Gå til innhold

Hvordan skulle mellom bare sliten og deprimert?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at symptomene er mye de samme, altså er tiltaksløs, har litt lyst å flykte fra alt uten å egentlig ville det, alltid trøtt osv. Jeg har hatt altfor mye på meg altfor lenge og ble i fjor diagnostisert som utbrent og ble sykemeldt i noen måneder. Da snakket fastlegen med meg og lurte på om jeg var deprimert, men av det som kom ut av samtalen ble vi enige om at det ikke virket sånn. Gradvis fikk jeg litt mer energi igjen og kom meg tilbake i jobb.

Nå har jeg jobbet fullt siden mai, men kjenner at jeg ikke er der jeg vil være, og egentlig ikke har vært det på over 12-15 år. Perioder har vært bedre, men generelt føler jeg meg kronisk trøtt og sliten og at mye er et ork og enkelte dager at enkle ting, som å lage middag, føles som et nesten uoverstigelig hinder. Samtidig er det mye positivt, jeg gleder meg til ting, føler absolutt at livet er verd å leve og at jeg er verdifull, jeg har flere gode venner som jeg koser meg med å være sammen med osv., men terskelen for å glede meg til ting stiger stadig. Selv om jeg liker jobben min veldig godt, så gleder jeg meg hele tiden til helger og ferier, men det eneste jeg egentlig vil gjøre da er å flykte inn i en tv-serie, bok el. Å være med barna er koselig, men bare litt, jeg blir utålmodig om de krever for mye av meg og har behov for pauser fra dem. Og så kommer dager, til og med uker når jeg har ferie, at jeg føler meg energisk og glad og at jeg får til alt og at livet er nydelig, som igjen får meg til å tenke at jeg egentlig bare er sliten. Hva tror dere?

Jeg kan legge til at jeg er sjekket opp og ned i mente fysisk, legen har tatt alt som er av blodprøver av meg, også for ting som ikke er sannsynlige som stoffskifte og cøliaki, det er ingenting galt med meg. Jeg er også fysisk aktiv, trener og går turer (har hund).

Anonymkode: 817a5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som jeg skulle skrevet det selv. Føler meg ikke deprimert, men mulig det kan være en form for depresjon? Aner ikke.

Har også hatt så mye i det siste, så føler vel egentlig at jeg er utbrent. 

Følger. Kanskje noen andre kan komme med innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk d-vitamin nivå hos fastlege. Ta tilskudd helt til du er på nivå 100. Jrg garanterer deg at det vil hjelpe.

Lykke til😀

Anonymkode: 17438...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk d-vitamin nivå hos fastlege. Ta tilskudd helt til du er på nivå 100. Jrg garanterer deg at det vil hjelpe.

Lykke til😀

Anonymkode: 17438...beb

Jeg har helt fint nivå med D-vitamin, og alt annet for den saks skyld, men takk for innspill likevel 😊

HI

Anonymkode: 817a5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare ut fra meg selv. Om jeg er sliten kan det hende jeg lar være å vaske håret fordi jeg er sliten å ikke gidder, men jeg klarer om jeg må. Er jeg deprimert blir ikke håret vasket fordi jeg rett og slett ikke makter uansett hvor hardt jeg vil, det er som om jeg skal ut å klatre i fjell og bare tanken på å løfte armene for å vaske håret er uoverkommelig.

Dette er bare ett av mange eksempler, men det er forskjellen på sliten og deprimert for meg iallefall.

Anonymkode: b0875...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan bare svare ut fra meg selv. Om jeg er sliten kan det hende jeg lar være å vaske håret fordi jeg er sliten å ikke gidder, men jeg klarer om jeg må. Er jeg deprimert blir ikke håret vasket fordi jeg rett og slett ikke makter uansett hvor hardt jeg vil, det er som om jeg skal ut å klatre i fjell og bare tanken på å løfte armene for å vaske håret er uoverkommelig.

Dette er bare ett av mange eksempler, men det er forskjellen på sliten og deprimert for meg iallefall.

Anonymkode: b0875...067

I så fall er jeg ikke deprimert, jeg klarer alt jeg må også når jeg ikke helt orker. Innimellom har jeg litt ekstra overskudd også.

HI

Anonymkode: 817a5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I så fall er jeg ikke deprimert, jeg klarer alt jeg må også når jeg ikke helt orker. Innimellom har jeg litt ekstra overskudd også.

HI

Anonymkode: 817a5...ae5

Det trenger ikke å være sånn for deg, det er ikke sånn for meg. Har du testet deg på en sånn  depresjonstest, da ser du litt hvor det ligger an.

Anonymkode: d2361...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det trenger ikke å være sånn for deg, det er ikke sånn for meg. Har du testet deg på en sånn  depresjonstest, da ser du litt hvor det ligger an.

Anonymkode: d2361...e6c

Finnes det? Er det bare å Google?

HI

Anonymkode: 817a5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Fikk opp moderat depresjon. Hm, kanskje jeg burde ta det opp med legen. 

HI

Anonymkode: 817a5...ae5

Det skader jo ikke å snakke med legen om det. Føler du at du trenger hjelp av legen, hva tenker du om det?

Anonymkode: d2361...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skader jo ikke å snakke med legen om det. Føler du at du trenger hjelp av legen, hva tenker du om det?

Anonymkode: d2361...e6c

Jeg føler at jeg vil ha mer energi, overskudd og generell sprudlende livsglede, slippe å bære trøtt hele tiden og slippe å ha diffuse smerter her og der. Jeg er lei av å føle at jeg ikke strekker helt til, og at jeg er en dårlig mor fordi jeg ikke orker å være så mye med barna som jeg skulle vært, og at jeg burde hatt mye energi nå siden barna er store og ikke krever så mye lenger. Jeg savner rett og slett meg selv, slik jeg egentlig er. Nå er det bare små glimt igjen.

