Gå til innhold

Kaster dere mye mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av det programmet som har gått på NRK ang matsvinn. Tragisk at vi kaster så utrolig mye mat!!!

jeg prøver å bruke opp maten jeg handler inn men den største synderen hos meg er brød. De går ofte i bosset før de er spist opp og der må jeg skjerpe meg!!!

hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 274d5...71a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kaster lite mat. Har 2 gutter som spiser opp det meste 😁

Anonymkode: 55fff...c22

Skrevet

Ja dessverre, grønnsaker og frukt. Og ja brød! Prøver jo å bli flinkere. 
Glemte middagsrester også. 

Anonymkode: ce35b...13c

Skrevet

Både ja og nei, er flink på noe og kunne blitt mye flinkere på annet.

Anonymkode: 25488...4e4

Skrevet

Vi har høner, så det er lite som går i matsøpla... Vi planlegger middager, og handler inn i forhold til planen, så det blir ikke så mye til overs. Brødet fryser vi, og spiser ristet brød til frokost hvis det blir tørt... 

Anonymkode: ee187...61a

Skrevet

Nei, kaster sjeldent mat

Anonymkode: 30e99...cd2

Skrevet

Nesten ingenting. Ang.brød fryser jeg det ferdig oppskåret og tar bare opp det vi trenger. En skive tiner på noen sekunder i mikro eller minutter på benken så tar bare opp etter behov. Ser i kjøleskapet før jeg handler og spiser rester i stedet for å kaste. Har vært på besøk hos en bekjent som etter tacofredag tømte alt i søppelet, inkludert kjøttdeig, ost osv. "for de likte ikke rester". Sto bare og måpte :( 

Anonymkode: af49a...73a

Skrevet

Nei vi kaster ikke mye mat, for jeg har blitt opplært av min mormor og lage gode måltider av rester.

Anonymkode: 5c94c...32c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt inspirert av det programmet som har gått på NRK ang matsvinn. Tragisk at vi kaster så utrolig mye mat!!!

jeg prøver å bruke opp maten jeg handler inn men den største synderen hos meg er brød. De går ofte i bosset før de er spist opp og der må jeg skjerpe meg!!!

hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 274d5...71a

Lag krutonger hvis brødet er tørt, enkelt og godt :)

Anonymkode: 30e99...cd2

Skrevet (endret)

Nei, veldig lite. Jeg pleier å ta med middagsrester som niste på jobben neste dag, hvis det er noe som egner seg til det. Noe matrester får hunden. 

(Og her må jeg vel presisere at det dreier seg om mat som hunden fint kan spise, OG at det legges i hundens egen matskål. Man er jo tross alt på DiB. 😉)

Jeg kjøper lite frukt og grønnsaker om gangen, velger heller å stikke innom butikken og supplere når det er tomt. Brød baker jeg selv, og deler opp før jeg fryser det. På den måten kan jeg ta opp akkurat så mye som vi bruker på en dag. Ellers pleier vi å handle en gang i uka, og med årene har vi fått ganske god oversikt på hvor mye som går med av de ulike varene, så vi kjøper og lager sjelden for mye.

Endret av Superdolly
Skrevet

Ingenting. Er brødet tørt så spiser vi tørt brød til det er tomt. 

Anonymkode: 5ea6a...df6

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei vi kaster ikke mye mat, for jeg har blitt opplært av min mormor og lage gode måltider av rester.

Anonymkode: 5c94c...32c

Dette. Pluss smart handling.

Anonymkode: a6994...dec

Skrevet

Nei, minimalt! Vi har tenåringer i hus (gutter), så det som måtte være av rester blir stort sett spist opp. Skulle det ikke det, fôrer vi leieboeren vår, en ung mann som setter stor pris på å få litt hjemmelaget mat. 

Anonymkode: 54f7a...d85

Skrevet

Nei, svært lite. 

Anonymkode: c6230...ec0

Skrevet

Nei.

Brød oppbevares ferdig oppskåret i fryseren. Da blir det aldri tørt.

Grønnsaker brukes opp selv om de har blitt litt slappe. Frukt går i smothi eller annen matlaging om det ikke er frustende å spise direkte lengre. Middagsrester går delevis som lunch og så har vi restemiddag en eller to ganger i uka. I tillegg sjekker vi kjøleskapet før vi gjør ukas innkjøp.

Anonymkode: 3c90a...1e1

Skrevet

Prøver å ikke kaste . Men litt svin blir det.

Anonymkode: 373f4...58a

Skrevet

Dessverre, har noen sølekopper av noen unger som "mister" mye mat på gulvet. Men jeg hiver ikke brød før det enten er kjempetørt eller muggent

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...