Gå til innhold

Hvor ofte tar dere ultralyd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av underliv/ eggestokker ol ved siden av celleprøven.

tok celleprøve i sommer, ikke ultralyd. Har den siste tiden hatt noe uregelmessige blødninger. Har hormonspiral, hatt den ca 2 år. Blir litt bekymret nå for om det kan være noe alvorlig. 

Anonymkode: 42f34...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok igår faktisk. Pga uregelmessige blødninger. Har ikke pleid å ta det «bare fordi», kun om jeg har vært bekymra for noe 

Anonymkode: b2e23...1c8

Skrevet

Den ene gangen jeg tok den hos gynekolog. Ellers ikke. Tar den helst hos fastlegen. 

Anonymkode: 997ad...d18

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tok igår faktisk. Pga uregelmessige blødninger. Har ikke pleid å ta det «bare fordi», kun om jeg har vært bekymra for noe 

Var alt i orden? Har du en prevensjonsmiddel som kan bidra til det? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var alt i orden? Har du en prevensjonsmiddel som kan bidra til det? 

Alt var i orden! Jeg går på p-piller og hun sa det kam gi forstyrrelser Nå selvom jeg har brukt det i snart 2 år

Skrevet

Hvert tredje år 

Tar celleprøve hos gynekolog og da blir du grundig sjekket. 

Er kronisk syk og mye hos fastlegen, kjenner han ganske godt etterhvert. Så synes det er verdt pengene å betale en privat gynekolog 😉

Anonymkode: 2641e...606

Skrevet

Tar ultralyd hver gang jeg tar celleprøve. Har vært til oppfølging pga uregelmessige blødninger, da ble det tatt ultralyd hver gang. Det anbefales å ta ultralyd hver gang man tar celleprøve, fordi det er ikke alt som blir avdekket av celleprøven om noe er galt. 

Anonymkode: 27a33...36b

Skrevet

Det har jeg aldri gjort. Er det vanlig?

Anonymkode: c195a...4b7

Skrevet

Tar celleprøve og innvendig ultralyd hvert år hos privat gynekolog.

Anonymkode: b3cdd...469

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar ultralyd hver gang jeg tar celleprøve. Har vært til oppfølging pga uregelmessige blødninger, da ble det tatt ultralyd hver gang. Det anbefales å ta ultralyd hver gang man tar celleprøve, fordi det er ikke alt som blir avdekket av celleprøven om noe er galt. 

Nei, det anbefales ikke. Ultralyd er ikke egnet som screeningundersøkelse. Det bør tas ved indikasjon og ev. funn dermed tolkes i sammenheng med symptomer.

Anonymkode: 5905a...35b

Skrevet

En gang i året skal jeg egentlig, men det varierer hvor flink jeg er. Men jeg gjør det med jevne mellomrom.

Anonymkode: d7654...5b1

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kilde? 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kilde? 

Jeg trekker det tilbake at det anbefales hver gang med med ultralyd når man tar celleprøve. Finner ikke noe kilde på det. Korrigerer til at jeg ble anbefalt det hver gang, og det pga min historikk med unormale blødninger som krever mer undersøkelser enn kun celleprøve :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...