Anonym bruker Skrevet 22. november 2019 #1 Skrevet 22. november 2019 Hva baker dere til jul og når starter dere? Jeg tenkte å prøve meg på flere slag enn tre i år, men kan jo ikke lage alt siste uka før jul heller... så hva gjør folk egentlig? Anonymkode: f6548...d40
Anonym bruker Skrevet 22. november 2019 #2 Skrevet 22. november 2019 Lar folk som kan og vil ta seg av det. Jeg betaler. Anonymkode: d875f...fd9
TinaK 1990 Skrevet 22. november 2019 #3 Skrevet 22. november 2019 Helgen 14-15 skal vi møtes flere i familien å bake pepperkaker og pepperkakehus. Ellers er ikke vi så glade i småkaker, men vi skal bake masse gjærbakst i stedet. Ja, så baker faktisk mannen min kokosboller til jul - det gjør han sånn i midten av desember.
November-spire-79 Skrevet 22. november 2019 #4 Skrevet 22. november 2019 Vi starter med pepperkaker i morgen😀null stress og god tid. Serinakaker neste helg. Kanskje vi rekker 4 slag😀
Anonym bruker Skrevet 22. november 2019 #5 Skrevet 22. november 2019 Vi baker flattbrød og lefser til uka og så tar vi 2 bakekvelder med venner om et par uker. Da gjør vi unna 6 slag. De siste tar jeg innimellom når det passer sånn. Anonymkode: 5c858...aa3
Anonym bruker Skrevet 22. november 2019 #6 Skrevet 22. november 2019 Ikke mye, når jeg ikke kan ete det jeg baker føler jeg gnisten blir borte. Lar kanskje barna lage pepperkaker eller noe sånt.. Anonymkode: 2c98a...bc5
sug lut Skrevet 22. november 2019 #7 Skrevet 22. november 2019 (endret) Jeg har ikke begynt, men jeg har handlet inn så jeg kan begynne når jeg skulle få ånden over meg, jeg hater å planlegge så alt av rare ingredienser (mandler, mørk sirup, kokos, hjortetakksalt, mengder av meierismør og mel og sukker og melis) bør være i hus nøyaktig når jeg får lyst. Tenker å bake shortbread, Håkonskaker, døler, pepperkaker, tre specier, vaniljedrømmer og kokosmakroner, og koke smultringer. Edit: og så skal jeg jo lage strull! Det var fjorårets morsomste nyvinning. Og så må jeg bake brune pinner. Du godeste. Endret 22. november 2019 av sug lut
☆☆☆ Skrevet 22. november 2019 #8 Skrevet 22. november 2019 Har laga (og nesten spist opp) tre sortar. Har malt nøtter og laga ein deig i kveld. Må finne balansen mellom å ha nok kaker til jul og ikkje bli smellfeit av prøvesmaking.
sug lut Skrevet 22. november 2019 #9 Skrevet 22. november 2019 1 minutt siden, ☆☆☆ skrev: Har laga (og nesten spist opp) tre sortar. Har malt nøtter og laga ein deig i kveld. Må finne balansen mellom å ha nok kaker til jul og ikkje bli smellfeit av prøvesmaking. Jeg synes det står respekt av å ha tre sorter i magen alt!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2019 #10 Skrevet 22. november 2019 Så glupt å handle inn så man har når man får ånden over seg. Det skal jeg jaggu gjøre. Hvor tidlig kan man egentlig bake pepperkaker og serinakaker? Jeg vet de holder en måneds tid, men smaker de fremdeles godt i romjula, om de bakes allerede nå i november? Anonymkode: f6548...d40
Kathrine. Skrevet 22. november 2019 #11 Skrevet 22. november 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så glupt å handle inn så man har når man får ånden over seg. Det skal jeg jaggu gjøre. Hvor tidlig kan man egentlig bake pepperkaker og serinakaker? Jeg vet de holder en måneds tid, men smaker de fremdeles godt i romjula, om de bakes allerede nå i november? Anonymkode: f6548...d40 Julekaker smaker uansett best i adventstida. Passer perfekt til adventskalender på TV. I jula er eg så mett av julefrokost, marsipan, twist og julemiddag at julekaker er nedprioritert. ☺
Anonym bruker Skrevet 22. november 2019 #12 Skrevet 22. november 2019 Nei starter i desember. Barna får baking i kalenderen sin. Baker 4 sorter Anonymkode: 3bc5e...22b
Anonym bruker Skrevet 22. november 2019 #13 Skrevet 22. november 2019 Har ikke begynt med noe som helst som har med jul å gjøre. Klarer ikke helt å komme i rett modus. Håper jeg klarer å komme igang med julegavehandelen snart. Anonymkode: 3034d...e71
