Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #1 Skrevet 28. november 2019 hun klarer ikke( viser ikke interesse for ) å smøre sin egen skive, eller vil ikke kle på seg selv. Hun er 3 år. Er dette virkelig bekymringsverdig?? Anonymkode: 0b622...7ba
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #2 Skrevet 28. november 2019 Nei. Kjære mi tid. Men har de sagt at de er bekymret, eller er det mer sånn at det er ting å jobbe med? Anonymkode: a5875...736
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #3 Skrevet 28. november 2019 De er bekymret fordi hun viser så liten interesser for det sammenlignet med andre barn. Jeg ble jo så paff. Anonymkode: 0b622...7ba
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #4 Skrevet 28. november 2019 Jobber selv i bhg, kan ikke si at det var noe jeg hadde hengt meg opp i. Barnet er 3 år nettopp gått over til stor avd? Hva liker hun å ha på skiva? Går fint ann at de ansatte smører sammen med barnet ditt. Ikke bare plasere ei skive forran å si" nå må du smøre" er ingen læringprosess i det. Vi som jobber sammen med barna skal veilede og hjelpe. Annet er bare latskap Anonymkode: 21a97...5ac
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #5 Skrevet 28. november 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er bekymret fordi hun viser så liten interesser for det sammenlignet med andre barn. Jeg ble jo så paff. Anonymkode: 0b622...7ba Sikker på at de ikke er bekymret for andre ting, og bruker dette for illustrere det. F.eks om hun generelt viser liten interesse eller initiativ til å prøve ting, om hun viser liten interesse til samhandling? Anonymkode: 56044...d9b
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #6 Skrevet 28. november 2019 Da øver dere på det hjemme:) Er hun selvstendig i andre ting? Jenta mi på 1 1/2 år kler på seg selv. Riktignok med korrigering og hjelp til noe, men ho tar på bukse, genser, sokker og sko alene. Viser tydelig tegn på ønske om å være selvstendig. Anonymkode: a3813...159
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #7 Skrevet 28. november 2019 Nei, jeg synes ikke dette i seg selv er bekymringsverdig i det hele tatt hvis hun ellers utvikler seg normalt. Noen er ivrige og vil klare alt selv mens andre synrs det er enkelt og greit å få hjelp. Min 5 åring kan i perioder holde på å prøve å få oss til å gjøre disse tingene for henne fordi hun ikke gidder selv, men hun kan det jo. Det er vanlig at de øver på disse tingene i barnehagen (og lurt å øve hjemme også), men litt ulikt hvor tidlig de klarer det og hvor interesserte de er. Anonymkode: 0b373...7f7
Mostly Harmless Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da øver dere på det hjemme:) Er hun selvstendig i andre ting? Jenta mi på 1 1/2 år kler på seg selv. Riktignok med korrigering og hjelp til noe, men ho tar på bukse, genser, sokker og sko alene. Viser tydelig tegn på ønske om å være selvstendig. Anonymkode: a3813...159 Mens jeg har en syvåring som gjerne ville fått skivene ferdig påsmurt og hatt en tjener på hver hånd til å ta på klær for seg. Det hadde virkelig vært en drømmeordning for ham, så kunne han tenkt viktige tanker (om fotball og pokemon) imens, haha! Jenta di TS, kan hun noe av dette om hun må? Er hun interessert i å lære seg andre ferdigheter? For om det er bare interessen for akkurat disse tingene de er bekymret for, tror jeg hun er langt fra den eneste som mangler det.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #9 Skrevet 28. november 2019 Hvordan sa de dette til deg? Vi er bekymret? Eller var det mer det at det hadde vært fint om dere foreldre oppfordret barnet til å kle på selv, smøre selv osv? Hjelper mye om hjem og bhg stiller likt på sånt. Hjelper lite hva en av stedene gjør om deg ikke følges opp begge steder. Om det er bekymring er vanskelig å si noe om. Men da burde det være mer enn dette som synes. Anonymkode: 9885a...f69
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #10 Skrevet 28. november 2019 Haha, min var 4år og 8mnd før han gadd å kle på seg. Han kunne, men gadd sjelden. Han brukte 1t hjemme på å tulle før han var ferdig. Plutselig kom interessen og konkurranseinstinktet om å komme seg først ut i Bhg. Før det bare skravlet han i garderoben. Smøre mat trengte han ikke fordi lillesøster på 3år ordnet til han😅. Ellers er han veldig oppegående å har vært flere år foran de andre med både språk og motorikk (barnehagen og helsesøsters ord). Så er det den eneste bekymringen kan du ta det med ro, hun er liten . Anonymkode: 10ce1...af5
