Gå til innhold

Dere med ungdommer/voksne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var barna deres når de begynte å drikke alkohol? Og visste du om at de hadde begynt å drikke?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg hørte en mor snakke om drikkingen til datteren i 9 klasse og mente dette var en «bagatell» og heeeelt vanlig. Er det virkelig vanlig alle steder at ungdommer begynner med alkohol så tidlig? Vet jo at det skjer, men er det «normalen»? 

Anonymkode: 958e0...6f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke direkte svar på ditt spørsmål, men et erfaringsnotat. 

I mine observasjoner er det litt forskjell på by og land... På "bygda" virker det som anerkjent fra konfirmasjonsalder i visse kretser, og ungdommen får drikke. I byen er det skjeldent det, da skal de vente til de er 18år, men jeg har vært med på å plukke opp mange berusede ungdommer ned i 14-15års alderen og kjørt til legevakten - Foreldrene er like sjokkerte og blåøyde hver gang. 

Når det kommer til rus så har jeg sett mer av det i by en land, og mange av ungdommene sier at det er fordi det er lettere å skjule pille/hasj/kokain rus fra foreldrene en alkohol (som lukter). 

Det er hva det er 🤷‍♀️ Jeg vet ikke fasiten, og gruer meg selv til mine barn er i den alderen, men jeg har tro på åpenhet slik at de heller kan komme å si ifra fremfor å drikke i smug eller ruse seg i frykt for å si ifra. 

Men summarum, ungdom begynner med alkohol/rus før de er 18år (på generelt grunnlag, dette gjelder jo selvsagt ikke alle) uansett om de får anerkjennelse eller ikke. 

Anonymkode: 0540d...09f

Skrevet

Jeg hører det ikke er helt uvanlig blant elever i klassene til mine barn. De går i 9. og 10. Trist og skummelt, for de er jo overhodet ikke der i mental utvikling at de forstår hvilke konsekvenser dette kan få. Ikke trenger veien til langt farligere rusmidler være lang heller. 

"Ta en gummibjørn, du også, da! Det er jo bare godteri!" Problemet er bare at gummibjørnen kan være en heftig dose MDMA. 

Anonymkode: 3ae93...647

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle var barna deres når de begynte å drikke alkohol? Og visste du om at de hadde begynt å drikke?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg hørte en mor snakke om drikkingen til datteren i 9 klasse og mente dette var en «bagatell» og heeeelt vanlig. Er det virkelig vanlig alle steder at ungdommer begynner med alkohol så tidlig? Vet jo at det skjer, men er det «normalen»? 

Min sønn begynte når han var 16. Tror ikke det var så ofte da. Jeg plukket han opp på fest 1 gang, da ringte venninna hans og ba meg hente han, for han var for full. Jeg takket da venninna, og sa at det var bra de ringte. Venninna var året yngre enn han, men jeg vet ikke om hun drakk alkohol, så jeg vet ikke hva som er vanlig blant ungdommen.

Jeg har ei datter i 9. klasse(14 år). Hun drikker ikke alkohol, og får heller ikke være ute så sent på kvelden at det kan bli aktuelt uten at vi oppdager det enda. Jeg har ikke hørt at noen på trinnet hennes drikker alkohol, men nå er ikke hun den som kommer å forteller slikt hjemme.

Anonymkode: d4521...2a1

Skrevet

Min er 17 år, vet han prøvde litt i fjor, og tror det er første gang. Vi snakker med ham og sier at det ikke er ok, men inni meg synes jeg ikke det gjør så mye så lenge han bare sier hvor han er, svarer på sms, kommer hjem når han skal og ikke er dritings.

