Gå til innhold

Sier man virkelig «itte» i Vestfold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. I følge Store norske leksikon, sier man «itte» istedenfor ikke, og «silju» istedenfor selje, i enkelte steder i Vestfold, bare se her: https://snl.no/dialekter_i_Vestfold

Men hvor i all verden i Vestfold er det man snakker slik? Jeg er sjøl fra Vestfold, men har aldri hørt noen herfra si «itte» eller «silju». Jeg sier heller ikke det. Dette er jo slik man snakker i innlandet, altså Oppland/Hedmark. Snakker man virkelig slik i enkelte steder i Vestfold også? I såfall, hvor i Vestfold?

Anonymkode: 7e025...1d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje, de som bor i Andebu og rundt der. De gode gamle mannfolka. Men jeg selv er fra Tønsberg og det er ikke noe vi sier her. Ikke da jeg bodde i Sandefjord eller Larvik heller :)

Anonymkode: d2f18...87a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her? https://no.wikipedia.org/wiki/Revetalsmål

Anonymkode: 3fdd8...fd1

Må i såfall være de de voksne fra Re og Andebu. Jeg har jobbet med barn og ungdom derifra, og de fleste av dem sier «ikke» og «selje», ikke «itte» og «silju».

Ts

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må i såfall være de de voksne fra Re og Andebu. Jeg har jobbet med barn og ungdom derifra, og de fleste av dem sier «ikke» og «selje», ikke «itte» og «silju».

Ts

Det er jo tilfellet for mange av de som vokser opp i deler av Hedmark også. Barn/unge voksne sier ikke. 

Anonymkode: 1cdd7...13e

Skrevet

Er det noen revetalinger eller andebuinger her på forumet som sier «itte» og «silju»?

Ts

Skrevet

Har du ikke vokst opp med Anne-Cath Vestly du? 😉

Anonymkode: fe82f...82b

Skrevet

Men ord som "stuggu", "og "viku" sier vi i HVERTFALL ikke, det er helt sikkert!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen revetalinger eller andebuinger her på forumet som sier «itte» og «silju»?

Ts

nei..

Anonymkode: 7c137...02d

Skrevet

Nei, man sier ikke "itte". Og heller ikke i Andebu og Revetal😂😂😂

Skrevet

Jeg har hørt flere av den eldre generasjonen i Svelvik si itte.

Anonymkode: 592e7...bbb

Skrevet

Hvorfor latterfjesene...? Synes du det er rart at noen sier «itte»? Det er helt vanlig å si på mange dialekter.

Anonymkode: 2fd3d...958

Skrevet

De gamle dialektene i Vestfold bruker det! Ikke så vanlig i dag, men flere av de eldre jeg vokste opp med fra Andebu sa itte. Men gammel Andebu dialekt er litt spesiell, Borgen er 'børja' og Gallis er 'gælis' f.eks.

Anonymkode: a42da...f6a

Skrevet

Men ord som "stuggu", "og "viku" sier vi i HVERTFALL ikke, det er helt sikkert!

Nei, da befinner en seg litt lenger nord i landet. Her i Hallingdal sier vi, "stuggu", "viku", "kaffi", "kaku", og så videre.

"Me sjåast te viku!"

Men nei, enig, Vestfold, i dag i alle fall, har langt mer til felles med Østfold, i dialektveien.

Anonymkode: e75a2...8e2

Skrevet

Du kan vel ikke stort om dialekter, egentlig.

Anonymkode: 1b0c3...715

Skrevet

Joda, faren til tanta mi er vel 97, bor i Andebu og sier "itte" samma med sønnen hans 😊😊

Skrevet

Dialektene på Østlandet er i ferd med å forsvinne. Alle gjør så godt de kan for å snakke en eller annen form som passer inn i "standard østnorsk". Man skal snakke pent, må vite... 

Ikke engang på tjukkeste Hedmarken overlever dialektene blant de unge. De sier "ikke", "går" og "bor", i stedet for "itte", "gaL" og "boL". (Stor L betyr "tjukk l.) 

Dialektene holder seg noe bedre i dalstrøkene, f.eks. i  Hallingdal og i Gudbrandsdalen. 

Anonymkode: c93c3...eb5

Skrevet
På 25.11.2019 den 19.42, Rebeccaførstegangsgravid skrev:

Joda, faren til tanta mi er vel 97, bor i Andebu og sier "itte" samma med sønnen hans 😊😊

Og jeg kjenner flere som bor der, vi er der masse masse masse, og har aldri i hele livet mitt hørt noen snakke sånn.

Anonymkode: d062f...f0a

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg kjenner flere som bor der, vi er der masse masse masse, og har aldri i hele livet mitt hørt noen snakke sånn.

Begge disse innleggene er typiske eksempler på svogerforskning, og dermed ikke relevante for diskusjonen. Løft blikket! 

Anonymkode: c93c3...eb5

Skrevet (endret)
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok  😊 🤦 (🤦 skulle ikke være med)

Endret av Rebeccaførstegangsgravid
Skrevet

I Rogaland, visse plasser, så sier vi også «itte», men kun i den forstand at det betyr «etter». «Ittepå» = etterpå.☺️

Anonymkode: 24b3e...480

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...