Gå til innhold

6-åringen tisser fortsatt på seg:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på seks år som fortsatt tisser på seg om natten. Jeg må vekke han et par ganger hver natt og ta med han på do. Hvis ikke tisser han på seg:(. Han ble tørr på dagtid når han var 3. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre,for vekking om natten blir slitsomt i lengden. Har 3 eldre barn og aldri hatt det problemet tidligere:(   Noen gode råd? 

Anonymkode: d8e21...bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kalles sengevæting når de fremdeles tisser om natta når de begynner på skolen, og det er slett ikke så unormalt. Vi mennesker begynner gjerne en gang mellom 2 og 4 år å produsere et hormon som setter ned urinproduksjonen om natta, det gjør at vi slipper tisse når vi sover, men noen barn er senere med å få dette på plass.

Det er ikke viljestyrt i det hele tatt. Noen barn sover så lett at de med alarmer o.l. kan lære seg å våkne når de må tisse så de står opp selv og tisser så lenge dette varer, men de fleste barn har så godt sovehjerte at de rett og slett tisser på seg.

Snakk med legen, det er noen ting å prøve, bl.a å tilføre hormonet de mangler, det hjelper for noen. For andre må man bare vente til det gir seg. Det er litt forskjell på når leger begynner skrive ut bleier, kladder o.l. på blå resept, noen begynner med det når ungen er 6 år mens andre ikke skriver det ut før de er 8 år. Men inkontinensbleier er nok det som hjelper best altså.

Anonymkode: 243ab...bcd

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt på seks år som fortsatt tisser på seg om natten. Jeg må vekke han et par ganger hver natt og ta med han på do. Hvis ikke tisser han på seg:(. Han ble tørr på dagtid når han var 3. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre,for vekking om natten blir slitsomt i lengden. Har 3 eldre barn og aldri hatt det problemet tidligere:(   Noen gode råd? 

Dropp lege i første omgang. Mitt tredje barn var også slik. Ga seg aldri, og full bleie hver natt. Sluttet likevel med bleie 5 år gammel, mest pga at «alle» mente han var aaaalt for stor. Men inni meg visste jeg at han ikke var klar. 

Vekket ham 2 ganger PR natt i månedsvis og ga nesten opp. Måtte krype til korset en uke og ta bleie på igjen for å få sove. Var utslitt av oppvåkninger og full aktivitet på natterstid med skifting og vasking. Men også av skyhøye skittentøykurver, tisselukt og våte dyner. Var såå lei. 

Men etter «hvile-uka» brettet jeg armene opp igjen og gjøv på. Ga minimalt med vann til kveldsmat hver dag (maks kvart glass). Måtte også unngå suppe (flytende ) til middag. 

Reduserte det til en gang, og tok ham opp kl 22. Fortsatt mye uhell, men måtte redusere til en. Orket ikke å være oppe hele natta, var utslitt. 

Så, plutselig en dag var han tøff. Og så neste og så neste, 6 år gammel. Jeg fikk endelig lønn for alt strevet. 

Ikke gi opp, du får belønning, selv om det tar mange måneder. Og ikke hør på de som har barn sluttet 2 år. De vil bare u-normalisere det, og gjør det til noe sykelig. Det er det ikke, og medisin trengs sjelden. Det som trengs er utholdenhet. Og det er lov å innvilge seg en pauseuke. Å være utslitt gagner ikke. 

Anonymkode: e4a14...d40

Skrevet

Tøff= tørr

Anonymkode: e4a14...d40

Skrevet

Normalt frem til de er åtte år. Da kan du gå til lege og få hjelp. Før det er man jo gjerne både skilt og utbrent, men sånn er reglene. 

Anonymkode: b7d63...3d7

Skrevet

Helt normalt! For alles ve og vel: bruk nattbleie! Det er velgid vanlig. Har lest at 20% av alle gutter i 2 klasse er sengvætere. Det er ikke få.

Anonymkode: 99a2f...2f5

Skrevet

Enig med de som sier fortsett med nattbleie. Det er ingen grunn til å slite ut hele familien, så lenge barnet ikke kan noe for at det tisser på natta. Blir det tørr etter 6 mnd så kan det være han hadde blitt det selv uten å måtte vekkes på natta. Jeg har samme problem med min 5åring, og nevnte det for legen. Han ga oss to tips: 

1. Pass på å drikke jevnt gjennom dagen, så ikke barnet er tørst og heller nedpå på ettermiddag/kveld.

2. Tiss hver 3.de time og tren på å bruke god tid på do så blæra tømmes skikkelig.

Barn holder seg ofte lenge, og har ikke tid til å gå på do. Blæra blir utvidet og ikke ordentlig tømt. Tiss, tell til 10 og tiss igjen. Kan være verdt å prøve i en periode og se om det hjelper. 🙂 Få gjerne bhg med på laget. 

Anonymkode: 15382...2d4

Skrevet

Har en 14 åring som nettop har sluttet å tisse på seg flere netter pr uke. Nå har hun ikke hatt uhell på flere måneder, før hun plutselig hadde et uhell i natt.

Når hun var 5-6 år prøvde vi minirin tabletter, men det hadde liten eller ingen effekt på henne. Fortsatt med bleie til hun var 5-6 år. Har de siste årene brukt bleie kun når hun overnattet borte.

Vi fikk beskjed fra legen. Ingen drikke siste timen før leggetid, og minimalt med leggetid timen før det igjen, og det har vi prøvd å leve etter men det er jo vanskelig når de blir eldre, og vil være ute like lenge som vennene, og i tillegg trenger mye søvn.

Anonymkode: 6fba5...295

Skrevet

Tusen takk får gode råd alle som har svart. Fint å høre at det ikke var veldig unormalt. 

HI

Skrevet

Her har min 7 åring nettopp sluttet med nattbleier. Er ennå et og annet uhell om natta men stort sett tørr nå. 

Anonymkode: 29411...cf4

Skrevet

Har en på 10 år som fortsatt må bruke nattbleie, å kutte det ut er helt bortkastet fordi hun tisser tidlig på natten. Vi har selvsagt prøvd uten flere ganger og over tid, men det går ikke. Hun får medisin i perioder også, som Minirin, men det hjelper bare til å redusere mengden, og hun er selvfølgelig utredet på sykehuset. Nå har vi egentlig bare resignert og følger opp det vi har lært om lite drikke om kvelden, mye tidlig på dagen osv. Vår er også nummer fire, ingen av de andre har vært sengevætere. 

Skrevet

Gutten vår tisset omtrent hver natt til han var 9 år. Han bruke bleie, men tisset som regel gjennom så det var ofte skifting på sengen. Så prøvde vi alarm i bleien. For oss hadde den umiddelbar effekt. Selv om gutten ikke våknet selv av alarmen de første nettene sluttet han likevel å tisse når alarmen gikk. I stedet for full bleie som rant over, tisset han nå bare én dråpe. Så våknet han selv noen dager og så sluttet alarmen å pipe og han har vært tørr siden. Han sover de aller fleste nettene uten å gå på do før om morgenen. Kroppen måtte rett og slett lære seg sammenhengen mellom full blære og det å gå på do. I tillegg trengte den å lære hva som var full blære. Når de bruker bleie tisser de gjerne oftere enn ved full blære. Kroppen måtte rett og slett lære seg at man ikke trenger å tisse ved halvfull blære, men kan vente litt. Jeg ble rett og slett overrasket over hvor raskt dette virket og kan absolutt anbefale alarm.  

Anonymkode: bd66d...a3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...