Gå til innhold

Vær Så snill å hjelp oss, ang . ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 8 som har hatt diagnosen i 2 år ca. Har i tillegg autisme. Han har fungert relativt greit og har vært lett å snu han viss det er noko han ikkje vil. Nå i de siste vekene har det vært grusomt. Han vil ikkje ete frokost, ikkje ta medisin  og når han har tatt medisin så virker den ikke så lenge som før så ettermiddagene har vært tøffe.

Mannen er på kurs så jeg er alene med ungene akkurat nå. I går ettermiddag såg han på nettbrettet og jeg sa at nå var det middag så han måtte sette på pause (la til at han kunne se på etterpå). Nei, det skulle han ikkje. Men viss du ikkje legg det vekk sjølv så me eg ta det. Til slutt måtte eg ta det vekk og han var rasende sint (tidligere har vi sluppet å ta det bort for han har då lagt det vekk selv). Han sprang rundt og hylte, kasta på planter, reiv storesøster i håret, slo meg i ansiktet, tok kvelertak på lillebror på 5 etc. 

Idag åt han verken frokost eller tok medisin her. Lærerne fikk i han både frokost og medisin fikk vi nettopp beskjed om.

Til helgen skal vi begynne med litt mer medisin. Vi skal trappe opp med 5 kg Medikinet som skal tas rundt lunchtid. Fra før har han 20 mg kapsler som tas morgon. 

Behovet og ønske for en avlastningsheim har aldri vært så stort som nå. 

Hva bør vi gjøre? 

Anonymkode: cac7a...d89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør ta kontakt med BUP for å avklare medisinering, behov for veiledning til dere foreldre og behov for eventuell annen behandling

Anonymkode: 0de8e...420

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere bør ta kontakt med BUP for å avklare medisinering, behov for veiledning til dere foreldre og behov for eventuell annen behandling

Anonymkode: 0de8e...420

Fastlege tok kontakt med bup og vi fikk då vite at vi kan øke litt på medisin. Går det ann å be om møre i bup eller er vi på en måte ferdig der når han har fått diagnosene? Har og møter med habiliteribgstjenesten på skolen, men det gjeld vel i hovedsak autisme.

Skrevet

Har dere søkt kommunen om avlastning?

Noen kommuner har også veiledning for foreldre i hjemmet, andre steder kan habilitering hjelpe. Dere trenger veiledning i hjemmet og må sjekke hvor dere kan få det.

Er dere med i autismeforeningen? De har mye fint opplegg, men driver ikke med veiledning i hjemmet, men de kan gi råd om hvor dere kan henvende dere. 

Det finnes private firma som feks spiss.no som er flinke, men da må man betale selv. 

Anonymkode: dd4d2...b7a

Skrevet

Og om bup har utredet og følger opp medisinering er de fortsatt i saken og dere kan be om råd mtp atfersendringer og medisinering der også. 

Anonymkode: dd4d2...b7a

Skrevet

Hei! Jeg har ei jente på 8 år som fikk diagnosen adhd for to år siden. Her er mine tips og råd, som jeg skulle ønske noen hadde gitt meg:

- Be om (eventuelt krev!) veiledning hos Bup. Vi ble skrevet rett ut da diagnosen ble satt og stod der som to spørsmålstegn. Etter ett år ringte vi dem og sa at vi må tilbake, vi må få hjelp! Da fikk vi det.

- Søk kommunen om støttekontakt og avlastningshjem. Beskriv akkurat hvor vanskelig hverdagene er, hvordan dette sliter på dere, søsken, barnet selv og familien. Ikke spar på noe! Holder dere på å gå på veggen, så skriv det! Om kommunene ikke innvilger, kan man søke via barnevernet. 

- Bruk barnevakt! Venner, familie eller en dere betaler. Prøv å få noe alenetid som par, men også alenetid med barnet med diagnose og alenetid med de andre barna. Veldig viktig at ikke barnet med adhd overskygger alt som skjer i familien.

- Meld dere inn i adhd norge og delta på kurs og aktiviteter med og uten barnet. Anbefaler spesielt leirskolen på Brennabu, beste uken jeg og datteren min har hatt sammen.

- Husk at man kun kan gjøre sitt beste. Alle foreldre gjør feil. Vi som har fått disse herlige men utfordrende barna med adhd, har en mye tyngre jobb enn mange andre. Men innsatsen er verdt det når man etterhvert ser resultater. Datteren min var bemannet 1-1 hele skoledagen med kraftige sinneutbrudd mange ganger hver dag de første to skoleårene. Så ble det gradvis bedre, og nå er hun en av de mest veltilpassede i klassen, skoleflink, populær, inkluderende og lykkelig. Hold ut! Finn bøker som hjelper, feks De utrolige årene. 

Anonymkode: 6d651...4b4

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Jeg har ei jente på 8 år som fikk diagnosen adhd for to år siden. Her er mine tips og råd, som jeg skulle ønske noen hadde gitt meg:

- Be om (eventuelt krev!) veiledning hos Bup. Vi ble skrevet rett ut da diagnosen ble satt og stod der som to spørsmålstegn. Etter ett år ringte vi dem og sa at vi må tilbake, vi må få hjelp! Da fikk vi det.

- Søk kommunen om støttekontakt og avlastningshjem. Beskriv akkurat hvor vanskelig hverdagene er, hvordan dette sliter på dere, søsken, barnet selv og familien. Ikke spar på noe! Holder dere på å gå på veggen, så skriv det! Om kommunene ikke innvilger, kan man søke via barnevernet. 

- Bruk barnevakt! Venner, familie eller en dere betaler. Prøv å få noe alenetid som par, men også alenetid med barnet med diagnose og alenetid med de andre barna. Veldig viktig at ikke barnet med adhd overskygger alt som skjer i familien.

- Meld dere inn i adhd norge og delta på kurs og aktiviteter med og uten barnet. Anbefaler spesielt leirskolen på Brennabu, beste uken jeg og datteren min har hatt sammen.

- Husk at man kun kan gjøre sitt beste. Alle foreldre gjør feil. Vi som har fått disse herlige men utfordrende barna med adhd, har en mye tyngre jobb enn mange andre. Men innsatsen er verdt det når man etterhvert ser resultater. Datteren min var bemannet 1-1 hele skoledagen med kraftige sinneutbrudd mange ganger hver dag de første to skoleårene. Så ble det gradvis bedre, og nå er hun en av de mest veltilpassede i klassen, skoleflink, populær, inkluderende og lykkelig. Hold ut! Finn bøker som hjelper, feks De utrolige årene. 

Tusen takk for godt formulert svar ❤ vi har hatt det bedre enn nå, han har fungert bedre enn nå i forhold til søsken og skolehverdagen. Det gjør det ekstra tungt. Han har og lærevansker. Går i 3. Klasse, men kan enda ikke lese og skriver tellestreker i steden for tall og kan enda ikke skrive navnet sitt. På test hos bup fikk han score rett under psykisk utviklingshemmet. noe som gjør det ekstra utfordrende. På en måte skulle jeg ønske at han var synlig funksjonshemmet i istedenfor usynlig for det forventes nok mer av han enn han klarer å prestere. Kjenner at jeg sliter skikkelig og er bekymret for fremtiden hans.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Me har og vært på kurs i regi av jul, både om ADHD og autisme, men føler liksom ikke det er nok og det er vanskelig å vite hva vi bør si for å nå inn til han 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...