Anonym bruker Skrevet 22. november 2019 #14 Skrevet 22. november 2019 Baker iløpet av desember. Pleier å bake: Pepperkaker, serinakaker, havremakroner, Krumkaker, risboller og hvite kakemenn. Har også noen år bakt kokosmakroner og smultringer. Mannen må ha peppernøtter. Så pleier vi å lage pepperkakehus. I år tenkte jeg å prøve meg på biscotti. Anonymkode: a4e3a...015
Anonym bruker Skrevet 22. november 2019 #15 Skrevet 22. november 2019 Ikke startet ennå. Fikk Snap fra ei venninne i kveld. Der var alle nisser og julepynt fram allerede 🙈 Anonymkode: 15fc1...0f9
Anonym bruker Skrevet 23. november 2019 #16 Skrevet 23. november 2019 11 timer siden, sug lut skrev: Jeg har ikke begynt, men jeg har handlet inn så jeg kan begynne når jeg skulle få ånden over meg, jeg hater å planlegge så alt av rare ingredienser (mandler, mørk sirup, kokos, hjortetakksalt, mengder av meierismør og mel og sukker og melis) bør være i hus nøyaktig når jeg får lyst. Tenker å bake shortbread, Håkonskaker, døler, pepperkaker, tre specier, vaniljedrømmer og kokosmakroner, og koke smultringer. Edit: og så skal jeg jo lage strull! Det var fjorårets morsomste nyvinning. Og så må jeg bake brune pinner. Du godeste. Haha, jeg gjør akkurat det samme! Plutselig får jeg lyst til å bake, og da må jo ingrediensene være i hus. Faktisk så irriterer det meg at pepperkaker ikke er en sånn plutselig-greie, der må jo deigen stå kaldt først. Så jeg kan være giret en dag og lage deigen, men ha null lyst og energi dagen etter til å bake dem ut, og da må jeg jo, fordi unge har gledet seg sånn. Her går det i pepperkaker, sjokoladekjeks, havrekjeks, spruter (ikke spør), brune pinner, kokosmakroner og brente mandler. Og anniboller. Har lyst å prøve på Sarah Bernard også i år, og kanskje kakemenn 🤔 Shit, jeg burde jo faktisk begynne snart! 😂 Har egentlig 1.desember som grense. Anonymkode: ecfe7...6b2
sug lut Skrevet 23. november 2019 #17 Skrevet 23. november 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha, jeg gjør akkurat det samme! Plutselig får jeg lyst til å bake, og da må jo ingrediensene være i hus. Faktisk så irriterer det meg at pepperkaker ikke er en sånn plutselig-greie, der må jo deigen stå kaldt først. Så jeg kan være giret en dag og lage deigen, men ha null lyst og energi dagen etter til å bake dem ut, og da må jeg jo, fordi unge har gledet seg sånn. Her går det i pepperkaker, sjokoladekjeks, havrekjeks, spruter (ikke spør), brune pinner, kokosmakroner og brente mandler. Og anniboller. Har lyst å prøve på Sarah Bernard også i år, og kanskje kakemenn 🤔 Shit, jeg burde jo faktisk begynne snart! 😂 Har egentlig 1.desember som grense. Anonymkode: ecfe7...6b2 Hold deg på matta ei uke til! Fy! Smekk på lanken! (Jeg har nemlig også lyst til å begynne, men det skal ikke være kakebokser på benken før desember!!!!!!) Impulsbaking funker fint med pepperkaker også, for det er de kakene det er morsomt å bake og pynte men ikke så interessant å spise (men alt går jo i unger og tenåringer), så der kjører jeg kjøpedeig så jeg har den når vi får ånden over oss. Ha en deig, nonstop og seigmenn liggende, så er du redda. Ser du har kaker jeg må google, anni-boller og sprut (!). Hadde jeg hatt jern skulle jeg bakt goro, men egt vil jeg bare bytte til meg goro fra noen som har, for jeg har ikke lyst til å oppbevare det.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2019 #18 Skrevet 23. november 2019 Akkurat nå, sug lut skrev: Hold deg på matta ei uke til! Fy! Smekk på lanken! (Jeg har nemlig også lyst til å begynne, men det skal ikke være kakebokser på benken før desember!!!!!!) Impulsbaking funker fint med pepperkaker også, for det er de kakene det er morsomt å bake og pynte men ikke så interessant å spise (men alt går jo i unger og tenåringer), så der kjører jeg kjøpedeig så jeg har den når vi får ånden over oss. Ha en deig, nonstop og seigmenn liggende, så er du redda. Ser du har kaker jeg må google, anni-boller og sprut (!). Hadde jeg hatt jern skulle jeg bakt goro, men egt vil jeg bare bytte til meg goro fra noen som har, for jeg har ikke lyst til å oppbevare det. Haha, jeg har aldri prøvd å Google de ordene, men er oppriktig bekymret for resultatet ditt ved å Google "sprut" 😂 Dette er min bestemors navn på noen småkaker som helt sikkert egentlig heter noe annet, men har fått navnet fordi man "spruter" dem ut av sånn deig-ting med stjerneåpning. De er dødsgode! Smaker skikkelig barndom ❤ Anniboller er en oppskrift fra en færøysk venninne. En form for sjokoladeboller. Ungenes store favoritt. Jeg må lage alt selv, også pepperkakedeig, fordi vi har en med cøliaki i hus og jeg er av den mening at alle i huset skal ha like mye lov til å stjele julekaker (uten at de har lov) uten å bli skamsjuk av det etterpå (ok, hvis de blir det av å overdrive får de ta det på egen kappe). Alt annet skal i hus! Og jeg skal holde meg i skinnet en uke til. Tror jeg. Anonymkode: ecfe7...6b2
sug lut Skrevet 23. november 2019 #19 Skrevet 23. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Haha, jeg har aldri prøvd å Google de ordene, men er oppriktig bekymret for resultatet ditt ved å Google "sprut" 😂 Dette er min bestemors navn på noen småkaker som helt sikkert egentlig heter noe annet, men har fått navnet fordi man "spruter" dem ut av sånn deig-ting med stjerneåpning. De er dødsgode! Smaker skikkelig barndom ❤ Anniboller er en oppskrift fra en færøysk venninne. En form for sjokoladeboller. Ungenes store favoritt. Jeg må lage alt selv, også pepperkakedeig, fordi vi har en med cøliaki i hus og jeg er av den mening at alle i huset skal ha like mye lov til å stjele julekaker (uten at de har lov) uten å bli skamsjuk av det etterpå (ok, hvis de blir det av å overdrive får de ta det på egen kappe). Alt annet skal i hus! Og jeg skal holde meg i skinnet en uke til. Tror jeg. Anonymkode: ecfe7...6b2 Anniboller ga bare Anni Böllers instagram, eller noe slikt og sprut våget jeg ikke, nei! Jeg skjønner, og støtter helhjerta kaketjuveri. Men kan pepperkakedeigen kanskje faktisk oppbevares flere dager? Sånn i tilfelle?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2019 #20 Skrevet 23. november 2019 4 minutter siden, sug lut skrev: Anniboller ga bare Anni Böllers instagram, eller noe slikt og sprut våget jeg ikke, nei! Jeg skjønner, og støtter helhjerta kaketjuveri. Men kan pepperkakedeigen kanskje faktisk oppbevares flere dager? Sånn i tilfelle? Ja, men da må den bakes i smug sånn at de ikke merker det, og det er litt vanskelig fordi det lukter himmelsk i timesvis etterpå. Det går nok bra, og kos blir det uansett 😁 Anonymkode: ecfe7...6b2
Anonym bruker Skrevet 23. november 2019 #21 Skrevet 23. november 2019 Det er faktisk det å lage pepperkakedeigen, og smake etterhvert, som er høydepunktet her. Først en deilig sukker, sirup og krydder blanding, så en ny smak når smøret er rørt inn, og til slutt ferdig deig. Holder seg en uke, vil jeg tro. Vi lagde smultringdeig i går, skal koke i kveld, og så lager vi kakemenn i morgen. Starter med disse, for de puttes i frysern. Neste helg blir det pepperkaker. Og utover desember brune pinner, sandnøtter og blondebrød. Kjøper inn ingrediensene jeg og, sånn at alt er i hus når jeg får ånden over meg! Anonymkode: 09776...c92
Dorey Skrevet 24. november 2019 #22 Skrevet 24. november 2019 Vi skal bare bake pepperkaker. Ingen har godt av å dytte i seg småkaker i en måned...
Optatium Skrevet 24. november 2019 #23 Skrevet 24. november 2019 Her lager vi sylte, tynnkaker, smultringer, julekake, berlinerkranser, pepperkaker og risboller. Har begynt, både sylte og julekake er gjort. Resten kommer☺️ Her spises julekakene i adventstiden, i romjulen er det så mye god mat at det er lite plass til kaker🙈
Anonym bruker Skrevet 24. november 2019 #24 Skrevet 24. november 2019 5 timer siden, Dorey skrev: Vi skal bare bake pepperkaker. Ingen har godt av å dytte i seg småkaker i en måned... Vi baker flere sorter, men vi spiser jo ikke småkaker hver dag i hele desember. Vi spiser de til lystenning på adventssøndagene (istedet for dessert), og så setter vi frem til folk som kommer med julegaver lillejulaften, og til romjulsbesøk. Klart det kan bli en smak, hvis noen er sugen på noe søtt, men det er ikke ofte. Anonymkode: 09776...c92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå