Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Eg var stressa heile fjor vinter. Sjukmeldt. No går det betre. Men eg kjenner tidvis at eg blir "trang i brystet" hadde det kome ut av intet hadde eg tenkt det var noko gale. Men no er eg nokså sikker på at det er stress. Eg tenkjer at eg skal kome over det. Nokon andre som har opplevd det òg som har kome ut på andre sidan utan sjukmelding? Det føler eg er eit steg tilbake... Er i ny jobb, så det er reelt at det blir lettare etterkvart. Anonymkode: f5d4c...52f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #2 Skrevet 21. november 2019 Begynn med yoga eller mindfullness Stå også rett opp og ned og roter i ryggen mens armene slenger helt avspent rundt kroppen din pga. rotasjonen av overkroppen. Rotasjoner løsner på pusten og virker avspennende. Hver dag - tøy ut hoftebøyeren din, og tøy gjerne andre muskler også (google hoftebøyer og tøyning om du er usikker). Er hoftebøyeren stram så hemmer det også pusten. Ligg noen få minutter hver dag helt flatt på ryggen, selv ett minutt hjelper! Ligg da med armene over hodet, la armene hvile i gulvet og strekk deg så lang du er før du bare slapper helt av og puster ned i magen. Anonymkode: 8c3b9...643
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #3 Skrevet 21. november 2019 Ja, du kan komme utav det. Gå lange turer i skog og mark, helst hver dag! Og snakk med noen om det. Anonymkode: 8e3b8...866
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #4 Skrevet 21. november 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du kan komme utav det. Gå lange turer i skog og mark, helst hver dag! Og snakk med noen om det. Anonymkode: 8e3b8...866 Takk. Lange turer går på bekostning av eit allereie utbomba hus... Men skal finne nokon å snakke med. Og prioritere trening iallefall en dag kvar veke. Anonymkode: f5d4c...52f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #5 Skrevet 21. november 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Begynn med yoga eller mindfullness Stå også rett opp og ned og roter i ryggen mens armene slenger helt avspent rundt kroppen din pga. rotasjonen av overkroppen. Rotasjoner løsner på pusten og virker avspennende. Hver dag - tøy ut hoftebøyeren din, og tøy gjerne andre muskler også (google hoftebøyer og tøyning om du er usikker). Er hoftebøyeren stram så hemmer det også pusten. Ligg noen få minutter hver dag helt flatt på ryggen, selv ett minutt hjelper! Ligg da med armene over hodet, la armene hvile i gulvet og strekk deg så lang du er før du bare slapper helt av og puster ned i magen. Anonymkode: 8c3b9...643 Takk, er hypermobile, så tøying går svært lett😉. Pusteøving på golvet er òg eit godt tips (men må støvsuge først....) Anonymkode: f5d4c...52f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #6 Skrevet 21. november 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk, er hypermobile, så tøying går svært lett😉. Pusteøving på golvet er òg eit godt tips (men må støvsuge først....) Anonymkode: f5d4c...52f Er du hypermobil må du passe på at du tøyer riktig, at du ikke tøyer for mye på det du allerede er for tøyelig på, at du ikke tøyer leddene dine - men at du tøyer på den muskulaturen der du er stivest og uten å gå i yttergrenser for leddene dine. Og neida, om pusting på gulvet utsettes pga. støvsuging, da har du bare en stor håndduk liggende gjemt som du kun bruker til å ligge på gulvet med (legg ev. et teppe oppå håndduken), og så driter du i støvet og legger deg og puster med god samvittighet Da kan det faktisk hende du får overskudd til å støvsuge etterpå også. Eller om ikke fikk du i det minste gjort noe godt for deg selv Det er forresten lurt å finne noen få gode øvelser for stabilitetstrening når du er hypermobil. For har du ikke god nok stabilitet så vil du bruke de ytre musklene mer, og da vil du også hemme pusten fordi du går og "holder" deg selv på plass. Om du bare får gjort det en gang i uken så er det bedre enn ingenting. Du kommer langt på ti minutter med få øvelser! Anonymkode: 8c3b9...643
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #7 Skrevet 21. november 2019 Uansett hva andre forslår så svarer du at noe må gjøres først - støvsuge eller rydde istedenfor å gå tur etc. Høres ut som du trenger en skikkelig opprydding og se på livet ditt og hvordan det leves. Det høres ikke ut som det er jobben som gjør deg stresset men at du ikke har tid til å gjøre det du må hjemme. Man sykmelder seg ikke for å få tid til husarbeid. Du må prioritere. Evt sette bort vasking til et firma. Ta tak i de tingene som gjør deg stresset. Anonymkode: 71226...08f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #8 Skrevet 21. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Uansett hva andre forslår så svarer du at noe må gjøres først - støvsuge eller rydde istedenfor å gå tur etc. Høres ut som du trenger en skikkelig opprydding og se på livet ditt og hvordan det leves. Det høres ikke ut som det er jobben som gjør deg stresset men at du ikke har tid til å gjøre det du må hjemme. Man sykmelder seg ikke for å få tid til husarbeid. Du må prioritere. Evt sette bort vasking til et firma. Ta tak i de tingene som gjør deg stresset. Anonymkode: 71226...08f Du har selvfølgeleg rett. Eg må feks prioritere å rydde framfor å gå tur. Men eg er faktisk ganske flink til å velge vekk husarbeid, så lenge eg veit at det er mitt val at det til tider er kaotisk leve eg mykje betre med det enn om eg blir fortvila fordi eg ikkje klarar alt. Jobben gjer meg ga ske stress stil tider fordi den er ny og eg har anna ansvar enn det eg er van med. Anonymkode: f5d4c...52f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå