Gå til innhold

Legemiddelhåndboka: Bare tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man stole på legen, eller legemiddelhåndboka når det kommer til anbefalinger? 
Står sort på hvitt 1 ting i legemiddelhåndboka, og legen gjør det motsatte... Konsekvensen kan være ganske farlig.

Anonymkode: 4ae48...b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanskelig å svare på dette når du ikke kommer med et konkret eksempel

Anonymkode: 9d4b7...fec

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske vanskelig å svare på dette når du ikke kommer med et konkret eksempel

Skjønner det blir litt vanskelig å svare på det, ja. Men legemiddelhåndboka har jo anbefalinger for når man skal bruke, og ikke bruke, en medisin. Hvis man er i risikosonen (det står ganske tydelig når man er det og når man ikke er det), så skal man bruke den, men legen mener nei.

Konsekvensen ved å bruke medisinen er ingenting. Konsekvensene ved å ikke bruke medisinen kan i verste fall bety død. Selv om risikoen ikke er så høy. 

Skrevet

Legemiddelhåndboka kan ikke vurdere når du skal bruke en medisin og ikke. Det kan kun legen din. Bruken av en spesifikk medisin må vurderes ut fra diagnose og symptomer, behov, risiko for bivirkninger, hva som er forsøkt tidligere, hvilke andre medisiner pasienten bruker osv osv.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner det blir litt vanskelig å svare på det, ja. Men legemiddelhåndboka har jo anbefalinger for når man skal bruke, og ikke bruke, en medisin. Hvis man er i risikosonen (det står ganske tydelig når man er det og når man ikke er det), så skal man bruke den, men legen mener nei.

Konsekvensen ved å bruke medisinen er ingenting. Konsekvensene ved å ikke bruke medisinen kan i verste fall bety død. Selv om risikoen ikke er så høy. 

Der har du vel svaret ditt

Anonymkode: 76589...d71

Skrevet

Der har du vel svaret ditt

Men man leser at man skal stole på leger.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legemiddelhåndboka kan ikke vurdere når du skal bruke en medisin og ikke. Det kan kun legen din. Bruken av en spesifikk medisin må vurderes ut fra diagnose og symptomer, behov, risiko for bivirkninger, hva som er forsøkt tidligere, hvilke andre medisiner pasienten bruker osv osv.

Det er ingen bivirkninger. 

Det handler om forebygging altså, av død eller skader.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man leser at man skal stole på leger.

Jeg tror jeg har misforstått deg. Jeg forsto som at du ikke vil bruke medisinen, men at legen vil at du skal bruke den, men ser nå at det kanskje er omvendt?

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen bivirkninger. 

Det handler om forebygging altså, av død eller skader.

Jaha? Har aldri hørt om en medisin uten mulighet for bivirkninger.... 

Anonymkode: 141ac...4c8

Skrevet

Da tar du selvsagt dette opp med legen din. Er du usikker ber du om en annen leges mening. Du spør ikke her. 

Anonymkode: e3d8f...8ee

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaha? Har aldri hørt om en medisin uten mulighet for bivirkninger.... 

Anonymkode: 141ac...4c8

Nei, det er nok noen bivirkninger, men de er lokale. F.eks. hvis du må sette en sprøyte, blir det et hull i huden.

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg har misforstått deg. Jeg forsto som at du ikke vil bruke medisinen, men at legen vil at du skal bruke den, men ser nå at det kanskje er omvendt?

Det er omvendt, ja. 

Skrevet

Det er omvendt, ja. 

Hvorfor sier legen nei da?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sier legen nei da?

Fordi legen ikke ser de risikoene som står oppnevnt i legemiddelhåndboka ("når bruke denne medisinen").

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi legen ikke ser de risikoene som står oppnevnt i legemiddelhåndboka ("når bruke denne medisinen").

Du må stole på legen tenker jeg, det er jo han som kjenner hele sykdomsbildet ditt. Legemiddelhåndboka er bare generelt

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må stole på legen tenker jeg, det er jo han som kjenner hele sykdomsbildet ditt. Legemiddelhåndboka er bare generelt

Det sykdomsbildet er nevnt i legemiddelhåndboka og taler sterkt for at man bruker medisinen. Men man får jo ikke mulighet til å hente ut legemiddelet uten resept.

Skrevet

Så lenge du ikke vil si hvilken diagnose det er og hvilken medisin det gjelder er det ingen som kan gi deg et fornuftig svar, HI.

Stoler du ikke på legen din så ber du om en second opinion av en annen lege eller bytter lege.

Anonymkode: e57c4...476

Skrevet

Det sykdomsbildet er nevnt i legemiddelhåndboka og taler sterkt for at man bruker medisinen. Men man får jo ikke mulighet til å hente ut legemiddelet uten resept.

Hvis du tror at du vet bedre enn legen din, så er det vel på tide å bytte lege

Skrevet

Legemidelhåndboka vet hva den snakker om, men den snakker generelt, og kan ikke gjøre en helhetlig vurdering av din tillstand, det kan legen. Det hender derfor at legene gjør vurderinger som kan virke som de strider mot legemidelåndboka, fordi legen tar noe som boka ikke nevner med i betraktningen. Det første jeg ville jort hvis jeg var deg var å be legen om en begrunnelse for hvorfor han mener du ikke skal ta medisinen. Hvis legens begrunnelse ikke beroliger deg står du fritt til å finne en annen lege, leger er tross alt mennesker, og de kan også ta feil.

Jg synes det høres veldig rart ut at det skal finnes en medisin helt uten bivirkninger. Det har jeg aldri hørt om, og når du snakker om en medisin uten bivirkninger får det meg til å tenke at det er ett eller annet du ikke forstår her. Hvis medisinen overhodet ikke hadde noen bivirkninger er det veldig rart at den er reseptbelagt. Hva heter denne medisinen?

Anonymkode: 1a9fd...3d1

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legemidelhåndboka vet hva den snakker om, men den snakker generelt, og kan ikke gjøre en helhetlig vurdering av din tillstand, det kan legen. Det hender derfor at legene gjør vurderinger som kan virke som de strider mot legemidelåndboka, fordi legen tar noe som boka ikke nevner med i betraktningen. Det første jeg ville jort hvis jeg var deg var å be legen om en begrunnelse for hvorfor han mener du ikke skal ta medisinen. Hvis legens begrunnelse ikke beroliger deg står du fritt til å finne en annen lege, leger er tross alt mennesker, og de kan også ta feil.

Jg synes det høres veldig rart ut at det skal finnes en medisin helt uten bivirkninger. Det har jeg aldri hørt om, og når du snakker om en medisin uten bivirkninger får det meg til å tenke at det er ett eller annet du ikke forstår her. Hvis medisinen overhodet ikke hadde noen bivirkninger er det veldig rart at den er reseptbelagt. Hva heter denne medisinen?

Joda, den har lokale bivirkninger, men ingen farlige som sådan. Bivirkningene ved å ikke ta medisinen, om man skulle ha uflaks, er død. Derfor tenker jeg at man heller kan ta medisinen, da, og risikere litt lokale bivirkninger.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, den har lokale bivirkninger, men ingen farlige som sådan. Bivirkningene ved å ikke ta medisinen, om man skulle ha uflaks, er død. Derfor tenker jeg at man heller kan ta medisinen, da, og risikere litt lokale bivirkninger.

Dette høres fortsatt veldig rart ut. Hvorfor er du så redd for å fortelle hva medisinen heter?

Det er foresten ikke noe som heter bivirkning av å ikke ta medisin. Det å ikke ta en medisin man trenger kan få konsekvenser, men disse konsekvensene er ikke bivirkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...