Anonymkode: 2fb87...a50

Skrevet

Min på litt over 16 år drikker ikke enda men forteller at det er veldig mange på hans alder som er begynt å gå på fest og mange som drikker. Selv har han kjæreste og stort sett kamper i helgene og viser liten interesse for festing. Mine to eldste var rundet 17 år før de smakte alkohol. Vi bor 10 minutters kjøring i fra Bergen sentrum så rimelig sentralt :)

Anonymkode: a6d6b...b1e

Skrevet

Har to gutter, 10.klasse og 3.klasse på vgs,

Eldste drakk littegrann for første gang siste halvdel av 10.klasse, full var han ikke før på vgs. Har hentet han fordi han har ring etter meg en gang, da hadde han fylt 17 år og hadde drukket litt for mye og ville hjem.

Yngste har vært på en fest, da delte han og fem kompiser 4 rusbrus. Jeg visste ikke om festen på forhånd, trodde han overnattet hos en kamerat, men så gikk de på fest og sønnen min har fortalt etterpå hva de gjorde. Vi har snakket mye sammen etter det, gode samtaler egentlig, og han forstår at vi synes de er for unge enda.

Jeg tror det er vanlig at de blir nysgjerrige på alkohol mot slutten av ungdomsskolen, men mitt inntrykk er at det ikke er noe særlig festing før på videregående, og selv da mye mindre enn det var da jeg var ung.

Jeg sier til mine barn at jeg ikke synes det er greit med alkohol før de er 18 år, jeg kommer aldri til å kjøpe til dem og aldri til å si det er greit. Men jeg synes det er fint de vil være sammen med venner i helgene og ikke bare sitter hjemme og spiller online, de trenger å møte folk også. Så jeg vil vite når det er fest, jeg vil vite hvor de er, og jeg vil alltid være tilgjengelig om de eller vennene deres trenger meg, jeg kan hente dem hjem osv, det er bare å ringe om det er noe.

Litt vanskelig balansegang, men jeg vil ikke si det er greit, og jeg vil ikke ha ungdommer som er redd for å ringe om de går på en smell fordi de er "redd" for straffen. Det er en ganske normal utvikling at de prøver seg litt, men som sagt er min erfaring at de er mye mindre "på fest" enn vi var da vi var unge. 

Vi bor i en mindre by.

Anonymkode: 19684...393

Skrevet

Spurte den yngste på 21 år om når de jevnaldrende hadde startet med alkohold, og hun sier gjennomsnittet lå på ca 16. Noen var yngre og noen var eldre, men hovedtyngden var rundt 16. Vi bor i en mindre by.

Skrevet

Han en sønn på 16, og han har drukket en halv øl en gang, noe han var veldig åpen om. Han er enten hjemme hos en av to kompiser, og der er vi foreldre godt kjent med hverandre. Har kjent hverandre siden de tre gikk i 1. Klasse, ellers er de hos oss. De vandrer aldri i byen eller "gatelangs". Så jeg tror faktisk ganske sikkert at han aldri har drukket enda. 

Anonymkode: 952af...f75

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han en sønn på 16, og han har drukket en halv øl en gang, noe han var veldig åpen om. Han er enten hjemme hos en av to kompiser, og der er vi foreldre godt kjent med hverandre. Har kjent hverandre siden de tre gikk i 1. Klasse, ellers er de hos oss. De vandrer aldri i byen eller "gatelangs". Så jeg tror faktisk ganske sikkert at han aldri har drukket enda. 

Får legge til at vi bor på bygda.

Skrevet

Min er 16. Han og kjæresten Kommer hjem når de andre begynner å drikke da ingen av de er spesielt glad i alkohol og fest. 
Her begynte ungdommen å feste i 9. Klasse. Det har vært fester med alkohol, dop og sex. Ikke alle er med men ganske mange. 

Anonymkode: ee66f...2f9

Skrevet

Tror han drakk litt sommeren han ble konfirmert. Så ett bilde på mobil der han holdt 1 øl i hånden. Sommeren før vgs måtte jeg hente han pga han var full. Hadde drukket noe fra noen han kjente. Nå er han 18 år og har aldri kommet hjem full. Han er på fest av og til 

Anonymkode: 9c0fc...4a6

Skrevet

Har en på 16  (1. Vgs) som ikke drikker eller går på fest. Hans kull har vært ille. De fleste på kullet hans startet 8. Klasse. I 9ende var det så ille at det flere ganger ble ekstraordinære foreldremøter, politi i klassen osv. Det ble bedre etter politiet patruljerte hver helg og hadde nulltoleranse for å henge gatelangs om kvelden. Alt ble meldt til barnevernet. Flere sluttet å drikke og røyke hasj da, i følge min sønn. 

Anonymkode: 400c3...f59

Skrevet

Min 16åring har smakt på alkohol, men drikker ikke. Hun skulle visstnok drikke 17mai, eller hun drakk alkoholfritt. Jeg gjorde noe jeg aldri trodde jeg skulle gjøre  i mitt liv; kjøpe drikkevarer til ungene. Når jeg fikk spørsmål om å kjøpe alkoholfri sjampanje gjorde jeg det, jeg er fortsatt ikke enig med meg selv om det var ok. Vi har hatt flere samtaler rundt alkohol, det er ikke jeg som har startet samtalene, men hun. Hun har sterke meninger ang alkohol, hun er nyskjerrig, hun føler gruppepress, hun føler press fra sosiale media og hun føler det blir mer og mer vanlig å drikke i de fleste sammenhenger. Og med det siste så mener hun i veldig mange normale sammenhenger der jeg selv ikke føler det er naturlig, og jeg er faktisk veldig enig med henne. Jeg har kunne ta meg ett glass vin når ungene er hjemme, det syns jeg ikke det er noe galt med, men jeg mener det ikke skal være noe mer enn det ene glasset. Skal jeg drikke mer, så skaffer jeg meg barnevakt. Det ikke bare pga ungenes del, men faktisk mest pga meg selv. For skal jeg drikke og evt drikke mer enn litt så vil jeg nyte en lat morgen dagen etterpå. Faktisk så er dagen etter nesten mer kos, og selv om jeg har barnevakt så kan jeg være edru på fest jeg egentlig hadde planer om å drikke på. Men jeg selv har ingen behov for å drikke for å ha det gøy, jeg har det like gøy om jeg drikker eller ikke, ikke er jeg noen festbrems av den grunn heller. 

Men, jeg merker en endring på hva folk legger ut på sosiale media. Det er bilder av bobblevin, bobler med unger i bakgrunnen, de skriver endelig familieferie og bilder av bobler, bilder fra konfirmasjoner og der er det igjen bobler i glassa. Det blir for meg feil og det er jeg faktisk veldig glad at mine unger også synes. Enda bedre er det at de faktisk tar opp denne samtalen med meg av fri vilje. Nå skal det sies at jeg syns begge mine unger skravler litt for mye, jeg skulle håpe de fikk ett lite filter slik at jeg ikke fikk vite alt, men samtidig er jeg veldig glad for at de ikke har det filteret. Mitt eldste barn kom hjem rett før midtnatt lørdag, hun hadde ikke fått av seg skoene engang før hun bobblet over. Hun skulle egentlig være hjemme hos en kompis, moren hadde invitert på middag og de skulle se film etterpå. Enden på visa var at hun dro med kompisen sin på en fest, for hun hadde fått snapper av venner at en kompis var veldig full. Hun og kompisen dro på festen, tørka opp spy, fikk rydda etter han og fikk han hjem i seng. Akkurat det er ikke noe nytt, hun har dratt med seg flere venner hjem hun har møtt ute som er fulle. Da må jeg steke grandiosa, for de må bli mer edru. Men hun reagerte kraftig på at det var barneskolebarn som lå dritings på den festen også. Så vi hadde en lang prat den natta, for hun hadde mye hun måtte få ut. Jeg trenger ikke rette noen pekefingre til henne, for jeg skjønner så godt hva hun tenker og gjør. Jeg var også den som var edru på fest i min ungdomstid og fikk mine venner i seng før de ble for dritings. Jeg orka ikke spy og slosskamper, min datter syns fulle folk er så teite og hun nekter å se sine venner så teite. 

Mitt problem er egentlig hvor mye og når skal jeg gripe mer inn. Ja, jeg burde gitt beskjed til endel foreldre, men så er det å ikke tråkke over terskelen ovenfor ungene. For jeg ser de ikke, jeg hører hva de sier og jeg vet jeg ikke alltid skal ta det de sier for god fisk. Når mitt barn tørr å komme hjem med venner som ikke er edru, be meg steke pizza, være i stua sammen med meg så er ungen stoler og føler seg så trygg på meg, vil jeg faktisk beholde dette. For om jeg bryter dette, kan det hende mitt barn ikke tørr å be meg om hjelp når hun møter noen som trenger mer hjelp enn bare litt pizza. Jeg hadde aldri tort å gjøre det hjemme, selv om jeg egentlig vet jeg kunne gjort det. Min søster var helt oppgitt over mamma for hun kjørte og henta oss alltid, og hun stakk ofte hodet inn på festen. Alle viste hvem moren vår var, hun slo av spøker, fikk klemmer og de andre kalte henne en «kul mor». Jeg og min søster syns ikke hun var kul, men skulle vi på fest så var kravet av hun kjørte og henta og ville hun stikke hode inn så gjorde hun det. Jeg og min søster drakk minimalt i vår ungdomstid, for en settning hun sa brant seg fast hos oss; det er mitt privilegium som mor å kunne støvsuge akkurat når jeg vil. Når jeg fikk høre det så bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle gi henne den gleden å starte støvsugeren klokka seks på en søndagsmorgen, jeg skulle ikke se det skadefro ansiktet hennes eller høre pappas latter når hun startet støvsugeren. 

Jeg har hatt noen samtaler med min mor etter jeg ble voksen ang dette. Hun har sagt hun har svelget endel kameler og vært veldig uenig med seg selv om hva hun skal gjøre og ikke. Ikke ovenfor oss, men ovenfor de vi har vært med. For grensen mellom hva vi skal se mellom fingrene på og ikke er vanskelig. Egne barn er ikke så vanskelig, men når det kommer til andres. 

Jeg vet jeg ikke har engelunger, men de er ganske bra unger. Litt rampestreker skal de gjøre, litt skal de oppleve, men samtidig så skal de ikke gå over noen grenser syns jeg. Men når jeg hører fra mine unger hvor ofte andre er på fest, hva de drikker og røyker så lurer jeg virkelig på hvor blåøyde mange foreldre er. Selv vil jeg faktisk vite at mine unger drar på fest, slik at jeg vet hvor de er og kan ta ting deretter. Men at mine unger sier de er hos venner og de egentlig er på fest og ligger i ett hjørne og spyr, hadde betydd at jeg ikke hadde gjort min mammajobb syns jeg. 

Nå er alkoholforbruket blant ungdom her i byen skutt i været, politiet har advart lenge, skolene har sagt  i fra, det har stått i aviser, sosiale media osv. Politiet hadde møte på ungdomskolen her i går, for meg var det ikke noe nytt de sa. Men det som overrasket meg skikkelig var hvor mange foreldre som hvisket og tisket med sidemannen om at de aldri hadde hørt om dette før. Det skal godt gjøres å ikke ha fått med seg dette siden det har stått så mange steder og skolen har gitt ut felles beskjeder flere ganger. Selv at vi nå  i god tid har fått beskjed om hvorfor politiet ber om møte med alle foreldre på skolen, så kom det overraskende på for mange hva de sa på møte. Vi som foreldre bør faktisk lese aviser og generelt være innteressert i hva som skjer rundt oss, for selv om vår unge ikke er på fest, så har de venner som snakker om den feste, hvor deilig det var å røyke ditten eller datten, hvor kult det var å bli så full osv. 

Anonymkode: c3a43...d69

Skrevet

Min datter drakk på fest en gang da hun var 16. Fikk en ubehagelig opplevelse og ventet til hun var nesten 18 før hun drakk neste gang. Hun kom alltid hjem fra fest og jeg så alltid hvordan hun var og hun var aldri beruset annet enn den ene gangen da hun var 16. Er vanlig å drikke fra de begynner på videregående her på bygda. Jeg drakk fra jeg var 13. Det var ganske vanlig for 25 år siden

Anonymkode: 2b2eb...f28

Skrevet

Politiet var på et foreldremøte på ungdomsskolen. Der snakket de blandt annet om når ungdomen debuterte med alkohol. Jeg tror de sa undersøkelser viste at ca 25% begynte i 9.klasse.

Anonymkode: 95094...88e

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei seriøst!  Det er ikke normalen. Mine sønner som nå er voksne, fikk  klar beskjed  at det ikke var akseptabelt å drikke før de var 18 år. Fult mulig de gjorde det, men det holdt de i så tilfelle godt skjult. Idag sier de det var bra de hadde klare grenser. 

Anonymkode: 6d645...b2b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke "normalen". Det skjer kanskje, men den mora prøver å lure seg selv til å tro at dette er helt standard, for da slipper hun å gjøre noe med det. Jeg har en voksen sønn og to tenåringer, og det er kun han eldste som har drukket. Han er 21 nå, tror han smakte noe for første gang da han var 17-18. Han var ikke veldig interessert i de greiene der, og er det fortsatt ikke.

Anonymkode: 75b56...52e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min 16åring har smakt på alkohol, men drikker ikke. Hun skulle visstnok drikke 17mai, eller hun drakk alkoholfritt. Jeg gjorde noe jeg aldri trodde jeg skulle gjøre  i mitt liv; kjøpe drikkevarer til ungene. Når jeg fikk spørsmål om å kjøpe alkoholfri sjampanje gjorde jeg det, jeg er fortsatt ikke enig med meg selv om det var ok. 

Anonymkode: c3a43...d69

Altså, hva? Alkoholfri sjampanje syntes du var problematisk? Det er da bare juice...

Anonymkode: 75b56...52e

Skrevet

Har en 18 åring som begynte å drikke når han var 18.Tror ikke han har drukket før.Har ei på 14 som ikke drikker,hun har drukket litt energidrikk.Det har hun ikke lov til å gjøre hjemme og ikke 18 åringen heller.

Anonymkode: fe01f...62a

Skrevet

Har en gutt på 14 (10. klasse) og det virker som om det er noen av de han kjenner som er borti både alkohol og hasj. Det har begynt å bli festing på noen av disse, og da drikker de forstår jeg. han snakker rimelig åpent med oss om dette, da han syns det er galskap og ikke skjønner at de vil holde på sånn. Han går ikke på fester, han er hjemme med mindre han er på skolen eller på trening. Han er aldri ute og reker på kveldene eller i helgene. han har blitt invitert til flere fester, men har ikke lyst da han vet hva som foregår på mange av disse festene. Han fikk seg en liten sjokkopplevelse på sist skoleball da det var noen kompiser som drakk og han så hvordan de oppførte seg, og at to av de måtte kjøres hjem til foreldrene. Tror det skremte han litt, og han har tydelig uttrykt at han aldri vil smake alkohol (men det regner jeg med vil endre seg med alderen;-)) han er veldig opptatt av fotball og trening og er veldig klar over hvor skadelig det er for kroppen å drikke alkohol. Det har vært fokus på dette på trening da trenerne tross alt er et viktig forbilde og inspirasjon for guttene. Syns det er veldig betryggende at han er hjemme i helger og snakker såpass åpent med oss om dette, så får vi se hvor lenge det varer. Forhåpentligvis en god stund.

Anonymkode: 254ae...132

Skrevet

Har en 18 åring, og hun drakk første gang da hun var 16 år. Men de som startet tidligst var 13 år, og da både alkohol og rus. Mens min datter og hennes venninner, startet på videregående. Og da var de vel på fest ca 4 ganger i året, og drakk litt rusbrus. Hun har alltid fortalt meg hvor hun skulle, hva hun hadde med å drikke, hun har alltid svart på telefonen har jeg ringt eller sendt mld, og jeg har jo pratet med henne da hun har kommet hjem. Og hun er jo bare lett beruset. Er en gang jeg har måtte hente henne, da hun ble svært beruset, men da var hun 18 år. 

Noen av hennes venninner har hatt det strengt hjemme, da det kommer til alkohol. De har havnet i fyllaresten, blitt pumpet på sykehuset. Løyet om at de sover hos venninner, mens de er på fest. Så foreldrene vet jo ikke hvor de er. Jeg har alltid pratet veldig åpent med min datter. Selvfølgelig og om farene med alkohol, rus osv. Men jeg ser jo ikke på det som en stor krise, at hun drakk 4 rusbrus på en fest da hun var 16 år.

Jeg fikk overhodet ikke lov som tenåring, så jeg løy, drakk hjemmebrent, og havnet i mindre hyggelige situasjoner grunnet det. For jeg ble jo så full at jeg sjelden klarte å stå på beina. 

Anonymkode: b36ff...a8d

Skrevet

Dere må slutte å være så naive. Ofte de som er strenge på dette som får barn som havner i trøbbel, pga at de drikker i smug.

Har to voksne barn, begge startet før de var 18, ca 16 år. De var ærlige om det, og vi voksne kjørte og hentet. Aldri ble de overstadig beruset, men veldig ofte måtte vi ringe andre foreldre da vi hentet, fordi deres pode var for full til å ta vare på seg selv..

De foreldrene ble sjokkerte og noen nektet for at deres barn hadde drukket alkohol av egen vilje.

Vi kom fint gjennom tenårene ved å informere, ha en åpen dialog og frihet under ansvar.

Tør påstå at minst 80 % av ungdommene drikker.

Hva får deg til å tro at din ikke gjør det?

Anonymkode: 4ad48...04a

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere må slutte å være så naive. Ofte de som er strenge på dette som får barn som havner i trøbbel, pga at de drikker i smug.

Har to voksne barn, begge startet før de var 18, ca 16 år. De var ærlige om det, og vi voksne kjørte og hentet. Aldri ble de overstadig beruset, men veldig ofte måtte vi ringe andre foreldre da vi hentet, fordi deres pode var for full til å ta vare på seg selv..

De foreldrene ble sjokkerte og noen nektet for at deres barn hadde drukket alkohol av egen vilje.

Vi kom fint gjennom tenårene ved å informere, ha en åpen dialog og frihet under ansvar.

Tør påstå at minst 80 % av ungdommene drikker.

Hva får deg til å tro at din ikke gjør det?

Anonymkode: 4ad48...04a

Synes ikke det er mange i denne tråden som er naive egentlig. Jeg jobber med tenåringer, og det er helt vanlig å ikke smake alkohol før de er 16-17 år, og da også vanlig å drikke bare litt. Ungdommer i dag drikker vesentlig mye mindre enn det foreldregenerasjonen deres, oss, gjorde. De fleste på tråden her svarer jo at deres har smakt alkohol før de fyller 18 år, inkludert min 17-åring. Jeg har også en 15-åring og han har aldri drukket. Hvordan jeg er så sikker? Fordi han aldri er ute om kvelden, aldri på fest osv. Men jeg regner med at han, som broren, kommer til å prøve når han begynner på VGS. 

Anonymkode: 2fb87...a50

Skrevet

Har en som snart blir 14, og de er milevis unna alkohol. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...