Gå til innhold

Dumpet av venninnegjengen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble kjent med hverandre for 6-7 år siden da vi flyttet hit. Det siste halvåret har jeg følt meg litt utestengt. Jeg blir plutselig ikke invitert på venninnekvelder, byturer og nå sist ble jeg ikke invitert i 40-årsdagen til hun ene. Hun var i mitt i fjor. Det er søte, ukompliserte og hyggelige damer, morsomme å være sammen med. Det er ikke den typen venninner som jeg har dype samtaler med, men vi har (hatt) det gøy. De dype samtalene har jeg «andre» venninner til, som jeg har kjent i mange år. 
De andre klager en del på mennene og barna sine, samt tidvis om «dårlig» økonomi. Det gjør ikke jeg. Jeg sier heller ikke noe om at jeg egentlig er ganske fornøyd med både mann, barn og økonomi, men nikker, smiler og anerkjenner de andres følelser. Både mannen min og jeg har _høy_ utdanning, det har ikke de andre eller mennene deres. Vi kommer begge fra «akademiker-familier». Vi er nok ganske annerledes enn de andre, men vi «ligger lavt» i terrenget av frykt for at de skal oppleve oss som snobbete.
Likevel; vi reiser en del, jeg har en del litt dyrere klær, vesker og smykker sammenliknet med de andre, og det synes jo selvom jeg etterstreber diskresjon.
Jeg ganske sikkert at jeg er en god og lojal venninne, jeg er raus og snill. Kanskje ikke sånn rå og kul å være sammen med, men grei. Nå mistenker jeg altså at de har «gjennomskuet» meg. Jeg er ikke som dem, og nå har de dumpet meg. Jeg forstår jo hvorfor, men jeg er litt lei meg for dét. Jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg ikke har gjort eller sagt noe som kan ha krenket eller fornærmet noen.

Anonymkode: da9c2...988

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du egentlig føler deg litt bedre enn dem, så skinner nok det litt gjennom

Anonymkode: d3de2...d8c

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du egentlig føler deg litt bedre enn dem, så skinner nok det litt gjennom

Dette. 

Anonymkode: 41fa9...542

Skrevet

Hvis du leser innlegget ditt, så ser du kanskje at det skinner _veldig_ igjennom at du føler det bedre enn de andre damene. 

Kanskje du burde filosofere litt over dette? 

Anonymkode: 7f63c...144

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du leser innlegget ditt, så ser du kanskje at det skinner _veldig_ igjennom at du føler det bedre enn de andre damene. 

Kanskje du burde filosofere litt over dette? 

.... føler DEG bedre, ikke DET...

Skrevet

Ikke bedre. Bare annerledes. Annerledes må da være greit. Har gjort alt jeg kan for å «blende in». Jeg har bare vært snill, raus og lojal. Har vært en god venninne som har stilt opp.

hi

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bedre. Bare annerledes. Annerledes må da være greit. Har gjort alt jeg kan for å «blende in». Jeg har bare vært snill, raus og lojal. Har vært en god venninne som har stilt opp.

hi

Ikke sikkert du synes det selv, men det lyser av innlegget ditt at du føler deg bedre enn de

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Hvordan er du annerledes? Hvorfor er det viktig for deg å påpeke at du har _høy_ utdannelse og er fra akademikerfamilie? At du har mer enn de som er «vanlige»? 

Du er ike annerledes, du liker å vite at du er bedre enn de andre. 

Anonymkode: b385a...606

Skrevet

Vår familie skiller seg fra deres familier. Vi driver med andre ting enn dem, har det rolig og interesserer oss for andre ting. Jeg har forsøkt i det lengste å passe inn inn i denne gruppen kvinner. Jeg åpenbart ikke fått det til, og blitt «skvist ut». Skal man tro de svarene jeg har fått av dere her inne er det til pass til meg. 
Synes dere forresten at det samme gjelder for barn som blir utestengt fordi de skiller seg ut? At de fortjener det?

hi

Skrevet

Når det skinner gjennom her inne at du opplever deg selv som bedre enn de, så tror jeg nok at de har skjønt det også. 
Virker jo som har du har prøvd å være noen andre enn du egentlig er da?

Ingen sier at du fortjener å bli «skvist ut». Du bare passer kanskje ikke inn i akkurat den vennegjengen? Tror du føler deg en klasse over de, samtidig som du ikke vil vise det åpenbart. 

Anonymkode: a607b...d2e

Skrevet

Barn skiller seg ikke ut på den måten du forklarer her. De går ikke rundt å tenker «jeg har «merkeklær men må prøve å gå i klær fra Cubus for å bli likt». Og mammaen min er overlege og pappa er professor, jeg må prøve å ligge litt lavt når jeg leker med Pia og Jens, foreldrene dems er jo  bare barnehagelærere.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det skinner gjennom her inne at du opplever deg selv som bedre enn de, så tror jeg nok at de har skjønt det også. 

Ingen sier at du fortjener å bli «skvist ut». Du bare passer kanskje ikke inn i akkurat den vennegjengen? Tror du føler deg en klasse over de, samtidig som du ikke vil vise det åpenbart. 

Tror ikke hi føler seg eller opplever seg selv bedre enn disse andre jentene. Jeg tror grunnen til at hi skriver det hun skriver, er at vi som leser skal forstå forskjellen og kanskje se hva som er galt og om det kan være en grunn. Hadde hun ikke skrevet noe om det i hi, ville det kommet spm om det ene og det andre og hi ville fått kjeft for å ikke ha opplyst om det i hi. 

Anonymkode: 3cfee...130

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vår familie skiller seg fra deres familier. Vi driver med andre ting enn dem, har det rolig og interesserer oss for andre ting. Jeg har forsøkt i det lengste å passe inn inn i denne gruppen kvinner. Jeg åpenbart ikke fått det til, og blitt «skvist ut». Skal man tro de svarene jeg har fått av dere her inne er det til pass til meg. 
Synes dere forresten at det samme gjelder for barn som blir utestengt fordi de skiller seg ut? At de fortjener det?

hi

Anonymkode: 

Jeg la merke til at du skrev at du ikke opplevde samme utfordringer som dem, det kan noen ganger bli en utfordring. Selv om du støtter og anerkjenner, blir det ikke et likeverdig forhold hvis ikke du åpner opp om dine utfordringer. Men du har kanskje ingen og da blir du litt vanskelig å relatere seg til? 

Endret av Wonder Woman
Skrivefeil
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke hi føler seg eller opplever seg selv bedre enn disse andre jentene. Jeg tror grunnen til at hi skriver det hun skriver, er at vi som leser skal forstå forskjellen og kanskje se hva som er galt og om det kan være en grunn. Hadde hun ikke skrevet noe om det i hi, ville det kommet spm om det ene og det andre og hi ville fått kjeft for å ikke ha opplyst om det i hi. 

Takk! Slik er det. Akkurat nå er jeg bare nedtrykt og lei meg. Føler meg som en tragisk fjortis når jeg blir lei meg for at de sender Snapchat og legger ut bilder i sosiale medier fra venninnekvelder, byturer og andre ting jeg ikke blir invitert på lenger. 

Skrevet
3 minutter siden, Wonder Woman skrev:

Jeg la merke til at du skrev at du ikke opplevde samme utfordringer som dem, det kan noen ganger bli en utfordring. Selv om du støtter og anerkjenner, blir det ikke et likeverdig forhold hvis ikke du åpner opp om dine utfordringer. Men du har kanskje ingen og da blir du litt vanskelig å relatere seg til? 

Vi har ikke de samme økonomisk utfordringene, vi tjener godt begge to. Vi er ikke rike, men vi mangler ingenting heller. De klager mye på mennene sine og barna. Jeg er veldig fornøyd med mannen og barna, ingenting å klage på. Ville heller aldri utlevert dem til venninner dersom det hadde vært noe å utsette på den. Synes det vil være illojalt.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Slik er det. Akkurat nå er jeg bare nedtrykt og lei meg. Føler meg som en tragisk fjortis når jeg blir lei meg for at de sender Snapchat og legger ut bilder i sosiale medier fra venninnekvelder, byturer og andre ting jeg ikke blir invitert på lenger. 

Det skjønner jeg godt ♥️ 

Å bli utestengt er vondt, uansett alder. Synes du skal spørre de om hvorfor, hvis du har guts nok til det. Du har egentlig ingenting å tape på det. 

Det forundrer meg egentlig at de faktisk tør å la deg se snapper og andre bilder. Vil tro de ikke har problemer med å svare deg hvis du spør om hvorfor de utestenger deg. Sånn med tanke på at de så åpenlyst lar deg se men ikke inviterer. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke de samme økonomisk utfordringene, vi tjener godt begge to. Vi er ikke rike, men vi mangler ingenting heller. De klager mye på mennene sine og barna. Jeg er veldig fornøyd med mannen og barna, ingenting å klage på. Ville heller aldri utlevert dem til venninner dersom det hadde vært noe å utsette på den. Synes det vil være illojalt.