HI

Anonymkode: 817a5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2019 den 17.08, Anonym bruker skrev:

Kan bare svare ut fra meg selv. Om jeg er sliten kan det hende jeg lar være å vaske håret fordi jeg er sliten å ikke gidder, men jeg klarer om jeg må. Er jeg deprimert blir ikke håret vasket fordi jeg rett og slett ikke makter uansett hvor hardt jeg vil, det er som om jeg skal ut å klatre i fjell og bare tanken på å løfte armene for å vaske håret er uoverkommelig.

Dette er bare ett av mange eksempler, men det er forskjellen på sliten og deprimert for meg iallefall.

Anonymkode: b0875...067

Det du beskriver er for min del forskjellen på sliten og utslitt. Når jeg er deprimert så ser jeg i tillegg ikke meningen i f.eks. hårvask eller andre ting. Alt føles meningsløst og håpløst. 

Anonymkode: c6032...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På 24.11.2019 den 17.34, Anonym bruker skrev:

Takk! Fikk opp moderat depresjon. Hm, kanskje jeg burde ta det opp med legen. 

HI

Anonymkode: 817a5...ae5

Hei HI

Hvordan går det med deg? Jeg søkte opp denne tråden fordi jeg selv ikke har det bra. Tok testen som ligger her, og jeg fikk også opp moderat depresjon. Hva har du gjort videre? 

Anonymkode: acaa3...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2019 den 9.19, Anonym bruker skrev:

Jeg ser at symptomene er mye de samme, altså er tiltaksløs, har litt lyst å flykte fra alt uten å egentlig ville det, alltid trøtt osv. Jeg har hatt altfor mye på meg altfor lenge og ble i fjor diagnostisert som utbrent og ble sykemeldt i noen måneder. Da snakket fastlegen med meg og lurte på om jeg var deprimert, men av det som kom ut av samtalen ble vi enige om at det ikke virket sånn. Gradvis fikk jeg litt mer energi igjen og kom meg tilbake i jobb.

Nå har jeg jobbet fullt siden mai, men kjenner at jeg ikke er der jeg vil være, og egentlig ikke har vært det på over 12-15 år. Perioder har vært bedre, men generelt føler jeg meg kronisk trøtt og sliten og at mye er et ork og enkelte dager at enkle ting, som å lage middag, føles som et nesten uoverstigelig hinder. Samtidig er det mye positivt, jeg gleder meg til ting, føler absolutt at livet er verd å leve og at jeg er verdifull, jeg har flere gode venner som jeg koser meg med å være sammen med osv., men terskelen for å glede meg til ting stiger stadig. Selv om jeg liker jobben min veldig godt, så gleder jeg meg hele tiden til helger og ferier, men det eneste jeg egentlig vil gjøre da er å flykte inn i en tv-serie, bok el. Å være med barna er koselig, men bare litt, jeg blir utålmodig om de krever for mye av meg og har behov for pauser fra dem. Og så kommer dager, til og med uker når jeg har ferie, at jeg føler meg energisk og glad og at jeg får til alt og at livet er nydelig, som igjen får meg til å tenke at jeg egentlig bare er sliten. Hva tror dere?

Jeg kan legge til at jeg er sjekket opp og ned i mente fysisk, legen har tatt alt som er av blodprøver av meg, også for ting som ikke er sannsynlige som stoffskifte og cøliaki, det er ingenting galt med meg. Jeg er også fysisk aktiv, trener og går turer (har hund).

Anonymkode: 817a5...ae5

Du høres ikke deprimert ut.

Anonymkode: bb9df...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei HI

Hvordan går det med deg? Jeg søkte opp denne tråden fordi jeg selv ikke har det bra. Tok testen som ligger her, og jeg fikk også opp moderat depresjon. Hva har du gjort videre? 

Anonymkode: acaa3...9aa

Jeg er på mye samme sted som sist, men har snakket litt med en jeg kjenner som er psykolog og bare kjapt spurt hva hun tror. Hun mener at jeg nok mest er sliten fordi jeg ikke har en del av de mer alvorlige "markørene" for depresjon, som følelse av å være verdiløs, eller at ingenting har noe mening osv. 

Nå har jeg de siste ukene kuttet ut sukker (eller litt blir det sikkert gjennom brød, halvfabrikata ol.) og begynt med litt håndarbeid og tegning, og jeg merker faktisk bitte litt mer energi og med det også bedre humør. Jeg tror også at det å drive med en hobby har vært godt for meg, å skape noe og ikke bare gjøre forefallende arbeid hele tiden. 

HI

Anonymkode: 817a5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Håper det går bedre for deg etterhvert. Jeg har heller ingen av de markørene som du nevner, så da gjelder trolig det samme for meg. Veldig bra å drive med hobby, bare vanskelig å finne tid og overskudd til det... Min søster har vært sykemeldt for depresjon, og da fikk hun beskjed om å gjøre ting som hun utelukkende syntes at var kjekt. Trening var ikke noe for henne, fordi hun følte det som noe hun burde gjøre kontra noe hun selv hadde ønske og glede av å gjøre.

Anonymkode: acaa3...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den litt sånn for "moro skyld" nå og kom opp med alvorlig depresjon. Noe jeg vet jeg ikke har. Jeg har ME, hatt det i ca 10 år. Har da vært på dps for å avklare evt depresjoner. Som legen sa: de må finne ut om jeg er sliten pga depresjon, eller deprimert fordi jeg er sliten. Det er to forskjellige ting... så kan være andre ting som gir deg sammr følelsene, uten at du trenger være deprimert

Anonymkode: c7d6b...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...