Gå til innhold

Beklager, her har jeg gjort en feil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så enkle ord, og så forløsende!! Livet mitt har blitt mye lettere etter at jeg har begynt å ta fullt ansvar for mine egne feil. Noen ganger er vi flere om det, men å uttrykke tydelig min delaktighet har vært veldig nyttig. 

1. Folk respekterer at det gjøres feil, ansvarsfraskrivelse er en mindre god egenskap. 

2. Det å prøve å glatte over feilene man gjør er slitsomt, og det er alltid mulig at det kommer til overflaten igjen, og da blir det mye verre. 

3. Når feilen er innrømmet, kan man bruke energien på å finne løsninger på hvordan gjøre det bedre i fremtiden. 

4. For oss som analyserer sin egen adferd er det er viktig punkt at ved å innrømme feil, blir situasjonen fortere gjennomarbeidet. 

Jeg har tidligere vært opptatt av å fremstå som uangripelig. Det holdt på å ta knekken på meg, og jeg ser at det er mange andre som også holder på fasaden. 

Med dette innlegget vil jeg oppfordre alle som ikke har oppdaget friheten i å være et feilene menneske, til å gjøre et forsøk. Jo flere som er ærlig på feilgrepene sine, desto lettere blir det for andre å gjøre det samme! 

Anonymkode: 72eed...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Begynner å bli en god del år siden jeg oppdaget dette, men det var faktisk en befrielse. Hadde ikke noe med at jeg ikke tok ansvar tidligere heller, for jeg gjorde det på mange andre måter. Jeg ryddet alltid opp tidligere også, men jeg selv slet langt mer. Men jeg brøt meg selv ned i etterkant ved å gruble meg ihjel over det som hadde skjedd, og slet også med å gruble over hvordan unngå alle feil fremtiden. Tappet meg selv maks for krefter, med andre ord.

Men, jeg synes også det har med det å vise respekt for andre. Jeg følte ikke mindre respekt for andre tidligere, men jeg tror det er viktig å vise det tydeligere, noen trenger å også høre slikt, ikke bare se på handlingene. Min erfaring er at folk setter pris på en veldig tydelig og ektefølt beklagelse, og da er det lettere for begge parter å legge det bak seg.

Det er imidlertid viktig at man ikke bare kaster ut av seg en beklagelse, men at man gir inntrykk av at den er oppriktig ment, og at man viser i praksis at man ønsker å finne nye løsninger, bedre et forhold eller hva som trengs for å legge det bak.

Anonymkode: d69ab...ae2

Skrevet

Jeg er enig. Har heldigvis aldri følt behov for ikke å innrømme feil jeg gjør. I jobbsammenheng, vel å merke. Så har en jobb å gjøre på privaten er jeg redd. 

Anonymkode: 3ea70...7ad

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig. Har heldigvis aldri følt behov for ikke å innrømme feil jeg gjør. I jobbsammenheng, vel å merke. Så har en jobb å gjøre på privaten er jeg redd. 

Anonymkode: 3ea70...7ad

Hvorfor er det så skummelt å innrømme feil på privaten? 

Anonymkode: 72eed...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...