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #11 Skrevet 28. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da øver dere på det hjemme:) Er hun selvstendig i andre ting? Jenta mi på 1 1/2 år kler på seg selv. Riktignok med korrigering og hjelp til noe, men ho tar på bukse, genser, sokker og sko alene. Viser tydelig tegn på ønske om å være selvstendig. Anonymkode: a3813...159 Hjalp dette Ts å vite at din 1,5 år gamle mestrer det hennes 3-åring ikke kan? Anonymkode: 2ae9b...cca
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #12 Skrevet 28. november 2019 Min snart 8 åring viser veldig liten interesse i å være selvstendig, så hadde ikke bekymret meg for en 3 åring ❤️ Anonymkode: 58239...569
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #13 Skrevet 28. november 2019 Men brukte de ordet "bekymret", eller kan de har forsøkt å formidle til deg at de ønsker at dere øver på dette hjemme? På stor avdeling hos oss er det forventet at barna skal kle på seg selv, eller i alle fall forsøke, og så hjelper de voksne med ting som er vanskelige. Noen sliter med glidelåser, noen med å få strikken på vinterdressen over skoene. De fleste sliter med votter. 😛 Osv. Eller kan de ha brukt disse to tingene som eksempler på et større problem? Jeg tror nesten du bare må gå tilbake til personen som sa dette og be om utdypning. NB. Hvis det var en assistent, ville jeg bare glemt det. Min erfaring er at assistenter sier utrolig mye rart og det er best å la det gå inn ett øre og ut det andre. Men hvis det var en ordentlig barnehagelærer, ville jeg fulgt opp og stilt spørsmål, slik at du forstår hva de mente. Anonymkode: bdf4e...ef2
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #14 Skrevet 28. november 2019 Det kan være store individuelle forskjeller, merkelig om barnehagen er bekymret for dette. Anonymkode: 94bde...6b4
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #15 Skrevet 28. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men brukte de ordet "bekymret", eller kan de har forsøkt å formidle til deg at de ønsker at dere øver på dette hjemme? På stor avdeling hos oss er det forventet at barna skal kle på seg selv, eller i alle fall forsøke, og så hjelper de voksne med ting som er vanskelige. Noen sliter med glidelåser, noen med å få strikken på vinterdressen over skoene. De fleste sliter med votter. 😛 Osv. Eller kan de ha brukt disse to tingene som eksempler på et større problem? Jeg tror nesten du bare må gå tilbake til personen som sa dette og be om utdypning. NB. Hvis det var en assistent, ville jeg bare glemt det. Min erfaring er at assistenter sier utrolig mye rart og det er best å la det gå inn ett øre og ut det andre. Men hvis det var en ordentlig barnehagelærer, ville jeg fulgt opp og stilt spørsmål, slik at du forstår hva de mente. Anonymkode: bdf4e...ef2 Hvis du jobber i bhg og har en slik holdning til pedagogiske medarbeidere / fagarbeidere så bytt jobb. Medarbeidere ytrer skjeldent bekymringer uten at ped. leder er involvert. Hvis du i det hele tatt jobber i bhg, så vet også du at de som er mest med barna er medarbeidere. Ped. Leder/bhg lærer sitter med papirarb eller er på ped. Møter eller på kurs. Anonymkode: 21a97...5ac
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #16 Skrevet 28. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis du jobber i bhg og har en slik holdning til pedagogiske medarbeidere / fagarbeidere så bytt jobb. Medarbeidere ytrer skjeldent bekymringer uten at ped. leder er involvert. Hvis du i det hele tatt jobber i bhg, så vet også du at de som er mest med barna er medarbeidere. Ped. Leder/bhg lærer sitter med papirarb eller er på ped. Møter eller på kurs. Anonymkode: 21a97...5ac Det der stemmer langt i fra i alle barnehager altså Anonymkode: 56044...d9b
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #17 Skrevet 28. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis du jobber i bhg og har en slik holdning til pedagogiske medarbeidere / fagarbeidere så bytt jobb. Medarbeidere ytrer skjeldent bekymringer uten at ped. leder er involvert. Hvis du i det hele tatt jobber i bhg, så vet også du at de som er mest med barna er medarbeidere. Ped. Leder/bhg lærer sitter med papirarb eller er på ped. Møter eller på kurs. Anonymkode: 21a97...5ac Jeg jobber ikke i barnehage. I vår barnehage er det heldigvis nesten bare barnehagelærere, og en og annen assistent. De sier utrolig mye som er helt uten faglig begrunnelse, typ ting moren min trodde på på 80-tallet. De ansatte med ordentlig pedagogisk utdannelse formidler på en god måte og det de sier er verdt å lytte til. Anonymkode: bdf4e...ef2
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #18 Skrevet 28. november 2019 Akkurat det samme her, i tillegg er han ikke like flink som de andre barna til å gå på tur, de synes han han bruker veldig lang tid, å han liker å plukke pinner og steiner i stedet for å gå rett frem. Anonymkode: 831a0...4fd
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #19 Skrevet 28. november 2019 6 timer siden, Mostly Harmless skrev: Mens jeg har en syvåring som gjerne ville fått skivene ferdig påsmurt og hatt en tjener på hver hånd til å ta på klær for seg. Det hadde virkelig vært en drømmeordning for ham, så kunne han tenkt viktige tanker (om fotball og pokemon) imens, haha! Jenta di TS, kan hun noe av dette om hun må? Er hun interessert i å lære seg andre ferdigheter? For om det er bare interessen for akkurat disse tingene de er bekymret for, tror jeg hun er langt fra den eneste som mangler det. He-he... prototypen av en fremtidig mann - kan ikke gjøre to ting på en gang Hi, jeg ville snakket med bhg. igjen. Uansett er det jo tydelig at den som sa dette til deg ikke er den beste på kommunikasjon hvis du ikke fikk mer informasjon enn det du sier her. De burde jo ha vært konkret, f.eks. tipset om at dere med fordel kan trene litt mer på slike ting hjemme og ikke minst også fortalt hvordan de i bhg. har tenkt å hjelpe henne fremover med det. Snakk med dem igjen. Jeg hadde ikke vært bekymret hvis det bare er dette, for barn er så forskjellige i når de lærer hva. Anonymkode: 6f053...2d1
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #20 Skrevet 28. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber ikke i barnehage. I vår barnehage er det heldigvis nesten bare barnehagelærere, og en og annen assistent. De sier utrolig mye som er helt uten faglig begrunnelse, typ ting moren min trodde på på 80-tallet. De ansatte med ordentlig pedagogisk utdannelse formidler på en god måte og det de sier er verdt å lytte til. Anonymkode: bdf4e...ef2 Var mye tull som kom ut av deg der. Anonymkode: 21a97...5ac
Anonym bruker Skrevet 29. november 2019 #21 Skrevet 29. november 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber ikke i barnehage. I vår barnehage er det heldigvis nesten bare barnehagelærere, og en og annen assistent. De sier utrolig mye som er helt uten faglig begrunnelse, typ ting moren min trodde på på 80-tallet. De ansatte med ordentlig pedagogisk utdannelse formidler på en god måte og det de sier er verdt å lytte til. Anonymkode: bdf4e...ef2 Hva er galt med at moren til assistenten trodde noe på 80-tallet? De gjøre mye annerledes på 80-tallet kontra i dag. Var det noe sammenheng i det assistenten sa om barnet ditt? Som at det min mor gjorde på 80-tallet er mer rett enn hva vi gjør idag? Skjønte ikke det eksemplet som er stort problem. Mye mulig du har vært uheldig med assistenter i bhg. Men både der jeg har jobbet og der mine barn har gått, har vi vært heldige med gode assistenter. Selv ufaglærte har god omsorg, struktur og virkelig ser barna. Hva så om de ikke bruker pedagogiskspråk? De er ofte mye mer med barna enn ped.leder og styrer. Fordi de har møter, og planlegging osv de må igjennom. Anonymkode: 9885a...f69
Anonym bruker Skrevet 29. november 2019 #22 Skrevet 29. november 2019 Jeg veileder barnehager, og blir stadig overrasket over deres bekymring for barn som er litt tregere på noe enn de fleste. Det de hadde trengt er undervisning i normalfordeling. Hvis man har et vidunderbarn på 1.5 som kler på seg og smører egne brødskiver, vil det på andre siden av gjennomsnittet være en 4-åringer som ikke gjør det. Hvis det det ikke er en GENERELL tendens at barnet ikke klarer ting de fleste på samme alder klarer, så er barn bare forskjellige! Det blir brukt så mye unødvendig tid, og skaper så utrolig mye unødig bekymring når de henger seg opp i småting. Anonymkode: 9a066...9f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå