Gå til innhold

Ny leder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt i ny, spennende og krevende stilling hvor jeg utkonkurrerte 30 andre søkere på grunn av kompetanse og solid utdanning. Man skulle derfor tro at dette var verdsatt av min leder, men det opplever jeg ikke. Han virker nærmest provosert når jeg snakker. Jeg er ingen besserwisser og jeg tar ikke ordet oftere enn andre. Men jeg er ganske direkte og liker ikke lange diskusjoner rundt enkle saker. Siste uken har jeg prøvd ny taktikk. Jeg pakker inn det jeg vil si med rundere formuleringer der jeg gir uttrykk for tvil rundt det jeg sier og ber om hans vurdering- og mannen er en helt annen. 

Er det virkelig slik at han trenger at jeg trenger han for at han skal være vennlig mot meg? Og hvordan skal jeg orke dette i lengden? Er ikke ansatt for å pleie egoet til mann 50..

Anonymkode: d9c9f...f8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp. Jeg hadde ikke orket det jeg heller. Han ser sikkert på deg som en trussel. Men snakk med han, forklar det du skrev her mer endring i hans tilnærming til deg så setter han non pris på den «virkelige» deg etterpå. 

Anonymkode: 92668...13f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har begynt i ny, spennende og krevende stilling hvor jeg utkonkurrerte 30 andre søkere på grunn av kompetanse og solid utdanning. Man skulle derfor tro at dette var verdsatt av min leder, men det opplever jeg ikke. Han virker nærmest provosert når jeg snakker. Jeg er ingen besserwisser og jeg tar ikke ordet oftere enn andre. Men jeg er ganske direkte og liker ikke lange diskusjoner rundt enkle saker. Siste uken har jeg prøvd ny taktikk. Jeg pakker inn det jeg vil si med rundere formuleringer der jeg gir uttrykk for tvil rundt det jeg sier og ber om hans vurdering- og mannen er en helt annen. 

Er det virkelig slik at han trenger at jeg trenger han for at han skal være vennlig mot meg? Og hvordan skal jeg orke dette i lengden? Er ikke ansatt for å pleie egoet til mann 50..

Eller kanskje han faktisk oppfattet deg som en besserwisser?! Selv om du mener du ikke er det kan det godt hende andre oppfatter deg som både besserwisser, skarp, lite lydhør osv. Mulig du oppfattes som en bedre kollega når du er spørrende og interessert i andres vurderinger. 

Anonymkode: 15476...438

Skrevet

En nyansatt bulldoser er akkurat det alle ønsker seg. Eller ikke.

Anonymkode: 0c35a...b62

Gjest Antarctica
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud. Du har min dypeste medfølelse... "Mann (50)" er jo verdens verste prinsesser, så jo, det må du nok!

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje han faktisk oppfattet deg som en besserwisser?! Selv om du mener du ikke er det kan det godt hende andre oppfatter deg som både besserwisser, skarp, lite lydhør osv. Mulig du oppfattes som en bedre kollega når du er spørrende og interessert i andres vurderinger. 

Det er jo bare vits i hvis man faktisk akter å ta deres vurderinger i betraktning. Her er det jo bare taktikkeri for å få ham fra å spille kostbar. Hun tenker jo uansett ikke å benytte seg av hans vurderinger. 

Skrevet

Har en sånn sjef. Han vil ha rollen som den kloke, den vise, mentoren. Måtte også legge om strategi... heldigvis har han gode vurderinger av mye, så jeg kan godt late som jeg trenger mer sparring enn jeg egentlig gjør. 

Anonymkode: 28df4...313

Skrevet
16 timer siden, Pashla skrev:

Det er jo bare vits i hvis man faktisk akter å ta deres vurderinger i betraktning. Her er det jo bare taktikkeri for å få ham fra å spille kostbar. Hun tenker jo uansett ikke å benytte seg av hans vurderinger. 

Ikke nødvendigvis. Taktikkeri ja - i høyeste grad. Slik er jo samspillet mellom mennesker uavhengig av om det er i arbeidslivet eller på det sosiale plan. Taktikk, diplomati, empati, osv. Vi spiller alle spillet mer eller mindre. Vi lytter til meninger og innspill vi synes er tåpelige, vi lag medarbeidere som er mindre faglig sterke komme til ordet, vi later som vi lytter og er engasjerte selv om vi allerede har bestemt oss. På den måten blir alle mer fornøyd, alle føler seg hørt og sett. Å lytte til andre bare hvis man har tenkt å faktisk følge deres vurderinger eller lite fornuftig

Skrevet

Takk for svar. Burde forutsett at flere drar slutningen om at jeg faktisk er besserwisser.

Kan jo illustrere med et eksempel. Sjefen ber meg i et møte om å utføre en oppgave. Jeg vet at denne oppgaven ikke kan utføres slik han sier fordi det er i strid med gjeldende lov- og avtaleverk. Jeg svarer helt enkelt at vi kan ikke gjøre det slik fordi xxx. Han blir tydelig sur og nærmest snerrer.

Til en annen gang vet jeg nå at en lignende forespørsel må løses ved at jeg uttrykker usikkerhet rundt hvordan denne oppgaven skal løses, og tilbyr meg å undersøke det nærmere. Så må jeg forsiktig presentere min tolkning og spørre om det også er slik han oppfatter det. Da ivaretas hans stolthet. Problemet er at det tar mye lenger tid og jeg hater slike spill.

Prinsesse var et godt uttrykk her.

Skrevet
16 timer siden, Pashla skrev:

Kjære vene. At man innhenter andres vurdering og perspektiv, betyr da ikke at man ikke skal gjøre sin egen vurdering til slutt! 

Anonymkode: 94dc6...957

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Burde forutsett at flere drar slutningen om at jeg faktisk er besserwisser.

Kan jo illustrere med et eksempel. Sjefen ber meg i et møte om å utføre en oppgave. Jeg vet at denne oppgaven ikke kan utføres slik han sier fordi det er i strid med gjeldende lov- og avtaleverk. Jeg svarer helt enkelt at vi kan ikke gjøre det slik fordi xxx. Han blir tydelig sur og nærmest snerrer.

Til en annen gang vet jeg nå at en lignende forespørsel må løses ved at jeg uttrykker usikkerhet rundt hvordan denne oppgaven skal løses, og tilbyr meg å undersøke det nærmere. Så må jeg forsiktig presentere min tolkning og spørre om det også er slik han oppfatter det. Da ivaretas hans stolthet. Problemet er at det tar mye lenger tid og jeg hater slike spill.

Prinsesse var et godt uttrykk her.

Jeg tror du feiltolker det.

Jeg tenker det handler om at du sier dette rett foran alle så han føler seg dum, istedenfor å ta det etterpå på tomannshånd. Du kunne sikkert brukt samme ordlyd som på møtet uten større problemer da.

Skrevet

Jeg tenker det handler om at du sier dette rett foran alle så han føler seg dum, istedenfor å ta det etterpå på tomannshånd. Du kunne sikkert brukt samme ordlyd som på møtet uten større problemer da.

Det tror jeg også... 

Anonymkode: b8837...836

Skrevet

Det tror jeg også... 

Anonymkode: b8837...836

Gjest Antarctica
Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. At man innhenter andres vurdering og perspektiv, betyr da ikke at man ikke skal gjøre sin egen vurdering til slutt! 

Hvis det å be om hans mening kun er for å massere egoet hans, så...

Skrevet

Jeg tenker dette vitner om en mann som ser deg som en trussel. En som kommer inn med nye ideer, og som kan undergrave hans måte å gjøre ting på i bedriften. Noen vegrer seg mot forandringer, og om det skal bli forandringer så må det komme fra dem selv. Han er kanskje redd for å virke dum i forhold til deg? Og at deres kolleger også skal tenke sånn. 

Skrevet

Slutt å krangle som...vel, 50-årige prinsesser.

Hi, det høres utrolig slitsomt ut. Er han slik med alle? Noen ganger blir det veldig dårlig kjemi mellom noen. 

Jeg hadde også en sjef som måtte strykes litt medhårs. I starten. Etter hvert ble han trygg på meg og sluttet å dobbeltsjekke alt mulig.

Skrevet
22 minutter siden, Bruker3 skrev:

Slutt å krangle som...vel, 50-årige prinsesser.

Hi, det høres utrolig slitsomt ut. Er han slik med alle? Noen ganger blir det veldig dårlig kjemi mellom noen. 

Jeg hadde også en sjef som måtte strykes litt medhårs. I starten. Etter hvert ble han trygg på meg og sluttet å dobbeltsjekke alt mulig.

Nei, han er ikke slik med alle. Men har merket at andre er rundere i formuleringene. Man skal jo selvsagt tilpasse seg som ny, men jeg syns det er kjipt å måtte være så forsiktig med hva jeg sier og hvordan jeg sier det. Mitt fokus er jo at vi leverer best mulig og gjør hverandre gode. Jeg har mye å lære av både sjefen og kollegene mine, men jeg tilfører også en kompetanse inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...