selv, men syntes det er flott å se at dere snakker så fritt at du kan hjelpe henne med tips og info. Man trenger ikke å bli mindre glad i sin naturlige kropp, selv om man barberer, så lenge man kan prate fritt om den. Tenker jeg da... Anonymkode: c9d9c...5f5
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #4 Skrevet 28. november 2019 Kroppen min er helt super, og underlivet likeså, men jeg foretrekker likevel å fjerne håret med jevne mellomrom. Hår stikker, klør og lugger, og det lukter skikkelig vondt av underlivssvetten når jeg lar busken gro. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om jeg hadde vært hårete med mensen og brukt bind 😳 Jeg tenker at dattera di nesten må få prøve seg frem. Hun får nok ikke et godt forhold til verken deg eller sin følelse av å bestemme over egen kropp hvis du tvinger henne til å gå "el naturell". Jeg tror jeg heller ville satset på å gi skikkelig god barberingsopplæring. Hun finner tidsnok ut av hva hun selv trives best med! Anonymkode: 8371e...759
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #5 Skrevet 28. november 2019 Min datter på 17 nå, har aldri barbert seg fordi jeg har fortalt henne hvorfor vi har hår, og ulempene ved å barbere seg. Hun fikk vel hår i 10 årsalderen om jeg ikke husker feil. Så i vår familie har alle naturlig kjønnshår. Å det virker på meg at flere i klassen hennes har naturlig behåring etter det hun har fortalt. Anonymkode: 082f1...c7a
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. november 2019 #6 Skrevet 28. november 2019 Min fikk barberhøvel (intuision) nå når hun var 13. Har ikke hatt noe interesse for det før. Tror ikke hun barberer seg nedentil, men noen i klassen gjør det sier hun.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #7 Skrevet 28. november 2019 Takk for svar. Jeg tenker at dette egentlig er nysgjerrighet siden venninnen barberer. Ble litt overrasket at hun fikk tildelt barberutstyr før hun etterspurte det selv. Jeg kommer ikke til å nekte henne og gjøre det, men det føles litt feil å være heiagjeng. Selv har jeg aldri hatt problemer med å ha hår, og jeg har følt meg svettere og klammere de gangene jeg har barbert. Hun har ikke noe problem med bikinilinja, så så voldsomt hårete er hun jo ikke. Jeg tenker kanskje om hun skal få utstyr, så kan det jo være at hun gir seg så lenge det må følges opp. Uansett blir det fortsatt prat om naturlige kropper og like seg selv slik man er. Anonymkode: 038c7...1d9
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Jeg tenker at dette egentlig er nysgjerrighet siden venninnen barberer. Ble litt overrasket at hun fikk tildelt barberutstyr før hun etterspurte det selv. Jeg kommer ikke til å nekte henne og gjøre det, men det føles litt feil å være heiagjeng. Selv har jeg aldri hatt problemer med å ha hår, og jeg har følt meg svettere og klammere de gangene jeg har barbert. Hun har ikke noe problem med bikinilinja, så så voldsomt hårete er hun jo ikke. Jeg tenker kanskje om hun skal få utstyr, så kan det jo være at hun gir seg så lenge det må følges opp. Uansett blir det fortsatt prat om naturlige kropper og like seg selv slik man er. Anonymkode: 038c7...1d9 Ikke gi henne høvel før hun spør, ikke vær heiagjeng, hår er høyst normalt. La henne finne utav det selv. Anonymkode: 082f1...c7a
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #9 Skrevet 28. november 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke gi henne høvel før hun spør, ikke vær heiagjeng, hår er høyst normalt. La henne finne utav det selv. Anonymkode: 082f1...c7a Hun har jo alt sagt hun ønsker å gjøre det. Hun kan godt finne ut av Om hun skal gjøre det selv, men hun er avhengig av min lommebok for å få det til. Jeg er veldig glad for at vi har en åpen dialog, så at hun har en samtale med meg er langt bedre enn at hun eksperimenterer med seg selv, venner, tiltok og YouTube i ryggen. Føler jeg kan være en litt dempende motvekt der uten å legge føringer. Anonymkode: 038c7...1d9
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #10 Skrevet 28. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun har jo alt sagt hun ønsker å gjøre det. Hun kan godt finne ut av Om hun skal gjøre det selv, men hun er avhengig av min lommebok for å få det til. Jeg er veldig glad for at vi har en åpen dialog, så at hun har en samtale med meg er langt bedre enn at hun eksperimenterer med seg selv, venner, tiltok og YouTube i ryggen. Føler jeg kan være en litt dempende motvekt der uten å legge føringer. Anonymkode: 038c7...1d9 Heier på deg som mamma. Skulle ønske jeg hadde en sånn den gang jeg var i puberteten. Du virker godt balansert mellom hennes selvstendighet og det å ha naturlig forhold til kropp. Anonymkode: c9d9c...5f5
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #11 Skrevet 28. november 2019 Min begynte p barbere legger og armhuler i 10-års alder. Hun er dessverre arvelig belastet med mye hår😳 Hun kom selv og ba om hjelpt til p fjerne hår på legger fordi hun begynte å få kommentarer av de andre jentene.... på ungdomsskolen begynte hun p barbere seg nedentil. Omtrent rundt tiden hun fikk mensen for første gang. Sannsynligvis fordi hun så at andre gjorde det. Jeg barberer kun bikinilinje, så hun har det iallefall ikke etter meg. Vi har snakket om at kjønnshåret er der av en grunn osv, men jeg tenker hun får gjøre sine egne erfaringer. Anonymkode: 219e6...e42
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #12 Skrevet 28. november 2019 Nittenårlingen barberer seg ikke. Femtenårlinen barberer legger og armhuler. Anonymkode: 995c8...d99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå