Gå til innhold

Vanlig arbeidstid i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er "vanlig" arbeidstid i Norge? Er det 40-timers uke eller 37,5? Er det arbeidsloven som fastsetter dette?

8-16 ? 

Unntak selvfølgelig, men hva er vanlig?

Anonymkode: f7822...571

Videoannonse
Annonse
Skrevet

37,5 time med 30 min lunsj er det vanligste. 

Skrevet
Akkurat nå, Daquiry skrev:

37,5 time med 30 min lunsj er det vanligste. 

Det er vel ikke mest vanlig å ha betalt lunsj?

Anonymkode: 81c91...307

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke mest vanlig å ha betalt lunsj?

Hvis du har 30 minutter lunsj trenger den ikke å være betalt. Da er du på jobb i 8 timer og får betalt for 7,5. (Hvis du vil kan du stikke ut i lunsjen.)

Jeg vet ikke hva som er den canligste arbeidstiden i Norge, men alminnelig arbeidstid etter liven er 9 timer om dagen og 40 timer i uka. Hvis du ikke jobber mer enn det har du ikke krav på overtidsbetalt etter loven.

Anonymkode: 795b7...772

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har 30 minutter lunsj trenger den ikke å være betalt. Da er du på jobb i 8 timer og får betalt for 7,5. (Hvis du vil kan du stikke ut i lunsjen.)

Jeg vet ikke hva som er den canligste arbeidstiden i Norge, men alminnelig arbeidstid etter liven er 9 timer om dagen og 40 timer i uka. Hvis du ikke jobber mer enn det har du ikke krav på overtidsbetalt etter loven.

Det må være 8 timer da, ikke 9 - for det blir jo 45-timers uke. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må være 8 timer da, ikke 9 - for det blir jo 45-timers uke. 

Du kan jobbe 9 timer 4 dager i uka og 4 timer en dag for eksempel.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

9 timer er feil.

Anonymkode: fb248...ca8

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jobbe 9 timer 4 dager i uka og 4 timer en dag for eksempel.

Nei, normalarbeidsdagen er 8 timer. Det har den vært siden 1918.

Skrevet

Det normale er 37, 5 timer per uke. Noen har betalt lunsj og er derfor også på jobb 37,5 timer. Andre har ikke betalt lunsj, og siden man beregner at de tar 30 min lunsj, må man være 40 timer per uke på jobb - men du trenger ikke å være tilgjengelig og står fritt til å forlate arbeidsplassen i lunsjen. 

Anonymkode: 6f3e9...f09

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, normalarbeidsdagen er 8 timer. Det har den vært siden 1918.

Fra arbeidsmiljøloven:

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_11

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra arbeidsmiljøloven:

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_11

Det er jo forskjell på hva loven sier om grenser for arbeid og hva som er vanlig...

Anonymkode: 9e57c...26e

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo forskjell på hva loven sier om grenser for arbeid og hva som er vanlig...

Anonymkode: 9e57c...26e

Nå pressiserte jeg det i inlrgget mitt også så jeg forstår ikke hva du protesterer på. "Vanlig areidstid" kan betyr mye forskjellig mens "alminnelig arbeidstid" har en juridisk definisjon.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå pressiserte jeg det i inlrgget mitt også så jeg forstår ikke hva du protesterer på. "Vanlig areidstid" kan betyr mye forskjellig mens "alminnelig arbeidstid" har en juridisk definisjon.

Men hi spør ikke etter den juridiske definisjonen

Skrevet

Vanlig arbeidstid i Norge er 37,5 timer i uka - 7,5 timer pr dag. (For det meste 40 timer / 8 timer pr dag på jobb når vi regner med 30 minutter pause.)  Og så er det mange måte å fylle opp de 37,5 timene i uka på uten å jobbe 37,5 timer pr dag. Men normalen er likevel 7,5 timer pr dag. 

Anonymkode: 3b238...9a7

Skrevet

Uten å jobbe 7,5 timer pr dag, skulle det selvfølgelig være. 

Anonymkode: 3b238...9a7

Skrevet

Vanlig arbeidstid er det som i liven defineres som alminnelig arbeidstid. Det vil si INNTIL 9 timer pr dag og INNTIL 40 timer pr uke. 

for de av oss som jobber ett skift er det vanlig med 5 dagers arbeidsuke og dermed 8 timer pr dag for å fylle opp en fylle stilling. Det er også vanlig å ha en halvtimes lunch slik at vi ved en 8 timers dag faktisk ikke jobber mer enn 37,5 timer, selv om totalarbeidsdagen er 8 timer
37,5 timers arbeidsuke eller 7,5 timer pr dag er gjerne framforhandlet i tariffavtale. 

Så er det noen grupper som har lovfestet rett på kortere arbeidsuke, feks 38 timer eller 36,5 timer. Det er de som jobber turnus eller jobber regelmessig på helg. 

Lovens GRENSE for arbeidstid er 13 timer pr dag og 48 timer pr uke. Da har du selvsagt krav på overtidsbetaling. Er du bundet av tariffavtale kan du i enkelte tilfeller jobbe opptil 16 timer i døgnet. 

Hsr du avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden kan du kobbe inntil 10/12,5 timer pr døgn og inntil 50 timer pr uke uten  overtidsbetaling. 

Maxer man både gjennomsnittsberegning og overtid kan man jobbe 67 timer på en uke!!

Anonymkode: 05232...acc

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

9 timer er feil.

Nei, det er ikke feil. Det er bare den andre anonyme som siterer arbeidsmiljøloven feil. Loven sier at «den alminnelige arbeidstid» ikke kan overstige ni timer per dag og 40 timer i uken. 

Anonymkode: 6baf5...ac5

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hi spør ikke etter den juridiske definisjonen

Hun spør faktisk om det står i arbeidsmiljøloven og gir ikke noen annen forklaring på hva hun legger i "vanlig". 

Skrevet

I Norge er det vanlig og jobbe alt fra 6.5t dagen til 12 timer, noen yrkesgrupper har lengre skift, de som jobber med mennesker som er i type institusjoner jobber 1 uke på og 2 uker av ish. 

Skrevet

Hi Jeg var ute etter det som var lovfestet. Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...