Da har dere kanskje ikke nok felles og ulike verdier også? Du ville ikke utlevert familien din, mens de diskuterer slikt åpent.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

hi

Jeg tenker at dessverre kan hende at det finnes folk i gjengen din  som er like smålige som disse som svarer deg her i tråden. Det er dessverre nok av små mennesker i verden, men det er ikke din feil. Jeg skjønner hva du mener når du sier at dere er annerledes. Men disse andre her takler ikke "annerledes", det er for skummelt og annerledes må bety "tror de er bedre enn". Jeg håper du finner noen som kan være din venn på lik fot. 

Anonymkode: 2f6d3...67b

Skrevet

Jeg går ut fra at de merker at du holder dem på armlengdes avstand og ikke stoler på dem. Det er ikke disse vennene du går til med problemer og frustrasjoner, du starter ikke dype samtaler og utleverer sansynlig vis ikke følelsene dine. I tillegg er du ganske nyinflyttet og har kanskje ikke den samme tilknyttningen til stedet dere bor som de andre. Kanslje de oppfatter deg mer som en observatør enn en venn? 

Anonymkode: 74a08...1be

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

hi

"Fortjener"? Er det en menneskerett å bli likt av andre? De har vel fanget opp det som alle andre her ser, at du syns din familie, dine sko og vesker, din bakgrunn og alt det der er akkurat litt bedre enn de andres. Og du deler ikke særlig av deg selv heller, bare nikker og smiler når de andre blottlegger vanskelige ting. 

Å være en god venn er faktisk mer enn bare å sitte der.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette...

Anonymkode: f1874...ae4

Skrevet

De andre åpner seg og diskuterer også sensitive tema. Du bidrar ikke inn. Det gjør at de andre ikke er bekvemme med å la deg ta del i deres «hemmeligheter». I vennskap må man gi like mye som man tar. 

Anonymkode: a905c...3d3

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis fordi du er "bedre" stilt enn dem. Dersom du er en varm, hyggelig og jordnær person, så er det veldig rart at de bare kutter deg ut sånn. Det er umulig å si noe om grunnen, da vi ikke kjenner verken deg eller de andre damene. Men du skriver at du ikke kjenner deg lik dem, og det gjelder nok kanskje andre veien også. De er mer nære venninner, som deler dype ting, mens du aldri gjør det. Du skriver jo selv at du har andre venninner til det. Kan det være at de har vært venner lenge før de ble kjent med deg? At de egentlig bare vil være sin egen klikk om du skjønner. 

Skrevet

Så var det den MISUNNELSEN da. Som HI forteller fra dikkas øyne. Slik vinklet jeg ikkje innlegget men venner som bruker det mot HI.  

Har ei venn med penger men har masse fint. Noe jeg klarer og leve med men ikkje alle. Noen må lage kvalme pga av penger. Det er jo det verden er, peng peng styrer styrer

Anonymkode: 52d5d...946

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så var det den MISUNNELSEN da. Som HI forteller fra dikkas øyne. Slik vinklet jeg ikkje innlegget men venner som bruker det mot HI.  

Har ei venn med penger men har masse fint. Noe jeg klarer og leve med men ikkje alle. Noen må lage kvalme pga av penger. Det er jo det verden er, peng peng styrer styrer

Anonymkode: 52d5d...946

Hæh? Dette skjønte jeg ikke noe som helst av.

Anonymkode: 2f6d3...67b

Skrevet

Tror jeg skjønner hva du opplever.

Vi flyttet tilbake til bygda etter 20 år i storbyen. Vi har begge tatt utdannelse og har godt betalte jobber, og med salg av huset i byen fikk vi råd til drømmehuset her.

Jeg vil bo landlig pga barnas oppvekstvilkår, men jeg kjenner også på en annerledeshet. 

Det er masse flotte mennesker her, men det er også flere folk jeg gremmes over. Folk som ikke bryr seg om kultur, som hater Mgd,  er redde for innvandrere, hater barnevernet, snakker om onkel politi som fiende, spiser søppelmat etc.. 

Om jeg kjenner meg bedre enn noen av dem? Ja, noen.  Men for mesteparten handler det om forskjell i sosioøkonomisk status. Like barn leker best, og i min bygd er det færre av barn som er like som meg.

Jeg kan være venner med folk som har forskjellige interesser og verdier som meg. Men ideelt ville jeg ønsket venner som var opptatt av kultur, friluftsliv, akademia, forskning.. Det er fint å ha noenlunde lik erfaringsgrunnlag.

Anonymkode: ee070...827

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...