Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Mitt uføretidspunkt ble satt til da jeg var 24 år. Det er 5 år siden. NAV har funnet ut at jeg ikke har rett på ung ufør. Hvorfor? Fordi jeg er eldre nå? Anonymkode: a1f62...9e3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #2 Skrevet 21. november 2019 Står det ikke hvorfor i avslaget? Sykdommen skal betegnes som en alvorlig sykdom for å få ung ufør, kan det være at det ikke gjør det? Anonymkode: 39fb9...e64
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #3 Skrevet 21. november 2019 Det er ikke bare alder som avgjør om du får ung ufør, også alvorlighetsgraden av sykdommen din. Søsteren min fikk det heller ikke, og hun har vært syk siden tenårene og ikke klart å gjennomføre noen studier eller jobber, men det ble bestemt at hun ikke var alvorlig nok syk. Hun klagde og fikk det avvist på nytt, hun får ikke ung ufør. Anonymkode: dfabd...f9d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #4 Skrevet 21. november 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mitt uføretidspunkt ble satt til da jeg var 24 år. Det er 5 år siden. NAV har funnet ut at jeg ikke har rett på ung ufør. Hvorfor? Fordi jeg er eldre nå? Anonymkode: a1f62...9e3 Har ingenting med alder å gjøre. Kommer an på hvor alvorlig syk du er. Anonymkode: d233f...1a0
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #5 Skrevet 21. november 2019 Takk for svar Hvordan alvorlig syk da? Er 100% ufør nå. Skjønner ikke helt alvorlighetsgraden, det er såpass at jeg er feilernært. Anonymkode: a1f62...9e3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #6 Skrevet 21. november 2019 Kriteriene for Ung ufør er strenge. Det skal være svært alvolig sykdom som inntraff før fylte 26 år. Det foreligger en godkjent liste med aktuelle sykdommer og så vurderer man graden innenfor hver av disse sykdommene. Anonymkode: 1b1c6...89f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #7 Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar Hvordan alvorlig syk da? Er 100% ufør nå. Skjønner ikke helt alvorlighetsgraden, det er såpass at jeg er feilernært. Anonymkode: a1f62...9e3 Her kan du lese litt om det https://www.dinerstatning.no/nyheter/slik-får-du-innvilget-uføretrygd-med-rettigheter-som-ung-ufør Anonymkode: dfabd...f9d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #8 Skrevet 21. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her kan du lese litt om det https://www.dinerstatning.no/nyheter/slik-får-du-innvilget-uføretrygd-med-rettigheter-som-ung-ufør Anonymkode: dfabd...f9d Ble ikke så mye klokere. Jeg ble varig, alvorlig, syk i 2013. Anonymkode: a1f62...9e3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #9 Skrevet 21. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ble ikke så mye klokere. Jeg ble varig, alvorlig, syk i 2013. Anonymkode: a1f62...9e3 Men om du har fått avslag på ung ufør er du vel ikke av de som er alvorlig nok syke? De sier det kan være lurt å klage om du er av de der gjøres en skjønnsmessig vurdering av da, så du kan kanskje snakke med en advokat som har greie på det. Jeg har 1 time med gratis advokat gjennom foreningen, kanskje du også har noe sånt. Jeg er kronisk syk og advokatene vi kan snakke med har spesialisert seg på den sykdommen jeg har. Anonymkode: dfabd...f9d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #10 Skrevet 21. november 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Mitt uføretidspunkt ble satt til da jeg var 24 år. Det er 5 år siden. NAV har funnet ut at jeg ikke har rett på ung ufør. Hvorfor? Fordi jeg er eldre nå? Anonymkode: a1f62...9e3 Har du jobbet noe på de 5 årene? Anonymkode: 39fb9...e64
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #11 Skrevet 21. november 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du jobbet noe på de 5 årene? Anonymkode: 39fb9...e64 nope 😕 Anonymkode: a1f62...9e3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #12 Skrevet 21. november 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men om du har fått avslag på ung ufør er du vel ikke av de som er alvorlig nok syke? De sier det kan være lurt å klage om du er av de der gjøres en skjønnsmessig vurdering av da, så du kan kanskje snakke med en advokat som har greie på det. Jeg har 1 time med gratis advokat gjennom foreningen, kanskje du også har noe sånt. Jeg er kronisk syk og advokatene vi kan snakke med har spesialisert seg på den sykdommen jeg har. Anonymkode: dfabd...f9d Nei, kanskje jeg ikke er det. Men den definisjonen er vanskelig, synes jeg. Jeg har fått 100% uføretrygd, og kan ikke jobbe. Har ikke kunnet jobbe heller. Man blir jo ufør fordi man er alvorlig syk, såpass at man ikke kan jobbe. Og også såpass syk at jeg kjenner jeg ikke orker å klage på noe Anonymkode: a1f62...9e3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #13 Skrevet 21. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, kanskje jeg ikke er det. Men den definisjonen er vanskelig, synes jeg. Jeg har fått 100% uføretrygd, og kan ikke jobbe. Har ikke kunnet jobbe heller. Man blir jo ufør fordi man er alvorlig syk, såpass at man ikke kan jobbe. Og også såpass syk at jeg kjenner jeg ikke orker å klage på noe Anonymkode: a1f62...9e3 Det er ikke mye jobb å klage. Du får brevet om vedtak i Mitt nav og der er det en svarfunksjon som heter klage så det er bare å svare der. Greit å få en vurdering til, eller ihvertfall et svar på hvorfor du ikke får det. Anonymkode: dfabd...f9d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #14 Skrevet 21. november 2019 Har du barn? Anonymkode: cabb6...ba5
Anonym bruker Skrevet 21. november 2019 #15 Skrevet 21. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, kanskje jeg ikke er det. Men den definisjonen er vanskelig, synes jeg. Jeg har fått 100% uføretrygd, og kan ikke jobbe. Har ikke kunnet jobbe heller. Man blir jo ufør fordi man er alvorlig syk, såpass at man ikke kan jobbe. Og også såpass syk at jeg kjenner jeg ikke orker å klage på noe Anonymkode: a1f62...9e3 Man trenger ikke være alvorlig syk for p få uføretrygd. Uføretrygden baserer seg ene og alene på at arbeidsevnen og inntektsevnen din er varig nedsatt pga sykdom, skade eller lyte. Det sier ingenting om alvorligheten i sykdommen eller skaden. Anonymkode: 1b1c6...89f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå