Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #1 Skrevet 27. november 2019 Min mann er enebarn, og er den eneste familien min svigermor har her, resten bor 120 mil unna. Hun har begynt å surre en del nå på samme måte hennes mor gjorde før hun ble dement. Hva gjør vi? På den ene siden har vi snakket om å prøve å få henne til å selge leiligheten, "gi" oss pengene slik at vil får råd til å kjøpe en enebolig med utleiedel på størrelse med leiligheten henne. La henne bo der gratis, kun betale strøm, og på den måten kan vi på en lettere måte ta oss av henne når det blir verre. Vi bor en 30 km fra hverandre nå, men er villig til å flytte til området hun bor i da det er nærmere jobbene våres. På den andre siden er vi ikke sikker på at hun vil det, og jeg er ikke sikker på om jeg faktisk vil orke å leve så tett oppi henne. Anonymkode: 944a6...6c3
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #2 Skrevet 27. november 2019 Aller først må dere ta kontakt med kommunen og be om å få snakke med demenskoordinator/demensrådgiver. De kan hjelpe dere legge en plan. Anonymkode: d6b24...550
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #3 Skrevet 27. november 2019 Få en samtale med hukommelsesteeamet i din kommune. De tar i mot for samtaler og for å gi råd, eventuelt iverksette tiltak ved behov. Det kan også være lurt å få henne til legen for en full sjekk. Kan være starten på demens/Alzheimer, men det kan også være så enkelt som vitaminmangel. Det kan gi slike symptomer. For all del, IKKE få henne til å selge. Det er et stort overtramp og å ha henne i en utleie leilihet kommer til å slite dere ut. Da er det bedre at dere flytter litt nærmere, være i nærheten, men ikke oppå henne. For både deres og hennes del. Lykke til ❤ Anonymkode: 2d55b...d13
amandine Skrevet 27. november 2019 #4 Skrevet 27. november 2019 At du overhodet vurderer å selge en leilighet for egen vinning for en person som muligens ikke er samtykkekompetent???
amandine Skrevet 27. november 2019 #5 Skrevet 27. november 2019 Utenom det at jeg ble litt stum, send en bekymring til fastlegen hennes, eller ta en prat med henne om det.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #6 Skrevet 28. november 2019 «La henne bo der gratis»? I huset hun selv har kjøpt og betalt? Du verden, så storsinnet. Anonymkode: c03bb...a43
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #7 Skrevet 28. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: «La henne bo der gratis»? I huset hun selv har kjøpt og betalt? Du verden, så storsinnet. Anonymkode: c03bb...a43 Enig, tenkte det samme. En utleiedel er dn bitteliten del av huset. Hun har sannsynligvis betalt for både den og litt av deres hus. Samtidig skal vel dere styre økonomien hennes å da tar dere nok penger derfra også. Sleiping!! Anonymkode: 474a2...0d2
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 7 timer siden, amandine skrev: At du overhodet vurderer å selge en leilighet for egen vinning for en person som muligens ikke er samtykkekompetent??? Hun er fremdeles veldig oppegående, og selvfølgelig vil det være frivillig. Poenget vil være å eventuell ta en avgjørelse mens hun selv er oppgående. Med surre menere jeg med at hun har begynt å rote en del med de daglige tingene, hvor til er lagt, hvilke datoer som er avtalet hva og så videre, de aller første tegnene Anonymkode: 944a6...6c3
Bie-damen Skrevet 28. november 2019 #9 Skrevet 28. november 2019 8 timer siden, amandine skrev: Utenom det at jeg ble litt stum, send en bekymring til fastlegen hennes, eller ta en prat med henne om det. Hun må få time hos fastlegen. Denne kan da henvise videre. Men å "overtale" en person med demens til å gi dere formuen, er en forbrytelse.
sug lut Skrevet 28. november 2019 #10 Skrevet 28. november 2019 Oj oj. Dere vurderer å gjøre dere til kriminelle for å få kloa i svigermors penger fordi hun "surrer"? Det er så mye galt med dette at man ikke vet hvor man skal begynne. Du selv kan kanskje begyne med hvordan du omtaler svigermor. Skal vi tippe at det er du som dytter på denne prosessen, tro? Det er ikke mye omtanke og kjærlighet å spore her.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #11 Skrevet 28. november 2019 Først må dere bestille en time til fastlege.Da blir det full sjekk og det blir tatt en MMS-test som vil indikere om det er demens. Deretter bør dere avtale med henne om hun ønsker at sønnen skal bli hjelpeverge (da får han alle regninger, tar seg av betalinger,avtaler osv.) Få samtidig en bekreftelse på at hun er "Samtykkekompetent". Da er hun vurdert av lege at selv om hun (eventuelt) er dement, er hun ikke så dement at hun ikke fortsatt vet hva hun skriver under på. Gjøres ikke dette, vil staten etterhvert gå inn som verge, noe som ofte har gitt veldig dårlige resultat... Ideen om at hun skal selge seg ut, kan være god. Det er i hvertfall lurt å kvitte seg med fast eiendom før hun eventuelt havner på sykehjem (med fast eiendom betaler de eldre ENORME summer for å bo på sykehjem). Men pass på at alt går igjennom advokat Tilslutt vil jeg råde deg til å vurdere om du ORKER å ta ansvar for en dement person, over ÅR?Det kan bli som å ha et lite barn. Anonymkode: d9667...028
the amazing spidermamma Skrevet 28. november 2019 #12 Skrevet 28. november 2019 Hvis man begynner å bli dement, er det vel en trygghet i å bo der som man vet hvor alt er, i omgivelser man kjenner godt? Drøyt å selge huset hennes, selv om tanken er å være mer tilgjengelige...
Østerdølen Skrevet 28. november 2019 #13 Skrevet 28. november 2019 21 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Hvis man begynner å bli dement, er det vel en trygghet i å bo der som man vet hvor alt er, i omgivelser man kjenner godt? Drøyt å selge huset hennes, selv om tanken er å være mer tilgjengelige... Joda, men en liten leilighet kan ofte være bedre. Men da må flyttingen skje før vedkommende blir altfor uttenfor.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #14 Skrevet 28. november 2019 Om jeg skjønner det rett er hun ikke dement enda. Hun har bare begynt å surre litt med datoer og hvor hun har lagt avisen? Det kan det jo være flere grunner til. Uansett. Med det funksjonsnivået er det jo fullt mulig for mannen din å snakke med henne. Høre hva hun tenker og hvordan hun ønsker at ting skal være om hun blir dement som moren sin. Hun har helt sikkert gjort seg noen tanker. Hun er ikke (enda) et lite barn dere må ta kontroll over og overstyre. Hun er et voksent menneske og har helt sikkert tanker og ønsker omkring sin situasjon. Snakk med henne. Anonymkode: 46eea...8e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå